• 1
  • 2
2015-09-05, 11:47
Medlem
Fris avatar
Jag rekommenderar N J Wildberger på temat. Han framstår som en seriös matematiker som har skarpa idéer om att ett och annat matematiskt koncept behöver tänkas om, framförallt oändligheten. Han har en omfattande videonärvaro på youtube med föreläsningar och även någon debatt om matematisk oändlighet, och här är en enkel sökträfflista:
https://www.youtube.com/results?sear...ity+wildberger
Citera
2015-09-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag rekommenderar N J Wildberger på temat. Han framstår som en seriös matematiker som har skarpa idéer om att ett och annat matematiskt koncept behöver tänkas om, framförallt oändligheten. Han har en omfattande videonärvaro på youtube med föreläsningar och även någon debatt om matematisk oändlighet, och här är en enkel sökträfflista:
https://www.youtube.com/results?sear...ity+wildberger

Intressant. David Hume var det väl som införde tvivel om ting som inte existerar i verkligheten? Tvivel har det väl alltid varit om det vi inte kan se, ta eller känna på. Men ett mer seriöst tvivel?

Man skiljer också på tillämpad och teoretisk matematik.

Så 2 måste ligger dubbelt så nära oändligheten som 1 om vi bortser från de som tänker orealistiskt.
Citera
2015-09-05, 15:59
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Intressant. David Hume var det väl som införde tvivel om ting som inte existerar i verkligheten? Tvivel har det väl alltid varit om det vi inte kan se, ta eller känna på. Men ett mer seriöst tvivel?

Man skiljer också på tillämpad och teoretisk matematik.

Så 2 måste ligger dubbelt så nära oändligheten som 1 om vi bortser från de som tänker orealistiskt.
Jag vet varken bu eller bä men det är intressant att försöka följa diskussionen i ämnet. Wildberger är förmodligen ganska ensam mot ett mäktigt etablissemang, som det brukar vara i såna här situationer, men han är själv tillräckligt väletablerad och medialt kapabel nog att tvinga frågan att väckas och utredas.

Tänk om ett genombrott är möjligt inom grundläggande matematik?! Det spekuleras ofta om hur det skulle förändra vår praktiska värld ifall vi upptäckte aliens eller byggde kvantdatorer eller ny fysik eller bara extrapolerar utvecklingen inom elektronik och ekonomi. Men kanske ett ännu mer revolutionerande genombrott kan göras inom matematiken? Det verkar ju finnas ett par problem som ingenting rår på idag (som oändlighet och subjektivitet). Att tänka fritt, stort och rätt.
Senast redigerad av Fri 2015-09-05 kl. 16:01.
Citera
2015-09-05, 22:30
Medlem
Finns nog bara en sak att fråga sig då..

"Varför i sådana fall startar du en tråd om ett ämne som du tycker är oinstressant?"

Citera
2015-09-05, 22:45
Medlem
Soxis avatar
Tänkte dela med mig av lite tankar kring oändlighet. Någon som är smart får gärna komma med input.

Det finns två versioner av oändligt (?) Ett oändligt expanderande rum, som universum. De måste ju ta från de som redan finns och slumpmässigt generera den kommande omgivningen. Ingenting kan ju inte uppstå ur ingenting? Så jävla svårt att greppa. Kan man ens applicera våra fysiska lagar i rymden?

Exempel

Om jag föreställer mig en platt fyrkant som expanderar åt alla håll, så får jag alltid för mig att den måste krocka i själv. Alltså gå in i sig själv. Hur kan det inte göra de utan fortsätta i all evighet med en utgångspunkt?

Likadant blir det om man föreställer sig en oändligt långt synfält. Skulle man inte se sig själv då?

Den ända oändligheten som är begriplig är en åtta eller ett rullband.

On topic

Tror ettan är närmst.
Citera
2015-09-09, 01:02
Medlem
Båda är en del av oändligheten. Inget ligger närmare, båda är en del av den. Förstår frågan, men den är ju innehållsmässigt konstigt ställd.

Svaret är alltså NEJ

edit. Folk får väl sluta se "oändligt" som ett faktiskt tal. Det är det ju inte, även om det används som ett - vad säger man, imaginärt tal (?) - inom matematiken.

Du kan inte närma dig oändligheten genom att lägga till ett, då är fortfarande precis lika nära, eftersom att du (siffran) är ett med oändligheten.
Senast redigerad av Jorgen300 2015-09-09 kl. 01:04.
Citera
2015-09-09, 11:11
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Inga tal ligger närmare oändligheten, eftersom oändligheten är tallös!
Citera
2015-09-09, 12:00
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Någon som är smart får gärna komma med input.
Eftersom du nämnde mig där så...
Jag håller med många andra om att oändlighet inte är ett tal, inte en kvantitet eller storlek. Som att fråga om ens vardagsrum är närmare universums kant än vad köket är. Vare sig universum är oändligt eller inte så har det ingen kant. Oändligt är inte ett tal. Knappast särskilt revolutionerande för matematiker, kanske mest bara semantik. Fysiskt är det däremot ett intressant fenomen om vi har oändligheter omkring oss hära.
Citera
2015-09-09, 13:51
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Inga tal ligger närmare oändligheten, eftersom oändligheten är tallös!

Jag skulle hellre säga att oändligheten är inget tal, men annars är vi återigen överens. Tänka sig att det skulle komma en dag då vi är överens om flera saker.
Citera
2015-09-09, 13:57
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Om summan av alla naturliga tal blir -1/12 då borde väl 1 ligga närmare oändligheten?
Det är dock inte sant. Om du gräver lite mer i det så är summan -1/12 plus en oändlig term. Däremot har termen -1/12 tillämpningar i fysiken (kommer inte exakt ihåg vilka) som gör att den blir intressant. Finns youtube-klipp om det.

Svår fråga dock, jag skulle nog vilja säga att intuitivt ligger 2 närmare plus oändligheten än 1. Däremot ligger den oändliga decimalutvecklingen 0.999...= 1 så nära man kan komma 1, då det är samma sak. Man måste nog säga vad man menar med oändlighet för att kunna svara på det. 1 kanske ligger närmare en oändlighet med kardinaltal alfa-1 än 2 från en oändlighet med kardinaltal alfa-2 till exempel.
Citera
2015-09-09, 19:05
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Man måste nog säga vad man menar med oändlighet för att kunna svara på det. 1 kanske ligger närmare en oändlighet med kardinaltal alfa-1 än 2 från en oändlighet med kardinaltal alfa-2 till exempel.
Det heter alef och inte alfa. Ville bara påpeka min egen dumhet.
Citera
2015-09-11, 00:33
Medlem
Jonblunds avatar
Om jag skall gå oändligt långt så börjar jag med ett steg därefter steg 2. Hur långt har jag kvar att gå efter ett respektive två steg. Så vitt jag begriper lika långt: oändligt långt.
Om detta håller blir svaret på ts fråga, nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in