21 248 besökare online
949 724 medlemmar • 49 537 690 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Vetenskap & humaniora Religion
Svara på ämne
Ämnesverktyg
I-S
Medlem
I-Ss avatar
Alf Svensson lämnar Svenska kyrkan?

Förre kd-ledaren Alf Svensson över-
väger att lämna Svenska kyrkan om
Kyrkomötet inför en ceremoni där homo-
sexuella par välsignas efter att ha
ingått partnerskap, skriver DN.

-Det är naivt att tro att välsignelsen
inte är en form av äktenskap. Äkten-
skapet är för mig en förening mellan
man och kvinna, säger Alf Svensson.

-Man måste vara hederlig mot det sam-
fund man är med i, förklarar han sitt
ifrågasättande av medlemskapet.

http://www.svt.se/texttv/108.html
---
Ojoj om Affe lämnar kyrkan har det gått långt. Jag lämnade in så fort jag blev myndig (dock ej pga denna fråga). Gör Affe rätt tycker ni om han lämnar kyrkan pga homosexuellas välsignelse?

H.E.L.
Medlem
H.E.L.s avatar
Ja, han gör rätt. Det går ju emot hans idiologi.
Det är klart att det inte är kul för en bög att sitta och vrida ur säd ur sin framfallna ändtarm på någon kall brits på akuten, men det hade ju varit värre för en heterosexuell man. -Vilsen filosoferar om en våldtäkt.

Makehaste
Medlem
Makehastes avatar
Om man har större intresse för kukar och fittor än för kärlek och gemenskap är det väl vettigt antar jag. Själv tycker jag att det är patetiskt och inskränkt.
"Ett ständigt ifrågasättande av ordningen från dem som inte räknas in i den - kvinnor, slavar, proletärer, papperslösa, barn, allt efter konjunktur - är demokratins själ, inte det stabila etablissemang som vi kallar demokrati och som nu marscherar för val -06. Demokratin är alltid en händelse som bryter konsensus och samförstånd, och därmed också förändrar vår estetiska uppfattning."

PocketRocket
Medlem
PocketRockets avatar
Alla beslut som innebär att man lämnar Svenska kyrkan är bra beslut enligt mig.

icy
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Om man har större intresse för kukar och fittor än för kärlek och gemenskap är det väl vettigt antar jag. Själv tycker jag att det är patetiskt och inskränkt.

Varför är det patetiskt och inskränkt? För att han inte är av samma åsikt som dig? För att du anser dig veta bäst?
Jag tycker han gör rätt om han går ur svenska kyrkan. Förvisso tycker jag alla bör gå ur svenska kyrkan.

Makehaste
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Varför är det patetiskt och inskränkt? För att han inte är av samma åsikt som dig? För att du anser dig veta bäst?
Jag tycker han gör rätt om han går ur svenska kyrkan. Förvisso tycker jag alla bör gå ur svenska kyrkan.
Varför måste man veta bäst för att ha en åsikt? Jag tycker det är fånigt av honom helt enkelt.
"Ett ständigt ifrågasättande av ordningen från dem som inte räknas in i den - kvinnor, slavar, proletärer, papperslösa, barn, allt efter konjunktur - är demokratins själ, inte det stabila etablissemang som vi kallar demokrati och som nu marscherar för val -06. Demokratin är alltid en händelse som bryter konsensus och samförstånd, och därmed också förändrar vår estetiska uppfattning."

Hemlige Mårten
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
Han har ju rätt.. kyrkans vigsel är ju för kvinnan och mannen. Homosexuella får la komma på något eget.

WSE
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Varför måste man veta bäst för att ha en åsikt? Jag tycker det är fånigt av honom helt enkelt.

Nu när kyrkan blivit en pk-sekt som skiter i bibelskrifter och gör allt dom kan för att vara politiker till lags så är det fånigt att vara kvar om man nu tror på Gud.

Himmelwagen
Medlem
Himmelwagens avatar
Precis min poäng, WSE. Snarare är det väl förvånande att det fortfarande finns kristdemokrater som inte än gått ut ur Svenska Kyrkan.

Fulfittan
Medlem
Fulfittans avatar
Han gör helt rätt. Ja, det har "gått långt". Svenska Kyrkan är på riksplanet numera inget annat än SAP:s förlängda arm. Att förslaget nu gått igenom var droppen för mig - jag har skickat in nödvändiga papper för utträde idag och var noga med att i inte alltför kristna ordalag påpeka anledningen till mitt beslut. Kan bara tacka dem för att de tog beslutet i tid innan november så att man slapp vara medlem ett år till. Alf kommer med största sannolikhet att återvända till Pingstkyrkan, och själv tänker jag bli Baptist.

Sun Ruler
Moderator
Sun Rulers avatar
Efter en viss oföretagsamhet från min sida har jag nu bestämt mig att lämna Svenska Kyrkan för gott. Det är otvivelaktigt att Bibeln avser att ett äktenskap skall vara mellan en man och kvinna och inte två individer av samma kön. Att välsigna sådana förhållanden är oförenligt med Bibeln.

Off-topic. Någon som vet om man på nätet kan hitta vilken församling man tillhör?

tryff
Medlem
tryffs avatar
Nu kastar jag in handuken...

Såg kyrkomötets beslut på 18 nyheterna och jag har beslutat göra alf sällskap.

Jag har ju inget annat sätt att visa mitt missnöje än att träda ur. Jag har funderat på det ett tag..

Jag tycker det är tråkigt, vill inte gå ur, men detr känns som om kyrkan lämnat mig för länge sedan...

Svara på ämne
Svara Topp Dela