• 1
  • 2
2015-09-04, 18:42
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Mitt Facebook-flöde har fyllts om mycket kring "flyktingkrisen" de senaste dagarna, men ett nytt inslag idag är folk som stödjer en grupp som vill att Hans Rosling ska debattera flyktingpolitik med Jimmie Åkesson.

Ni vet, kändisprofessorn som har gjort sig ett namn genom roliga och slagkraftiga faktaföreläsningar kring många populärvetenskapliga ämnen. Nu har han tydligen blivit massinvandrings-vurmarnas lilla maskot för han har publicerat ett antal videos där han "pedagogiskt" visar hur "få" av Syrienflyktingarna som kommer till EU. Samt att han "läste lusen" av någon dansk invandringskritisk journalist.

Ingen sådan debatt mellan Rosling och Åkesson är ännu påtänkt, och jag vet inte om det kommer att ske. Men de som stödjer det hela vill att den ska gå på "bästa sändningstid" och tänker sig att Rosling kommer att "krossa Åkesson".

Vad tror ni, kommer debatten att bli av? Och hur skulle den gå? Själv tror jag att Rosling skulle få uppenbara svårigheter. Åkesson är slipad, slagkraftig och lugn. Han skulle komma dit laddad till tänderna med argument om varför det är mycket effektivare och humanare att hjälpa folk i närområdet. Och bättre för Syrien som framtida land.
Rosling skulle nog inte fungera då han får mothugg, han är van att med sin lite knackiga "svengelska" argumentera ostört, med lite halvsanningar och roliga grafer. Tror inte det funkar i verkligheten mot Åkesson, vad tror ni?
2015-09-04, 18:53
Medlem
Rosling är en överoptimist undan dess like medans Jimme Åkesson är realist. PK folket skulle svälja allt vad Rosling har att säga medans resten av oss som kan tänka själv inte skulle göra det.
När Rosling pratar om befolkningsökningar så använder han termer som minskad "birth rate" och "fertility rate" istället för att tala om att det faktiskt föds fler människor varje dag än vad det någonsin har gjorts tidigare i historien.
Han förvränger statistik och information för visa upp en ljusare bild av en verklighet som inte finns.
Senast redigerad av Jamienoble 2015-09-04 kl. 19:06.
2015-09-04, 18:55
Medlem
Bägge skulle ha talat för de redan frälsta och få eller ingen som såg spektaklet hade bytt åsikt, tror jag. Men visst, jag hade suttit bänkad framför TV:n i alla fall.
2015-09-04, 19:06
Medlem
svallerbyttans avatar
Vore väl lite konstigt att ha med en professor i internationell hälsa i en politisk debatt. Politik handlar ju om åsikter, inte vetenskap. Hans Rosling kan säkert va duktig på sitt expertisområde, men en politiker måste ju se utifrån helheten i samhället. Det som är bäst för internationell hälsa behöver ju inte vara bäst för svenska medborgarna. Vi kan ju skänka 20% av skatterna till u-länder så skulle det va bäst för internationell hälsa, men inte för medborgarna i det här landet. Blir liksom så olika utgångspunkter om du förstår.
2015-09-04, 19:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Vore väl lite konstigt att ha med en professor i internationell hälsa i en politisk debatt. Politik handlar ju om åsikter, inte vetenskap. Hans Rosling kan säkert va duktig på sitt expertisområde, men en politiker måste ju se utifrån helheten i samhället. Det som är bäst för internationell hälsa behöver ju inte vara bäst för svenska medborgarna. Vi kan ju skänka 20% av skatterna till u-länder så skulle det va bäst för internationell hälsa, men inte för medborgarna i det här landet. Blir liksom så olika utgångspunkter om du förstår.

Det är lite så jag tänker också.

Rosling må vara sympatisk och kunnig på sina områden. Och alla gillar när han kryper ut ur en tvättmaskin för att symbolisera hur mycket en sådan innovation betydde för välfärden och de arbetande timmarna i samhället. Detta betyder inte att han fungerar bra i en aktuell och realpolitisk debatt mot Åkesson.
Jag tror på slakt, och att Facebook-gruppen kommer att bli rejält besviken.
2015-09-04, 20:07
Medlem
drulmans avatar
Som jag skrev i den andra tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Vad i hela helvete ska dom debattera om?

Rosling har ju i stort sett samma åsikter som denna herre: https://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE

Alltså så håller han ju med Åkesson i flyktingfrågan. Har vänstern precis gjort bort sig som vanligt?

Det enda som Rosling har sagt är att det får PLATS med fler folk i Europa, ingenting annat.

Vänstern missuppfattade klippet med den danska journalisten. Precis som vanligt så gör vänstern bort sig
2015-09-04, 20:41
Medlem
Vågskålens avatar
Rosling och Åkesson spelar inte samma spel så jag tror inte debatten skulle bli det minsta intressant. Men Rosling kontra Sanandaji vore riktigt intressant. De skulle slå varandra blodiga med siffror. En riktig statistik-battle. Eller så skulle de vara överens. Säkert mycket god underhållning i vilket fall som helst.
2015-09-04, 21:30
Medlem
Jag var och lyssnade på Rosling för ett par år sedan. Han visade att det inte föddes så mycket barn i Japan, och att det föddes många i Nigeria.

Hans lösning var att barnen i Nigeria skulle flytta till Japan. Han är charmig, men kanske inte verklighetsförankrad.
2015-09-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Rosling är en överoptimist undan dess like medans Jimme Åkesson är realist. PK folket skulle svälja allt vad Rosling har att säga medans resten av oss som kan tänka själv inte skulle göra det.
När Rosling pratar om befolkningsökningar så använder han termer som minskad "birth rate" och "fertility rate" istället för att tala om att det faktiskt föds fler människor varje dag än vad det någonsin har gjorts tidigare i historien.
Han förvränger statistik och information för visa upp en ljusare bild av en verklighet som inte finns.

Håller med. Visst är han kunnig, men han vinklar något fruktansvärt och förenklar när det passar. Det är något smått hysteriskt över hans mission. De flesta normalt funtade människor anar att vi har svåra tider framför oss.
2015-09-04, 21:44
Medlem
Bara-Robins avatar
De båda har ju i princip samma problemformuleringar, med skillnaden att Jimmie ser mer problem med att ta hit fler än vad Hans gör. Att utlandshjälp är det som är mest effektivt och hjälper utvecklingsländer och länder i kris är båda överens om.
2015-09-04, 21:49
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble

Det rör sig alltså om en lögnare. En svensk variant på Bill Nye (som också är en sån där pop "forskare" men som blev mosad i en debatt med en Kreationist vid namn Ken Ham)?

Verkar vara ännu en av "experterna".

Givetvis kan ju inte snubben med lögnerna vinna mot snubben med sanningen på sin sida. Rosling får bögpisk.
2015-09-04, 21:53
Medlem
Vet inte riktigt.. Det känns som Rosling kommer stödja åkesson i att hjälp i närområdet är den bästa lösningen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in