Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-09, 07:18
  #13
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
I princip så är väl älgjakten efter första (och i viss mån andra veckan) en helgföretelse psss (all övrig jakt) ehuru man naturligtvis aldrig kan vara 100% säker på det. Men vi pratar ju inte norrlandstilldelningar.

Att bete dig som en ohyfsad idiot i skogen står dig, precis som du påpekar, naturligtvis helt fritt.

Jag kommer ofta nära de vilda djuren. För någon vecka sedan var jag ute på eftermiddagen och hade solen i ryggen och kom riktigt nära ett rådjur. När solen gick i moln och vinden vände fick den syn på mig och stack iväg.

Ofta om morgonen ser jag både älg, rådjur och ibland räv och andra djur. Det är en helt annan värld ute i skog och mark i gryningen och jag vet hur man skall gå fram utan att väsnas.

Det kan nog vara så att jag varit ute i skogen mer än de flesta jägare.

Beror på hur man ser det om jag är ohyfsad idiot mot jägare eller mot naturen.

Kom inte å säg att "bambi, disney enfald idiot hit och dit när det nog är jakten och korvgrillningen som jägaren sätter högre än att vara ute i skog o mark i egentlig mening.

Visst, visst, Jakten behövs (även om jag skulle vilja avskaffa de flesta moment och förnya den)
men kom inte och proklamera att Du som är jägare står för naturvett!! Skällande hundar, skotrar, överjakt i all ära och stereotypa attityder men kom igen nu, va !

För att återknyta till ämnet; en fråga. Skjuter man inte sönder köttet med halvaotomatare? De hörs även i skogarna häromkring.
__________________
Senast redigerad av Psyko-Kodiak 2015-09-09 kl. 07:21.
Citera
2015-09-09, 14:17
  #14
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Jag kommer ofta nära de vilda djuren. För någon vecka sedan var jag ute på eftermiddagen och hade solen i ryggen och kom riktigt nära ett rådjur. När solen gick i moln och vinden vände fick den syn på mig och stack iväg.

Ofta om morgonen ser jag både älg, rådjur och ibland räv och andra djur. Det är en helt annan värld ute i skog och mark i gryningen och jag vet hur man skall gå fram utan att väsnas.

Det kan nog vara så att jag varit ute i skogen mer än de flesta jägare.

Beror på hur man ser det om jag är ohyfsad idiot mot jägare eller mot naturen.

Kom inte å säg att "bambi, disney enfald idiot hit och dit när det nog är jakten och korvgrillningen som jägaren sätter högre än att vara ute i skog o mark i egentlig mening.

Visst, visst, Jakten behövs (även om jag skulle vilja avskaffa de flesta moment och förnya den)
men kom inte och proklamera att Du som är jägare står för naturvett!! Skällande hundar, skotrar, överjakt i all ära och stereotypa attityder men kom igen nu, va !

För att återknyta till ämnet; en fråga. Skjuter man inte sönder köttet med halvaotomatare? De hörs även i skogarna häromkring.

Well, själv sysslar jag i princip uteslutande med ensamjakt efter fågel med ställande hund (och någon vecka om året jagar jag älg med ställande hund) - så för mig kretsar både jakt och fiske om ensamhet i naturen.

I norr är älgjakten religion och, faktiskt, fortfarande viktig för köttet (alldeles oräknat att det finns en poäng med att hålla nere älgstammen åt skogsnäringen).

Man får inte jaga med snöskoter (undantag finns, men då måste skotern varit avstängd i 20 minuter).

Drivande hundar kan man väl ha synpunkter på, men det är noga reglerat när man får släppa dem.

Ytterst är det du säger inte helt utan poänger, men ganska överdrivet och oinsatt.

Som svar på din fråga: en halvottomat skjuter sönder precis lika mycket eller lite som en cylinder i samma kaliber/med samma kula.

Anledningen till att de blivit poppis i sör är för att den get ett snabbt andraskott vid grisjakt.

Personligen har jag inget behov av en.
Citera
2015-09-10, 20:03
  #15
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Var som vanligt ute i både gryningen å på kvällen och vandrade i skogen.

Gick förbi den öppna jaktstugan de har på ett ställe längre in nära en skogsväg. Där satt ett gäng jägare och alla glodde som bara den när jag gick förbi. De sade ingenting förrän jag (tyvärr( gjorde salut. Då fick de luft och undrade " du vet väl om att du inte borde ränna omkring hur som helst när det jagas?" Som vanligt tänkte jag inte svara öht, men sade iaf ," har ni kartlagt mig, eller ?"

Svaren blev jakande att de visste mycket väl om vem jag var och ungefär var jag brukade vara i skogsområdet.

Jag säger då det, asså!. Att de bara orkar ta sig tiiid.
Citera
2015-09-10, 21:07
  #16
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Var som vanligt ute i både gryningen å på kvällen och vandrade i skogen.

Gick förbi den öppna jaktstugan de har på ett ställe längre in nära en skogsväg. Där satt ett gäng jägare och alla glodde som bara den när jag gick förbi. De sade ingenting förrän jag (tyvärr( gjorde salut. Då fick de luft och undrade " du vet väl om att du inte borde ränna omkring hur som helst när det jagas?" Som vanligt tänkte jag inte svara öht, men sade iaf ," har ni kartlagt mig, eller ?"

Svaren blev jakande att de visste mycket väl om vem jag var och ungefär var jag brukade vara i skogsområdet.

Jag säger då det, asså!. Att de bara orkar ta sig tiiid.

Möjligen var laget ute och pysslade torn denna torsdag. Är ju inte direkt så att man jagar bock i lag, och det känns ju ganska tveksamt att de skulle vara ute på gris med ställande när det är så här varmt.

Kanske är det som ditt förra inlägg om den lilla skällande jakthunden som cirklade dig. Alltså då som ett ytterligare fabulerande.

--
F.ö. stötte jag en ko med kalv idag. Älg då alltså.

Hon kastade 20 meter ifrån mig men jag vände henne med ett kontaktgny, och hon kom ett par meter mot mig. Efter ett par minuter tyckte jag det räckte och stötte. Alltid kul att prata med älg.
Citera
2015-09-12, 02:53
  #17
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Det finns inga vildsvin häromkring. De finns närmast i Mark.

Beträffande "Jägarna som satt där" så väljer jag att vara helt ärlig med dig bara för att du verkar vara en hygglig och bra snubbe. Ja, det var alltihop fabulerande.

Härdanefter ska jag inte dra några lögner till dig iaf. Jag har nämligen en benägenhet att försöka få folk jag inte litar på att komma i dålig dager genom att ljuga. Jag skulle kunna skärpa mig och lura även dig - mon ami, men som sagt...


Det knallar iaf och skjuts en hel del i skogsbygden häromkring. Det verkar inte endast vara när de får syn på en bock för det skjuts både nära och långtbortigenom en hel del. Varför? Det är riktigt störigt.

Jag har mkt riktigt inte sett en enda jägare ännu i något av jakttornen jag varit nära.
Vi får se under älgjakten från mitten av oktober.

Det är väl då ni jägare verkligen kommer att irriteras av min närvaro och mina fabler kan bli verklighet.
Men jag skall ändå inte dra på mig någon väst. Jag kan ju inte bli polisanmäld för det. so what i så fall.
Vad som faktiskt är sant är att jag har lärt mig en metod från kuyokushin karate som jag ibland använder mig av i skogen. Det går ut på att allt vad man orkar rusa rätt in skogen och enbart per instinkt hinna väja undan för träd och annat och fortsätta tills man är helt utmattad.
Jävligt bra fysiskt fostran också.
Citera
2015-09-18, 17:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Det finns inga vildsvin häromkring. De finns närmast i Mark.

Beträffande "Jägarna som satt där" så väljer jag att vara helt ärlig med dig bara för att du verkar vara en hygglig och bra snubbe. Ja, det var alltihop fabulerande.

Härdanefter ska jag inte dra några lögner till dig iaf. Jag har nämligen en benägenhet att försöka få folk jag inte litar på att komma i dålig dager genom att ljuga. Jag skulle kunna skärpa mig och lura även dig - mon ami, men som sagt...


Det knallar iaf och skjuts en hel del i skogsbygden häromkring. Det verkar inte endast vara när de får syn på en bock för det skjuts både nära och långtbortigenom en hel del. Varför? Det är riktigt störigt.

Jag har mkt riktigt inte sett en enda jägare ännu i något av jakttornen jag varit nära.
Vi får se under älgjakten från mitten av oktober.

Det är väl då ni jägare verkligen kommer att irriteras av min närvaro och mina fabler kan bli verklighet.
Men jag skall ändå inte dra på mig någon väst. Jag kan ju inte bli polisanmäld för det. so what i så fall.
Vad som faktiskt är sant är att jag har lärt mig en metod från kuyokushin karate som jag ibland använder mig av i skogen. Det går ut på att allt vad man orkar rusa rätt in skogen och enbart per instinkt hinna väja undan för träd och annat och fortsätta tills man är helt utmattad.
Jävligt bra fysiskt fostran också.

Om du är seriös med ditt inlägg kan jagt lämna bössan hemma , vill gärna också karata lite på träd måste vara en syn för gudarna !
Citera
2015-10-03, 05:54
  #19
Medlem
exiztenzias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Får väl kränga på mig en reflexväst då.., motvilligt.

Jag var ute några timmar igår, som vanligt och en liten jakthund kom cirklandes runt omkring mig och skällde och skällde. Störigt.

Jag antar att jägarren såg mig men att jag inte kunde se honom.
Antagligen via sina high-tec prylar.



Jakthundar är alltid jävligt störiga på allt som rör sig i skogen. Jägarna borde hålla
bättre ordning på sina hundar som tillåts springa huller om buller i skogarna
Citera
2015-10-03, 07:48
  #20
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exiztenzia
Jakthundar är alltid jävligt störiga på allt som rör sig i skogen. Jägarna borde hålla
bättre ordning på sina hundar som tillåts springa huller om buller i skogarna

Förutom att du avslöjar att du inte vet särskilt mycket om jakthundar och hur de fungerar, så verkar du inte begripa allemansrättens begränsningar.

Vad med att du försöker hitta någon annanstans att vara när det jagas? Eller skaffar egen mark?
Citera
2015-11-29, 06:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exiztenzia
Jakthundar är alltid jävligt störiga på allt som rör sig i skogen. Jägarna borde hålla bättre ordning på sina hundar som tillåts springa huller om buller i skogarna


Gäller det inte även katter då?

Min erfarenhet av hundar och katter är att de mest störande hundar som finns är mopsar. De slickar ju en i ansiktet hela tiden.

Vad gäller katter brukar ju kattägarna släppa dem vind för våg så de saboterar bl.a. småfåglars häckning.

Så mycket lösa hundar finns inte i skog och mark, utan vad som är värst är husdjuren i så fall.
Citera
2015-12-05, 13:26
  #22
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exiztenzia
Jakthundar är alltid jävligt störiga på allt som rör sig i skogen. Jägarna borde hålla
bättre ordning på sina hundar som tillåts springa huller om buller i skogarna

Har haft problem med det vid något tillfälle när det kommer något drever-liknande och skäller som en galning på mig och min hund. Vad ska man göra, släppa 60 kilo Cane Corso och låta den göra kaoz med jakthunden eller?
Dock gäller det vid ett fåtal tillfällen under specifika tider på året totalt kanske 1 gång per 2-3000 promenader.
Brukar lägga om mina promenader under älgjakten, som en lokal jägare jag träffar ibland sa det "rådjuren är vana att ni går där vid ungefär samma tid varje dag, dom skulle säkert tycka det var konstigare om ni inte gick där".
Jägarna är mest glada över upplysningar om vart rådjuren brukar röra sig på morgonen, vilka gryt som har grävling, vart grisen rör sig osv - säg att jag har minst 500 timmar per år i terrängen, dom låter ju mina plantor vara ifred så varför skulle inte jag tipsa dom om vart rådjuren rör sig!?
Kan dock tilläggas att jag håller mig på traktorstigar eller gammal skogsväg, jag undviker att rota runt i skogen under älg/rådjursjakt, inte för att jag är rädd för att bli skjuten utan för att jag inte vill störa jakten.
Alla jaktlag runt omkring är bra killar utom ett och dom är utsocknes som arrenderar jakt, jagar utan tillgång till eftersökshund vilket leder till att man i princip varje år hittar skadeskjutna djur, främst rådjur men även gris i området, de lokala tar sina eftersök på allvar.
__________________
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2015-12-05 kl. 13:36.
Citera
2017-03-06, 03:11
  #23
Medlem
exiztenzias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedkvistaren
Gäller det inte även katter då?

Min erfarenhet av hundar och katter är att de mest störande hundar som finns är mopsar. De slickar ju en i ansiktet hela tiden.

Vad gäller katter brukar ju kattägarna släppa dem vind för våg så de saboterar bl.a. småfåglars häckning.

Så mycket lösa hundar finns inte i skog och mark, utan vad som är värst är husdjuren i så fall.


Vad kan du om mopsar? Absolut ingenting!
Min mops slickar aldrig människor i ansiktet!
Ta reda på fakta innan du uttalar dig Sten!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback