Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-03, 17:35
  #1
Medlem
speedcolas avatar
Ja som rubriken lyder, har de en digital läsare som de drar kortet i för att se om det fortfarande är aktivt? Eller kollar de bara på datummärkningen som står skrivet på kortet?
Citera
2015-09-03, 17:45
  #2
Medlem
På SJ har de en app bland personalen, där de skriver in ditt personnummer, då kommer giltighetstid upp, att du har rätt till rabatten samt likaså om du inte har det.
Citera
2015-09-03, 17:49
  #3
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
På SJ har de en app bland personalen, där de skriver in ditt personnummer, då kommer giltighetstid upp, att du har rätt till rabatten samt likaså om du inte har det.

Att giltighetstiden visas förstår jag, men är du säker på att appen kan upptäcka att man inte längre är registrerad som student?
Citera
2015-09-03, 17:51
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Att giltighetstiden visas förstår jag, men är du säker på att appen kan upptäcka att man inte längre är registrerad som student?

Ja, det är en realtidsslagning mot centrala register. (Om kontrollanterna använder onlinemöjligheter)
Citera
2015-09-03, 18:06
  #5
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, det är en realtidsslagning mot centrala register. (Om kontrollanterna använder onlinemöjligheter)

Ja då är det frågan om det är värt risken. Jag är i och för sig inte bosatt i typ Gbg/Stockholm, så de är kanske inte lika noggranna här.. Ska dessutom bara pendla inom staden med tåg buss, så risken är väl något mindre då, jag vet inte.
Citera
2015-09-03, 18:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Att giltighetstiden visas förstår jag, men är du säker på att appen kan upptäcka att man inte längre är registrerad som student?

Den upptäcker om du har ett giltigt Mecenat eller ej. Resten är lite sekretess. Systemen uppdateras
regelbundet.
Citera
2015-09-03, 18:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Ja som rubriken lyder, har de en digital läsare som de drar kortet i för att se om det fortfarande är aktivt? Eller kollar de bara på datummärkningen som står skrivet på kortet?

Har bara varit med om att de tittat på studentkortet/mecenatkortet om datumet stämmer, och sedan var det bra med det.
Citera
2015-09-04, 00:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Har bara varit med om att de tittat på studentkortet/mecenatkortet om datumet stämmer, och sedan var det bra med det.

Har aldrig varit med om ens det, de bara godkänner min studentbiljett...
Citera
2018-01-15, 15:42
  #9
Medlem
Har något förändrats på denna front?
Citera
2018-01-19, 00:06
  #10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniik
Har något förändrats på denna front?

Om det är märket Studentresesymbolen (11 olika trafikområden), så gäller nuförtiden endast märke som visas i app.

Sms och plastkort är ogiltiga.

För SJ så brukar man kolla så att man har SJ märket på kortet och jämföra med foto-id. Där fungerar även sms.

Vet inte hur andra gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback