Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-07, 16:45
  #1
Medlem
Aeikzs avatar
Hallå! Har blivit frågad ifall jag kunde installera en IP-kamera(min första gång) och undrar nu hur jag ska gå tillväga...

Kameran som köpts är en D-Link HD Wireless N Cube Network Camera DCS-2132L.
Kameran har en WPS-knapp så det går att ansluta trådlöst, men personen vill ha kameran ungefär 15 meter bort från routern. Då är frågan om routern har denna WPS-inställning, antingen utanpå routern eller ifall man loggar in i routern och aktiverar det där.

Routern/antennen i fråga är en Huawei B260a med Tele2-abonnemang så det finns bara ett uttag för internet-kabel. Närmaste radiotorn är en bit bort och uppkopplingen kan vara instabil från och till i oväder. Därav min skeptism till att det kommer fungera någorlunda bra på 15 meters avstånd mellan router och kameran.

Mina frågor är nu hur jag löser detta på bästa sätt... Kommer denna kamera fungera med denna router? Finns det någon annan router jag kan införskaffa för att få det att fungera bättre, t.ex. kunna använda en 15 meters kabel istället för WPS:sen.. Fungerar det överhuvudtaget med skakigt 3G?
Citera
2015-09-07, 17:06
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Strunta i WPS och anslut den manuellt istället (koppla den till routern först med sladd, logga in på den och knappa in inställningar som SSID, lösenord m.m. står i manualen hur man gör)

Ange en fast ip i routern så den inte ändras vid en omstart.

wifi 15 m mellan kameran o routern bör inte vara några problem såvida han inte har tjocka betongväggar mellan.

Det som däremot är ett problem är att ansluta till den utifrån internet. Internt i huset är det bara att skriva IP adressen du tilldelat den t.ex. 192.168.0.201 men från Internet är det svårare då du inte har något riktigt publikt ip och sitter bakom ett NAT 3/4G nät och inte kan göra portforward.
D-Link har en molnbaserad lösning på det där man kopplar upp sig mot kameran via en tjänst på D-Links hemsida (inte direkt till kameran som normalt) det kanske duger i ditt fall...
Citera
2015-09-07, 18:35
  #3
Medlem
Aeikzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Strunta i WPS och anslut den manuellt istället (koppla den till routern först med sladd, logga in på den och knappa in inställningar som SSID, lösenord m.m. står i manualen hur man gör

Hur fungerar det när jag kopplar kamera in i router utan någon förbindelse mellan dessa till datorn? Routern har ju som sagt bara 1 uttag. Eller menar du att jag kopplar kameran direkt till nätverkskortet i datorn och installerar manuellt så?
Citera
2015-09-07, 18:46
  #4
Medlem
swebarbs avatar
Ja en nätverkskamera behöver ingen dator för att funka, dom har ju en inbyggd ftpserver och allt och helst ska man inte köra dessa på någon svajjig 3g uppkoppling även om det kan funka, 15m är ju kanske inte så långt men då bör man ha ett stabilt wifi helst då.

Citera
2015-09-07, 21:20
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeikz
Hur fungerar det när jag kopplar kamera in i router utan någon förbindelse mellan dessa till datorn? Routern har ju som sagt bara 1 uttag. Eller menar du att jag kopplar kameran direkt till nätverkskortet i datorn och installerar manuellt så?
Ja du kan sätta en sladd mellan kameran o kameran.
Kameran har en default ip (kolla manualen) sedan sätter man datorn till en annan ip i samma subrange och skriver in kamerans ip i webläsaren och kommer på så sätt åt alla inställningar. Allt står i manualen...
Citera
2015-09-07, 22:39
  #6
Medlem
Aeikzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja du kan sätta en sladd mellan kameran o kameran.
Kameran har en default ip (kolla manualen) sedan sätter man datorn till en annan ip i samma subrange och skriver in kamerans ip i webläsaren och kommer på så sätt åt alla inställningar. Allt står i manualen...

Fick faktiskt inte med sån information i manualen - fick en liten jävla bok på kanske 5x5 där det stod att man skulle installera allt med deras skiva, registrera på sidan och klart mer eller mindre. Kan ha varit personen som köpte produkten som slarvat bort den, men när jag fick skiten sa han att det var allt. Kollar på deras hemsida och ser ifall de har mer information, blir väl simplast så.

Tackar er båda för er hjälp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback