Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-07, 06:35
  #1
Medlem
Levnadsglads avatar
Jag har ett litet problem jag jobbat på dagligen i över 1 år nu - Nämligen en form av prestationsångest som yttrar sig genom ångest, nervositet och skakningar i kroppen.
Om jag ska sparras, särskilt inför folk - Blir jag ibland så nervös att jag blir yr och jag vill bara därifrån. Det finns även andra situationer som utlöser denna känslan - men, alla grundar sig i prestation. I övrigt är jag en mycket social och extrovert tjej, så denna egenskap brukar förvåna folk. Jag undrar - Förutom att exponera sig för rädslan, vad för medel kan man ta till för att mildra känslorna?

Jag vill även säga att jag på detta år har gått framåt. För ett år sedan, skulle jag aldrig stå i en ring. Nu, på ett drygt halvår, har det dock inte förändrats nämnvärt, trots att jag lagt väldigt mycket tid på det. Det har gått så långt nu, att jag börjat tappa motivation. ( Och börjat gå över till en annan sport )

Tacksam för svar
Citera
2015-09-07, 07:47
  #2
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levnadsglad
Jag har ett litet problem jag jobbat på dagligen i över 1 år nu - Nämligen en form av prestationsångest som yttrar sig genom ångest, nervositet och skakningar i kroppen.
Om jag ska sparras, särskilt inför folk - Blir jag ibland så nervös att jag blir yr och jag vill bara därifrån. Det finns även andra situationer som utlöser denna känslan - men, alla grundar sig i prestation. I övrigt är jag en mycket social och extrovert tjej, så denna egenskap brukar förvåna folk. Jag undrar - Förutom att exponera sig för rädslan, vad för medel kan man ta till för att mildra känslorna?

Jag vill även säga att jag på detta år har gått framåt. För ett år sedan, skulle jag aldrig stå i en ring. Nu, på ett drygt halvår, har det dock inte förändrats nämnvärt, trots att jag lagt väldigt mycket tid på det. Det har gått så långt nu, att jag börjat tappa motivation. ( Och börjat gå över till en annan sport )

Tacksam för svar

Hur är dina sparringpartners? Kan dom trigga det hela genom att gå lite för hårt?
Citera
2015-09-07, 20:14
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levnadsglad
Jag har ett litet problem jag jobbat på dagligen i över 1 år nu - Nämligen en form av prestationsångest som yttrar sig genom ångest, nervositet och skakningar i kroppen.
Om jag ska sparras, särskilt inför folk - Blir jag ibland så nervös att jag blir yr och jag vill bara därifrån. Det finns även andra situationer som utlöser denna känslan - men, alla grundar sig i prestation. I övrigt är jag en mycket social och extrovert tjej, så denna egenskap brukar förvåna folk. Jag undrar - Förutom att exponera sig för rädslan, vad för medel kan man ta till för att mildra känslorna?

Jag vill även säga att jag på detta år har gått framåt. För ett år sedan, skulle jag aldrig stå i en ring. Nu, på ett drygt halvår, har det dock inte förändrats nämnvärt, trots att jag lagt väldigt mycket tid på det. Det har gått så långt nu, att jag börjat tappa motivation. ( Och börjat gå över till en annan sport )

Tacksam för svar
Ovanstående påpekade en av de troliga orsakerna, att de du sparrar med går på på ett sätt som inte direkt främjar ditt självförtroende.

Det andra du kanske skulle försöka med är att hitta nån du känner att du kan lita på och köra "privatsparring" med denne, jag intalar mig att det troligen skulle få dig att känna dig mer bekväm med dig själv i den situationen så att det inte blir lika mycket prestige och prestationsångestladdat att sparra med andra sedan och definitivt inte när det är folk runt omkring dig.

Vad är det för något du behöver prestera förresten?
Citera
2015-09-07, 22:27
  #4
Medlem
Levnadsglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Hur är dina sparringpartners? Kan dom trigga det hela genom att gå lite för hårt?

Tjejer har jag sällan det problemet med, någonsin. Killar har jag ofta det problemet med. Han jag oftast sparras mot, är en hårdhänt kille, och även mycket mer erfaren - ja. Dock inga olyckor hittills, mer än att det snurrat till i huvudet, eller svidit till. Absolut hanterbart. Med publik, så tenderar jag att få dålig koordination, för att jag får så svårt att fokusera (yrsel). Det triggar fram ångesten, att jag VET vad jag ska göra - men kan inte få det ur mig.
Citera
2015-09-07, 22:35
  #5
Medlem
Levnadsglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ovanstående påpekade en av de troliga orsakerna, att de du sparrar med går på på ett sätt som inte direkt främjar ditt självförtroende.

Det andra du kanske skulle försöka med är att hitta nån du känner att du kan lita på och köra "privatsparring" med denne, jag intalar mig att det troligen skulle få dig att känna dig mer bekväm med dig själv i den situationen så att det inte blir lika mycket prestige och prestationsångestladdat att sparra med andra sedan och definitivt inte när det är folk runt omkring dig.

Vad är det för något du behöver prestera förresten?


Det stämmer säkert, har egentligen inte tagit med det i kalkylen då jag varit så fokuserad på vad jag själv kan, bör göra, bör kunna etc.

Jag har flera privattränare (PTs), som jag skulle vilja påstå att jag litar på ganska mycket. Det klarar av att träna mig, och jag utvecklas enormt. Jag har i dagsläget inte någon jämbördig att sparras med, då samtliga jag blivit/är nära har betydligt mer erfarenhet. Men det är absolut ett bra alternativ, jag ska kolla närmare på det!

Prestationen är ju egentligen att sätta "skola" i praktik. Visa vad man lärt sig, vad man kan och klarar av. Vilket jag så alldeles uppenbarligen inte klarar av

Tack snälla ni för att ni tar Er tid att svara!
Citera
2015-09-08, 13:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Levnadsglad
Jag har ett litet problem jag jobbat på dagligen i över 1 år nu - Nämligen en form av prestationsångest som yttrar sig genom ångest, nervositet och skakningar i kroppen.
Om jag ska sparras, särskilt inför folk - Blir jag ibland så nervös att jag blir yr och jag vill bara därifrån. Det finns även andra situationer som utlöser denna känslan - men, alla grundar sig i prestation. I övrigt är jag en mycket social och extrovert tjej, så denna egenskap brukar förvåna folk. Jag undrar - Förutom att exponera sig för rädslan, vad för medel kan man ta till för att mildra känslorna?

Jag vill även säga att jag på detta år har gått framåt. För ett år sedan, skulle jag aldrig stå i en ring. Nu, på ett drygt halvår, har det dock inte förändrats nämnvärt, trots att jag lagt väldigt mycket tid på det. Det har gått så långt nu, att jag börjat tappa motivation. ( Och börjat gå över till en annan sport )

Tacksam för svar
Här är ett intressant klipp som rör det här:

https://www.youtube.com/watch?v=hHebXvoHue0
Citera
2015-09-08, 13:59
  #7
Medlem
Kolla på motiverande klipp och skaffa nytt folk att träna med kanske. Som är bättre än dig själv?
Citera
2015-09-09, 22:16
  #8
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levnadsglad
Tjejer har jag sällan det problemet med, någonsin. Killar har jag ofta det problemet med. Han jag oftast sparras mot, är en hårdhänt kille, och även mycket mer erfaren - ja. Dock inga olyckor hittills, mer än att det snurrat till i huvudet, eller svidit till. Absolut hanterbart. Med publik, så tenderar jag att få dålig koordination, för att jag får så svårt att fokusera (yrsel). Det triggar fram ångesten, att jag VET vad jag ska göra - men kan inte få det ur mig.
Blir du yr i mössan av sparringen är den för hård till att börja med.

För det andra är det kanske lämpligt som sagt att du sparar med nån kille som du kan lita på och göra det mer i avskiljdhet tills du inte behöver göra det längre.

Det låter dock väldigt märkligt att du tappar hela gamet när det står folk och kollar, det är ju precis som om du fokuserar på fel saker. Det är nån framför dig som tänker slå dig i ansiktet, men du funderar istället på hur du ska uppfattas av den eventuella publik som finns? Verkar inte det aningen snett?

Inte undra på att du blir yr i mössan då, man blir det av slag mot huvet man inte ser, men här låter det som om du inte ser dem för att du inte tittar efter dem, utan du kollar på publiken???
Citera
2015-09-14, 02:45
  #9
Medlem
Det är naturligt TS! Brukade också vara rätt nervös i början, speciellt när man körde mot någon som var lite bättre. Men efter ett par rejäla smällar på käften lärde jag mig att fokusera mer på personen jag sparrade mot än publiken som kollade på. Sen så handlar det inte om att vara bäst på träningen, man är där för att lära sig, vilket fick mig att sluta vara nervös.
Sen om du inte tycker träningen är kul pg.a sparringen, testa att avstå ett tag så ska du se att suget snart kommer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback