Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-05-22, 10:22
  #49
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=0KUXTC8g_pk&t=430s

En kille som är instruktör, svart bälte i Aikido och har tränat i tio år kör lite lätt sparring med MMA-fighter. Kan inte sätta mot mer än vad en genomsnittlig soffpotatis som aldrig tränat i hela sitt liv hade kunnat göra.

Aikido är skit.
Citera
2017-05-22, 16:19
  #50
Medlem
Apologists avatar
Om man ska säga något positivt om Aikidon så skulle det vara att Bruce Lee själv använde ett fåtal välvalda aikidotekniker.
Citera
2017-05-22, 18:14
  #51
Medlem
Inget står MMA i riktig fajt. Men all kampsport ger någon slags personlig utveckling, så jag tycker all kampsport är bra.
Citera
2017-05-22, 19:47
  #52
Medlem
smoerreboms avatar
Jag instämmer väl med skepsisen mot Aikido som teknik mot andra kampsporter och det där med att man nog måste hålla på rätt länge för att det ska funka mot nån som verkligen gör motstånd eftersom träningsmetodiken bygger så mkt på att den andre bara lägger sig hela tiden. Det är heller inte särskilt roligt eller ansträngande att träna på det där sättet i längden imho.

Om man tränar andra saker oxå så kan det ju inte skada med lite aikidoläger eller enstaka övningar här och där bara som ett led i "allmänbildningen". Det ökar ju förståelsen för kroppens begränsningar så att säga. De mest basala arm- och handledsvridningarna kan ju dessutom vara rätt användbara&effektiva på folk som inte kan slåss överhuvudtaget, typ nåt fyllo som tar tag i kragen på en på krogen eller dylikt, funkar det då så har man ju kanske undvikit en rättegång o skadestånd etc. funkar det inte får man väl smälla på mer på riktigt sen.
Citera
2017-05-22, 20:52
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag instämmer väl med skepsisen mot Aikido som teknik mot andra kampsporter och det där med att man nog måste hålla på rätt länge för att det ska funka mot nån som verkligen gör motstånd eftersom träningsmetodiken bygger så mkt på att den andre bara lägger sig hela tiden. Det är heller inte särskilt roligt eller ansträngande att träna på det där sättet i längden imho.

Om man tränar andra saker oxå så kan det ju inte skada med lite aikidoläger eller enstaka övningar här och där bara som ett led i "allmänbildningen". Det ökar ju förståelsen för kroppens begränsningar så att säga. De mest basala arm- och handledsvridningarna kan ju dessutom vara rätt användbara&effektiva på folk som inte kan slåss överhuvudtaget, typ nåt fyllo som tar tag i kragen på en på krogen eller dylikt, funkar det då så har man ju kanske undvikit en rättegång o skadestånd etc. funkar det inte får man väl smälla på mer på riktigt sen.

Ja det funkar om du är mycket större och starkare än den som attackerar dig, vilket kanske inte är så troligt. Att försöka sig på ett handledslås mot en buse på krogen är nog bland det mest ineffektiva man kan föreställa sig. Jag tror inte ens dom flesta svartbälten i aikido skulle klara av att sätta ett handledslås på en genomsnittlig buse på krogen. Du överskattar enormt hur användbart aikido är.
Citera
2017-05-22, 22:38
  #54
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Ja det funkar om du är mycket större och starkare än den som attackerar dig, vilket kanske inte är så troligt. Att försöka sig på ett handledslås mot en buse på krogen är nog bland det mest ineffektiva man kan föreställa sig. Jag tror inte ens dom flesta svartbälten i aikido skulle klara av att sätta ett handledslås på en genomsnittlig buse på krogen. Du överskattar enormt hur användbart aikido är.
jajajaj du vill missförstå ser jag, "typ nåt fyllo" det låter som enorm överskattning av aikido mot busar det, zzzZz
Citera
2017-05-22, 22:42
  #55
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Inget står MMA i riktig fajt. Men all kampsport ger någon slags personlig utveckling, så jag tycker all kampsport är bra.

Du borde kolla på några videos på active self protections youtubekanal. MMA funkar bra utan vapen eller tillhyggen o där reglerna är tydliga (typ "vi gör upp man för man").
Men när de biter o tar upp knivar är det en helt annan spelplan. Det finns ingen matta att använda inte heller något stängsel.

Bas Rutten gör om hela sin stil när han kör självförsvar. Exempelvis slår han sådana där slag som påminner om Ghetto style, dvs när svarta gangsters slår, lite typ som Chuck Liddel slag.
Men poäng jag vill komma till är att MMA fighters kanske förutspår att de vinner fighten men står mållösa när saker de inte tränat på dyker upp...såsom ögonpetningar, glasflaskor, flera motståndare o annat.

Vad Jujutsun hade var att den var byggd från medeltida Krigssituationer som Samurajen stötte på. Medans Aikidon var byggd från någon New Age filosofi som dess grundare beundrade. MMA är är byggd för intensiv tävling. Visst kommer MMA individen vara bra tränad för att möta tuffa situationer vilken kommer vara en fördel.
Citera
2017-05-22, 23:31
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist

Bas Rutten gör om hela sin stil när han kör självförsvar. Exempelvis slår han sådana där slag som påminner om Ghetto style, dvs när svarta gangsters slår, lite typ som Chuck Liddel slag.

Har du några videoexempel? Jag har bara sett Bas lära ut vanlig boxning för självförsvar med någon enstaka palmstrike och pungspark.
Citera
2017-05-23, 02:33
  #57
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Har du några videoexempel? Jag har bara sett Bas lära ut vanlig boxning för självförsvar med någon enstaka palmstrike och pungspark.

De bästa att titta på är relativt nya videos från hans eget gym o hans egna elever men de brukar inte få så många views.

Men här är en av de jag snackar om från fightTIPS. Korrekt som du säger, Palmstrike och han förklarar också varför inte knytnävar är bra i en streetfight.

https://www.youtube.com/watch?v=Gm0SyEqc7ns

Här är en bra "ghetto punch" video fast den kommer i lite oväntad vinkel. Oftast ser man dessa otelegraferade slag från mucksituationer där de drar slagen från midjan.

https://www.youtube.com/watch?v=E60QVTXNEPQ

Om jag skulle sammanfatta Bas Ruttens streetfighting stil skulle det nog vara:
1. Otelegraferade rörelser.
2. Close Combat
3. Economy of Force
4. Ta hjälp av tillhyggen

Ok, det här är från en tävlingsituation men den sammanfattar bra Bas Ruttens tänk: Bas Rutten Yoi Dachi Kick https://www.youtube.com/watch?v=eQ0aYOsRZlQ
Otelegraferade rörelser, Close Combat o Economy of Force i en o samma teknik.

Har ännu inte sett honom tillämpa någon Aikidoteknik
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback