Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-06, 13:30
  #1
Medlem
Pletheneiss avatar
Ni som strävar efter att bosätta er i de djupaste av afrikanska länder med hög korruption, brottslighet, fattigdom, sjukdomar av olika slag, vad lockar er?

Många unga svenskor (ja, svenskor, främst unga svenska tjejer) gör fältarbeten i djupet av Afrika, bland stammar och folk som är väldigt isolerade.. varför? Vad är så intressant?

Är det sexet som lockar eller exotismen? Eller båda? Det känns som att ni har en fetish på något vis.
Citera
2015-09-06, 13:47
  #2
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Syftar du på volontärarbetare? De vill väl göra en god gärning och det gör man väl som bäst där det är som jävligast. Sedan så är det även en exotisk upplevelse där samhället skiljer sig väldigt mycket från det svenska. Tror inte att det är sex som lockar, om man vill ha sex med svarta män så finns även det i Sverige.
Citera
2015-09-07, 12:23
  #3
Medlem
Det är mest för att hjälpa folk, både att lära sig om livet där och lära dem själva också. Förstås mycket är det för att få en riktig upplevelse, exotisk, inte sexuell dock för min del åtminstone. Om jag var yngre skulle jag ge mig ut direkt men jag nöjer mig med bara resor dit och se, lära mig om folk där. Älskar naturen, tropiska skogar gillar jag men så också öknen.
Citera
2015-09-08, 19:00
  #4
Medlem
Jag är en svensk tjej som befinner sig i Östafrika. Samhällen som skiljer sig från det jag är van vid lockar mig, speciellt det sociala samspelet. Svenskar är inrutade och tillbakadragna. På många platser i Afrika kan man gå ut och prata med vem som helst. Så det är trevligt, iaf på ytan (sedan är folk som mest, vissa mer tillförlitliga än andra). Det är vad som lockar mig iaf.

Det är också utvecklande att lära sig hur andra tänker som lever helt annorlunda (även om mycket också är väldigt lika). Det är spännande att se ett lands utveckling, få perspektiv osv.

Jag undrar vad du menar med sexet? Varför skulle man ha bättre sex i Afrika? Jag har haft sex här, men det var inte bättre än i Sverige. Dessutom har en del aids, och det är inget som lockar mig iaf.
Citera
2015-09-09, 10:54
  #5
Medlem
Apologists avatar
Tycker ts tar med flera frågor i en. Jag skulle hellre dela upp det i två frågor.

1. Varför är Afrika så otroligt intressant?
2. Varför åker vita tjejer dit o voluntär jobbar?

svar fråga 1: Afrikanerna är glada, det kommer från själen i motsatts till Asiater. Afrika är den mest spännande kontineten att bo på trots alla problem. Har själv bott i Afrika som ung. Totally Awesome!

svar fråga 2: Jepp, vissa svenska kvinnor älskar svarta män med stora saker De volontär jobbar eller gömmer sig bakom konsult jobb åt biståndorganisationer. Kommer ihåg en svenska kvinna jag stötte på i Tanzania som deltog i ett kultur utbyte som danslärare åt afrikaner, hon bodde på gästhuset med sin svarta hingst trots att hon var gift i sverige. Hon var där flera veckor.
Men faktiskt är det som så att de flesta reser dit i naiv tro att de ska kunna hjälpa till, tror knappast att det hjälper att skicka clowner eller danslärare till Afrika.
Citera
2015-09-09, 17:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Men faktiskt är det som så att de flesta reser dit i naiv tro att de ska kunna hjälpa till, tror knappast att det hjälper att skicka clowner eller danslärare till Afrika.

Ja det är nog sant. Kvinnor har en tendens att visa mer empati än män, och unga är kanske mer äventyrslystna och idealist än äldre. Vilket leder till att unga kvinnor ger sig ut för att hjälpa. Men självklart bidrar de flesta inte med mer än att spendera pengar.
Citera
2015-09-19, 14:35
  #7
Medlem
fittPlusPluss avatar
naturlivet
Citera
2015-09-19, 20:43
  #8
Medlem
Det kan man undrar. Kände en tjej som åkte ner till sydafrika för att hjälpa hundar (!) Alltså ....

Tyvärr är det oxytocinet som flödar högt och de ska ner till dessa skitländer för att "hjälpa". Det är sig själva de borde hjälpa. Sök på en psykriatriskt klinik.

Pastor Manning säger det bäst:

https://www.youtube.com/watch?v=17m8OnHC7dQ

Jag reser alltid till framgångsrika länder i Europa, Asien och Amerika. Jag skulle aldrig besöka ett enda jävla u-land om jag så fick betalt för det!
Citera
2015-09-19, 23:08
  #9
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Consp1racy
Det kan man undrar. Kände en tjej som åkte ner till sydafrika för att hjälpa hundar (!) Alltså ....

Tyvärr är det oxytocinet som flödar högt och de ska ner till dessa skitländer för att "hjälpa". Det är sig själva de borde hjälpa. Sök på en psykriatriskt klinik.

Pastor Manning säger det bäst:

https://www.youtube.com/watch?v=17m8OnHC7dQ

Jag reser alltid till framgångsrika länder i Europa, Asien och Amerika. Jag skulle aldrig besöka ett enda jävla u-land om jag så fick betalt för det!

Jag kan med ditt inlägg direkt säga att du aldrig har varit i Sydafrika. Ett land där det inte förekommer bilbränder varje dag, stenkastning mot polis/ambulans/buss. Ett land som har långt färre tiggare på gatorna.

Men det är ju lätt roande att du kallar länder som är mer fungerande än Sverige för skitländer. Kör lite google på Kapstaden och bilda dig innan du skriver nästa inlägg.
Citera
2015-09-23, 11:08
  #10
Medlem
ScabbedSaints avatar
Afrika är moderslandet..
Den här dikten..
Förklarar vad jag tycker

https://firstcallmagazine.files.word...eal-africa.jpg
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2617338

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback