Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-03, 14:39
  #1
Medlem
http://www.op.se/opinion/ledare/rege...fte-tre-ganger

Citat:
För Socialdemokraterna var det viktigt att försäkra väljarna om att man med en socialdemokratisk valseger inte skulle få se några höjda bensinskatter.
Ett sådant besked skulle skrämma bort trogna kärnväljare i arbetarklassen och på landsbygden.
Socialdemokraterna återgår alltså till sin tradition att bryta mot vallöften. Kristdemokraternas ekonomiskpolitiske talesperson Jakob Forssmed har tidigare uttryckt det som att det finns två socialdemokratiska partier i Sverige. Ett parti före valet – och ett parti efter valet.
Han satte fingret på något särskilt den gången.

Under loppet av ett år har Socialdemokraterna lyckats bryta mot sitt löfte om att inte höja bensinskatten tre gånger. En osmickrande bedrift. Finns det över huvud taget andra exempel där ett regeringsparti upprepat samma löftesbrott under så kort tid? Troligtvis inte i svensk politisk kontext.

När kommer såsse-folket vakna till detta oärliga lögnarpartis fasoner? Känns som det vore dags snart. Tre gånger höjer de bensinskatten, bara i år, trots löften att de aldrig skulle höja skatten. Det hela blir nästan komiskt.
Citera
2015-09-03, 14:44
  #2
Medlem
Fris avatar
Precis som alliansregeringen 2007 så är självklart det första en sosseregering gör att höja både bensinskatten och kärnkraftsskatten. Det har väl alla nya regeringar gjort oavsett partifärg? Det kommer säkert SD:s första regering också att göra. Vem låter sig luras av bedragarnas lögner, utan att ta hänsyn till deras track record?
Citera
2015-09-03, 14:54
  #3
Medlem
Cannabisministerns avatar
Vad menas med att de brutit löftet tre gånger? Har de höjt skatten i tre olika omgångar, eller har de sagt att de ska höja skatten vid tre olika tillfällen?
Citera
2015-09-03, 15:04
  #4
Medlem
Det som definierar en Socialdemokrat mest är att hon säger en sak och gör en annan.

Socialdemokraterna har alltid brutit vallöften!
Citera
2015-09-03, 15:16
  #5
Medlem
Att Löfven skulle bryta sina vallöften var väl väntat, det är ju liksom hans specialare som fd fackpamp att ljuga sig fram och han kommer att göra det igen om han ges chansen, något annat är bara naivt att tro.
Citera
2015-09-03, 15:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Vad menas med att de brutit löftet tre gånger? Har de höjt skatten i tre olika omgångar, eller har de sagt att de ska höja skatten vid tre olika tillfällen?

3 omgångar. Första var på runt 40 öre, den andra var en automatisk höjning av skatten varje år från 2017 (dvs brnsinpristet kommer öka varje år utan att några nya beslut tas och utan att oljepriset går upp) och senast kom besked om att de ska höja 8 öre per liter till.

Citera mig inte exakt på siffrorna, sitter på jobbet med mobilen så kan inte kolla alla källor nu.
Citera
2015-09-03, 17:58
  #7
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det som definierar en Socialdemokrat mest är att hon säger en sak och gör en annan.

Socialdemokraterna har alltid brutit vallöften!


Det är ett principlöst parti kan göra vad som helst om det passar deras syften. De saknar moralisk kompass när det gäller rättvisa skatter. De tar i där det går där motståndet är minst och väljarförlusterna små. Bensinskattemotstådarna har de något alternativ.

De ylande länge om att återställa rättvisa skatter för pensionärer men har de gjort det? Nej och nu tiger de och hoppas på att det är glömt!

Moderaterna började sin första mandatperiod med att höja bensinskatten de hade inte lovat att de inte skulle höja den utan bara tigit. Alla trodde den skulle vara fredad. De rika skiter väl i om soppan blir en krona dyrare så det drabbade traditionellt mest sossar.

Lita inte på politiker
Citera
2015-09-03, 18:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
De ylande länge om att återställa rättvisa skatter för pensionärer men har de gjort det? Nej och nu tiger de och hoppas på att det är glömt!

Istället höjde de a-kassan, vilket är ännu dummare, då det har negativa effekter på sysselsättning att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Lita inte på politiker

Det är en bra regel att följa, men Moderaterna höll i varje fall vallöften, det gör fane mig aldrig socialdemokraterna.
Citera
2015-09-03, 21:40
  #9
Medlem
Sossefolket har redan börjat vakna. S förlorar väljare i rasande takt. Och dessutom är den stora majoriteten av deras väljare (närmare 80%) pensionärer. De kommer ganska säkerligen åka under 10% inom några år. Sedan behöver vi inte dras med dem och deras vansinniga massinvandringspolitik mycket längre. M går troligen också samma öde till mötes. Politikerna och svensk DDR-media har hjärntvättat svensken hårt men ljuset i slutet av tunneln syns!
Citera
2015-09-04, 01:09
  #10
Medlem
Borgarbohemens avatar
Utmärkt att de höjer bensinskatten. Hoppas att den höjs ytterligare. Det är inget att diskutera, fossila bränslen är inte den enda vägen. Det finns andra miljövänliga sätt att driva fordon. Således hyser jag ingen sympati för bakåtsträvarna som vill att miljöförstörarna ska komma billigt undan.
__________________
Senast redigerad av Borgarbohemen 2015-09-04 kl. 01:36.
Citera
2015-09-04, 01:23
  #11
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Utmärkt att de höjer bensinskatten. Hoppas att den höjs ytterligare. Det är inget att diskutera, fossila bränslen är inte den ända vägen. Det finns andra miljövänliga sätt att driva fordon. Således hyser jag ingen sympati för bakåtsträvarna som vill att miljöförstörarna ska komma billigt undan.
Förutom den "ända" vägen, vad tanker du själv din bil med? Eller ska jag kanske fråga dig, vad använder du för vätska för att elda upp andras bilar med, vänsterapa?
Citera
2015-09-04, 01:40
  #12
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Förutom den "ända" vägen, vad tanker du själv din bil med? Eller ska jag kanske fråga dig, vad använder du för vätska för att elda upp andras bilar med, vänsterapa?
Jag har en miljöbil såklart som jag använder när jag behöver. Dock bor jag i stan så jag kan gå, cykla eller åka kollektivt i stor utsträckning. Bor man på landet är man mer bunden till bilen absolut men det går fortfarande att köra miljövänligt. Jag eldar inga bilar, du försvarar dem som förstör vår miljö däremot. Det jordklot som vi ska lämna över till våra barn. Det jordklotet eldar du upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback