Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-02, 23:30
  #1
Medlem
Hej!

Jag har lirat gitarr ett tag nu och skulle vilja spela in med hög kvalitet. Det är bara att köpa en mikrofon, plugga in och köra tänkte jag.

Efter lite googlande såg jag att folk snackade om att köpa nya ljudkort osv.. Och eftersom jag inte är speciellt teknisk av mig så vänder jag mig till er kära vänner. Vad rekommenderar ni? Hur bör jag göra? Räcker det inte med att plugga in en mikrofon i datorn och spela in med hjälp av t.ex. audacity?

Tack på förhand!

//En förvirrad användare
Citera
2015-09-03, 09:41
  #2
Medlem
Hej

Är det elgitarr eller akustisk gitarr du tänkt spela in? Vad har du för budget att leka med?

Lite riktlinjer är att hålla sig till en stormembranskondensatormikrofon och ett ljudkort med 48v fantommatning om du ska spela in akustisk gitarr. En dynamisk mikrofon kan ibland vara mer passande för elgitarr om det är distat exempelvis.

Jag tycker att Studio Projects B1 är helt fullt duglig till akustiskt och sång. Kan hittas beggat för 500-600 eller 1000-1100kr till nypris. Annars är en Shure SM57 en bra dynamisk mikrofon för elgitarren. Runt 1000kr nypris på den.

Focusrite Scarlett 2i2 verkar vara ett populärt ljudkort för heminspelningar och går loss på runt 1200kr nypris. Den har 48v fantommatning (förser kondensatormikrofonen med el så att det går att använda den helt enkelt uttryckt.)

Sen en mikrofonkabel på det så är det bara att tuta och köra. Ett mikrofonstativ är att rekommendera också.

Ljudkvaliteten har mycket lite att göra med programvaran så om du har Audacity så kör på det! Annars finns det en uppsjö annan programvara att testa senare. Håll det enkelt så blir det roligare.

Lycka till!
Citera
2015-09-16, 13:51
  #3
Medlem
imperatrixs avatar
Om det är en akustisk gitarr som låter bra föreslår jag att du installerar en bra mikrofon i den och sedan linar.
Citera
2015-10-11, 10:32
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristiang
Hej

Är det elgitarr eller akustisk gitarr du tänkt spela in? Vad har du för budget att leka med?

Lite riktlinjer är att hålla sig till en stormembranskondensatormikrofon och ett ljudkort med 48v fantommatning om du ska spela in akustisk gitarr. En dynamisk mikrofon kan ibland vara mer passande för elgitarr om det är distat exempelvis.

Jag tycker att Studio Projects B1 är helt fullt duglig till akustiskt och sång. Kan hittas beggat för 500-600 eller 1000-1100kr till nypris. Annars är en Shure SM57 en bra dynamisk mikrofon för elgitarren. Runt 1000kr nypris på den.

Focusrite Scarlett 2i2 verkar vara ett populärt ljudkort för heminspelningar och går loss på runt 1200kr nypris. Den har 48v fantommatning (förser kondensatormikrofonen med el så att det går att använda den helt enkelt uttryckt.)

Sen en mikrofonkabel på det så är det bara att tuta och köra. Ett mikrofonstativ är att rekommendera också.

Ljudkvaliteten har mycket lite att göra med programvaran så om du har Audacity så kör på det! Annars finns det en uppsjö annan programvara att testa senare. Håll det enkelt så blir det roligare.

Lycka till!
Det finns två versioner av Focusrite Scarlett 2i2. Det ena har två mikrofoningångar och det andra en mic- och en gitarringång.

Vilket är att föredra om man ska spela in gitarr och sång?

Kan/bör man spela in gitarr och sång i samma mikrofon eller bör man dela upp det?

Jag har ingen gitarr med inbyggd mikrofon. Är det bättre?


http://www.4sound.se/dator/ljudkort/...carlett-studio
http://www.4sound.se/dator/ljudkort/...lo-studio-pack
Citera
2016-06-04, 08:25
  #5
Medlem
Jag hade tänkt köpa "Focusrite Scarlett Studio Pack Solo" och spela in mina akustiska låtar med sång. Då endast med en mikrofon och utan att koppla in gitarren.

Någon som vet om det bara är att koppla in i USB och köra direkt på Audacity som jag vill använda eller måste man ladda ner massa saker för att få mikrofon och ljudkort att fungera? Sitter även på en gammal bärbar dator, fungerar det ändå tro?

Har ingen kunskap alls om hur inspelning fungerar
Citera
2016-06-04, 08:33
  #6
Medlem
MaryGoores avatar
Sen finns det ju mickar du helt enkelt klämmer i akustikhålet på din ackegurka (förutsatt att det inte är nylonsträngar då). Typ: http://www.thomann.de/se/dean_markley_pro_mag_sc1.htm
När du är färdiginspelad plockar du bara ut den igen. Enklare blir det väl inte?

Edit: Men ja, ett enklare externt ljudkort får du nog införskaffa. Kolla blocket eller vend.
Lycka till!

Edit 2: Jaha då har man svarat på en uråldrig trådstart igen då...
__________________
Senast redigerad av MaryGoore 2016-06-04 kl. 08:38.
Citera
2016-06-04, 08:45
  #7
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gils
Jag hade tänkt köpa "Focusrite Scarlett Studio Pack Solo" och spela in mina akustiska låtar med sång. Då endast med en mikrofon och utan att koppla in gitarren.

Någon som vet om det bara är att koppla in i USB och köra direkt på Audacity som jag vill använda eller måste man ladda ner massa saker för att få mikrofon och ljudkort att fungera? Sitter även på en gammal bärbar dator, fungerar det ändå tro?

Har ingen kunskap alls om hur inspelning fungerar

För att svara på ett aktuellt inlägg..
Det kan säkert funka bra med ett sånt färdigt paket för dej! Kan dock fortfarande rekommendera en sån löstagbar mick till gitarren. Som med allt annat kan det vara lite bassel att få igång sakerna ordentligt första gången men jag garanterar att du kan googla fram all info du söker.
Det skall väl vara "plug and play" med prylarna men du kommer säkerligen själv vilja ladda ner kompletterande mjukvara efter hand. Typ effekter och dyl
Nu vet jag inte vad du menar med "gammal" men att köra på laptop lär inte vara något problem.
Citera
2016-06-04, 09:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
För att svara på ett aktuellt inlägg..
Det kan säkert funka bra med ett sånt färdigt paket för dej! Kan dock fortfarande rekommendera en sån löstagbar mick till gitarren. Som med allt annat kan det vara lite bassel att få igång sakerna ordentligt första gången men jag garanterar att du kan googla fram all info du söker.
Det skall väl vara "plug and play" med prylarna men du kommer säkerligen själv vilja ladda ner kompletterande mjukvara efter hand. Typ effekter och dyl
Nu vet jag inte vad du menar med "gammal" men att köra på laptop lär inte vara något problem.

Tackar för snabbt svar. Med gammal laptop menar jag en surfdator som köptes för flera år sedan. Intel 1000M CPU står det i alla fall och Intel HD Graphics samt 4 GB DDR3 Memory med några vanliga USB-portar.

Jag vet ingenting om teknik Är dessutom relativt fattig så varje inköp måste tänkas igenom noggrant.

Vad är det för löstagbar mick till gitarren du menar?
Citera
2016-06-06, 21:03
  #9
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gils

Vad är det för löstagbar mick till gitarren du menar?

Kolla länk i mitt tidigare inlägg (#6).
Länkade för att påvisa vilken sorts mick jag menade. Vet inget om just micken i lämken!
Är budgeten tight så funkar det ju så klart att bara micka upp gurkan med vanling mick med.

Datorn funkar säkert att komma igång med. Det är väl som med det mesta att man märker efter ett tag vad man tycker sej behöva uppgradera. Funkar datorn vill du säkert ha en ny mick efter ett tag, eller lite pluggar till ditt program etc etc.. Kör på bara och glöm inte att posta vad det blev av det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback