2015-09-05, 15:16
Medlem
Hej!

Spelar det någon roll om man tar två ipren tabletter på en dag och sen samma dag tar en brustablett(alvedon)? Står på ipren-paketet att man inte ska blanda olika utan en läkares föreskrift. Men visst borde de inte spela någon roll i detta fall?
Citera
2015-09-05, 15:23
Medlem
Det är ingen fara alls.
Min läkare rekommenderade härom sist att jag skulle ta två alvedon och en ipren ihop.
Citera
2015-09-05, 15:34
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hej!

Spelar det någon roll om man tar två ipren tabletter på en dag och sen samma dag tar en brustablett(alvedon)? Står på ipren-paketet att man inte ska blanda olika utan en läkares föreskrift. Men visst borde de inte spela någon roll i detta fall?
I vården kör man alltid med paracetamol i botten av all smärtlindring och inte paracetamolen räcker förstås.

Ibland kan man köra omlott så man tar panodil etc och väntar 2 timmar för att ta en Ipren. På så sätt brukar man oftast ha längre smärtlindring utan glapp.
Citera
2015-09-05, 15:42
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Effekten blir större om du blandar. Kortvarig behandling har inte några skadliga effekter om du är i övrigt frisk.
Citera
2015-09-05, 16:24
Bannlyst
Förut när jag opererat handen så gick jag på säkert 20 treo per dag i två veckor. Var det nödvändigt? Nej, men det lugnade mig lite och placebo spelade nog stor roll. Det jag vill ha sagt är att jag inte tagit några skador alls av detta, och då är 20 treo dagligen jävligt mycket acetylsalicylsyra
Citera
2015-09-05, 17:13
Medlem
lithionits avatar
det går att kombinera, no problem.

MEN konsumera ingen alkohol ikväll! Båda medicinerna bör inte kombineras med alkohol, inte minst om de kombineras.
Citera
2015-09-05, 17:21
Medlem
arbetets avatar
Naproxen + Alvedon vid sänggåendet nästan varje kväll gör gott!!!
Citera
2015-09-05, 19:05
Medlem
Klarabella79s avatar
Du kan kombinera 2 alvedon+ 1 ipren på 400mg samtidigt för bättre smärtlindring. Det är ingen fara då vården ofta ger det i kombination. Även alvedon+naproxen, alvedon+voltaren
Citera
2022-08-18, 20:14
Medlem
Någon intressant länk om ämnet??
ska man alltid köra paracetamol+ipren?

Som jag förstår finns det tre vanliga värkpiller
I Sverige är ipren och paracetamol vanligast
medan aspirin i usa

Hur ser kombinationer av dessa ut, bra?

och är de piggande eller sövande?
Vilka ska man undvika vid läggdags vs frukost?

Det enda jag vet är att paracetamol inte biter på inflammation men det gör de andra eftersom de är nsaid
Citera
2022-08-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Någon intressant länk om ämnet??
ska man alltid köra paracetamol+ipren?

Som jag förstår finns det tre vanliga värkpiller
I Sverige är ipren och paracetamol vanligast
medan aspirin i usa

Hur ser kombinationer av dessa ut, bra?

och är de piggande eller sövande?
Vilka ska man undvika vid läggdags vs frukost?

Det enda jag vet är att paracetamol inte biter på inflammation men det gör de andra eftersom de är nsaid

Paracetamol är COX-hämmare, dvs minskar smärtan till följd av att hämma delar i kaskaden typ...

NSAID är antiinflammatoriska och smärtlindrar då inflammation skapar svullnad och ger upphov till smärtsignaler.

Dessa går allt som oftast bra att kombinera förutsatt du är frisk i botten och inte har läkemedel som krockar med dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in