Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-07, 21:02
  #1
Medlem
Hej!

Jag hjälper min flickvän komma i ordning i sin lägenhet och stöter på problem. Jag är inte jättekunning inom nätverk men klarar det mesta som är basic. Jag lyckas inte koppla rätt så hon får både iptv och internet samtidigt, detta ska tydligen vara problematiskt men lösningarna jag hittat verkar kräva två uttag i väggen. Setupen är följande:


Det finns 1 uttag från statsnätet i väggen.

En router med wifi

En iptv-box

Ett antal nätverkssladdar.

Det fungerar med tvn om man kopplar en sladd från väggen till boxen (såklart). Kör man sladd-router-sladd-box funkar det inte att se tv, men internet fungerar. Går det att brygga nätverket eller skapa subnätverk med endast ett uttag från stadsnätet? Går det att köpa någon pryl som löser detta? All hjälp uppskattas! Mod får flytta om tråden ligger fel.

Tack.
Citera
2015-09-07, 21:15
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Är det en ny installation eller har någon använt uttaget tidigare?
Villa/BRF/Hyresrätt ?

Det normala är att man har en triple play switch/router som delar upp inkommande i ip/tv/tele i olika wan

Har du en vanlig switch kan du testa att ansluta den till uttaget och sedan ansluta iptv o wifi routern till switchen.
Citera
2015-09-07, 22:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det en ny installation eller har någon använt uttaget tidigare?
Villa/BRF/Hyresrätt ?

Det normala är att man har en triple play switch/router som delar upp inkommande i ip/tv/tele i olika wan

Har du en vanlig switch kan du testa att ansluta den till uttaget och sedan ansluta iptv o wifi routern till switchen.


Det är en kompis till min tjej som bott i lägenheten innan och hon informerade min flickvän om att det inte gick att ha tv och internet samtidigt. Så hon har egentligen inte gjort något mer än att acceptera att så är fallet. Sen är deras kunskap om nätverk/datorer/tv inte så värst bra, inte min heller för den delen, men åtminstone bättre än deras. Det skulle tydligen finnas någon adapter man kunde köpa enligt den här tjejen, men jag har aldrig hört talas om något sådant. Det finns ingen medföljande router till lägenheten utan det enda som fanns var boxen för IPTV.

Det är en hyresrätt för övrigt. Routern är en sådan här http://www.elgiganten.se/product/dat...tradlos-router.
Citera
2015-09-07, 22:09
  #4
Medlem
Tripportreats avatar
Ta kontakt med hennes leverantör, det kan vara så att det behövs en bostadsswitch för de olika tjänsterna.

Folk är alldeles för rädda för att kontakta sin support, deras jobb är att hjälpa till i frågor som dessa.

//Tripportreat
Citera
2015-09-07, 22:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Ta kontakt med hennes leverantör, det kan vara så att det behövs en bostadsswitch för de olika tjänsterna.

Folk är alldeles för rädda för att kontakta sin support, deras jobb är att hjälpa till i frågor som dessa.

//Tripportreat



Jo det är klart att man kan höra med dem, men man vill gärna fixa det själv! Borde jag för övrigt kontakta internetleverantören eller den som installerat fiberlinan? Man får ju välja ISP själv i stadsnätets startsida när man pluggar in första gången.
Citera
2015-09-07, 22:27
  #6
Medlem
Tripportreats avatar
Det är klart att det är trevligt att fixa det själv, vissa grejer går dock inte att fixa utan hjälp från leverantören; framförallt inte om det behövs mer prylar.

Utifrån hur du beskriver problemet så misstänker jag precis som kimdah2002 sa att det behövs en switch, det är isf något leverantören bör tillhandahålla.

Har hon tv och bredband från samma leverantör?

//Tripportreat
Citera
2015-09-07, 22:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Det är en kompis till min tjej som bott i lägenheten innan och hon informerade min flickvän om att det inte gick att ha tv och internet samtidigt. Så hon har egentligen inte gjort något mer än att acceptera att så är fallet. Sen är deras kunskap om nätverk/datorer/tv inte så värst bra, inte min heller för den delen, men åtminstone bättre än deras. Det skulle tydligen finnas någon adapter man kunde köpa enligt den här tjejen, men jag har aldrig hört talas om något sådant. Det finns ingen medföljande router till lägenheten utan det enda som fanns var boxen för IPTV.

Det är en hyresrätt för övrigt. Routern är en sådan här http://www.elgiganten.se/product/dat...tradlos-router.

Du kan prova med att använda den som bara switch + AP:
  1. Logga in på routern och stäng av DHCP-server-tjänsten.
  2. Stäng av routern.
  3. Anslut både bredbandsuttaget och IPTV-boxen i två av de fyra LAN-portarna. (Lämna WAN-/Internet-porten tom!)
  4. Sätt på och testa.
Citera
2015-09-07, 22:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Det är klart att det är trevligt att fixa det själv, vissa grejer går dock inte att fixa utan hjälp från leverantören; framförallt inte om det behövs mer prylar.

Utifrån hur du beskriver problemet så misstänker jag precis som kimdah2002 sa att det behövs en switch, det är isf något leverantören bör tillhandahålla.

Har hon tv och bredband från samma leverantör?

//Tripportreat


Bredbandet är från bredband2. TV ingår i hyran så det är oklart vilken leverantör det är, det är ingenting man behöver beställa själv utan det är plug n' play bara. Internetuppkopplingen är utan bindningstid så några switchar etc får man inte till utan får fixa själv. Har ni något tips på en som kan vara bra? Är det säkert att en switch löser problemet då?

Tackar ödmjukast att du/ni tar er tid att svar!
Citera
2015-09-07, 22:34
  #9
Medlem
edit: nvm jag kan inte läsa
Citera
2015-09-08, 00:18
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Hej!

Det fungerar med tvn om man kopplar en sladd från väggen till boxen (såklart). Kör man sladd-router-sladd-box funkar det inte att se tv, men internet fungerar.
Tack.

Det låter som om både TV och Internet kommer otaggat vilket borde innebära att du fixar det med en switch.

Uttag-switch-router-dator
switch-tvbox

Edit: t.ex en sådan här:
http://www.webhallen.com/se-sv/dator...gigabit_switch
__________________
Senast redigerad av madtop 2015-09-08 kl. 00:22.
Citera
2015-09-08, 00:23
  #11
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Bredbandet är från bredband2. TV ingår i hyran så det är oklart vilken leverantör det är, det är ingenting man behöver beställa själv utan det är plug n' play bara. Internetuppkopplingen är utan bindningstid så några switchar etc får man inte till utan får fixa själv. Har ni något tips på en som kan vara bra? Är det säkert att en switch löser problemet då?

Tackar ödmjukast att du/ni tar er tid att svar!

Då tycker jag ni ska ta kontakt med hyresvärden, har de ett avtal med en leverantör så bör det finnas någon kontaktperson i föreningen.

Det är inte säkert att vilken switch som helst fungerar, det kan vara ett låst system som kräver en viss switch.

Madtop har en poäng, det låter som otaggad tjänster. Jag skulle dock inte chansa på att köpa massa prylar innan jag ens har undersökt om ISP tillhandahåller dessa.

Även om den boende inte har ett avtal med leverantören så har ändå föreningen det, det kan mycket väl vara så att ISP:n tillhandahåller en switch för detta.

Sluta upp med att vara folkskygg och ta kontakt med någon av dessa två.

//Tripportreat
__________________
Senast redigerad av Tripportreat 2015-09-08 kl. 00:28.
Citera
2015-09-08, 12:15
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Många leverantörer skickar IP-tv som multicast vilket innebär att routern dels måste ha multicast aktiverat för att IP-tvboxen skall fungera på någon av routerportarna.

De flesta routrar filtrerar dessutom multicast över trådlöst nät vilket gör att man i regel inte kan köra iptv över trådlöst nät om inte multicastfiltreringen går att stänga av.

Det finns lite olika lösningar dels från ISPerna på hur routern konfigureras. En del skickar med en förkonfigurerad router där en av portarna från början är dedikerad för IP-tv.

För att lösa TS problem finns lite olika lösningar:

- Aktivera stödet för multicast. Är oftast av som default.

- Använd en miniswitch före routern. Funkar om ISPen kan ge två ip-adresser, dvs ip-tv boxen får den andra. I vissa fall så får IP-tv boxar en lokal ip från ISP (som börjar på 10.x.x.x eller 172.16-32.x.x) för att hushålla med IP-adresser. Detta är ofta fallet när en av router-portarna är dedikerad för IP-tv.

- Vissa routrar kan konfigureras så att en av de lokala ethernetportarna läggs som en switchport tillsammans med WAN-porten. Det funkar då exakt samma som med miniswitchen men man använder routerns interna switch.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback