Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-09-08, 00:19
  #61
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vad har ni för skitselar som stramar åt? När selen tagit upp den dynamiska kraften får den ju inte ha en "snarande" effekt. Du kan ju röra dig efter fallet såvida du också har falldämpare till din sele. Däremot förändras allt om du slås medvetslös men det är en helt annan problematik och då behövs en relativ snabb räddningsinsats.
Jag kan bara instämma, de har förmodligen billigaste Byggmax-selen och en jävla masa slak lina, man får hoppas att de iaf har en dämpare...
Citera
2015-09-08, 19:53
  #62
Medlem
Nu pratas det i branschen om att det i själva verket inte var en olycka.

Tydligen ska en av byggarbetarna skurit upp väven som täcker in ställningen på sjätte våningen och helt sonika hoppat ut för att avsluta sitt liv.

Om det nu stämmer så måste jag tycka att det var ett något annorlunda sätt att avsluta sitt liv.

Kan någon bekräfta dom här uppgifterna?
Citera
2015-09-16, 20:06
  #63
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag utbildar i fallskydd och det är bara att konstatera att det finns stora myter och osanningar kring detta. Med en fallfämpare kan den dynamiska kraften aldrig överstiga ett visst värde. Med en falldämpare och rätt utrustning så klarar du av att ta dig ned på egen hand. Problemet är om du slår i något och därigenom blir medvetslös.
Först gissar du och tror och nu är du alltså utbildare inom fallskydd åt bl.a de stora byggbolagen?

Hur klarar du dig att ta dig ner på egen hand om du blir hängandes på 14 våningen? Sen behöver en falldämpare 2 meter (inte kroppen inräknat) för att den ska fungera. Du kommer knappast ner själv om du hänger 3-4 meter ovanför marken risk fritt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback