Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-07, 11:57
  #1
Medlem
Jag trodde (kanske i min enfald) att Nya Zeeland var ett modernt samhälle som inte betedde sig på det här sättet. http://www.theguardian.com/world/201...hristian-group

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian
Ted Dawe’s award-winning Into the River has been banned from sale or supply by the Film and Literature Board of Review (FLBR) after a complaint from conservative lobby group Family First.

It is currently being pulled from libraries, schools and bookshops around the country.

Family First objected to sexually explicit content, drug use and the use of a slang term for female genitalia.

Den Nya Nyzeeländska myndigheten som förbjudit boken ger sin syn på saken (väldigt magert och tekniskt): http://www.dia.govt.nz/diawebsite.ns...x?OpenDocument

Nu ska boken tas upp på myndighetens ordinarie sammanträde och förhoppningsvis så ändrar de sitt beslut då. Däremot blev jag lite nyfiken på om något liknande kunde ha hänt i Sverige? Finns det någon myndighet i vårt land som kan göra det olagligt att köpa eller sälja en bok?
Citera
2015-09-07, 12:36
  #2
Medlem
JokkMokks avatar
Är det för att boken handlar om maori-magi? Bibeln är ju inte för magi och trollkonster (ironiskt nog) och boken verkar vara fokuserad på "sälja-din-själ magi".

Det var ju ett jävla liv om Harry Potter när det begav sig.
Citera
2015-09-07, 12:41
  #3
Medlem
PiusXIIIs avatar
Här har det väl på senare år mest handlat om barnböcker, som t ex böckerna om "Lilla Hjärtat" som inte finns på en del bibliotek. Dessutom har ju gamla Tintinalbum plockats bort, och Pippi Långstrums farsa har omskolats från negerkung till sjörövare.

Om det har hänt att man dragit in en bok som givits ut av rena censurskäl tror jag att det är längesedan. Någon annan kanske vet bättre.
Citera
2015-09-07, 13:15
  #4
Medlem
Att vissa böcker har tryckförbud kan förekomma i demokratiska stater. T.ex. I Tyskland har Mein Kampf tryckförbud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback