Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-07, 17:39
  #349
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av growingpeople
Minnet är inte kort! Problemet är snarare att en del tyckare har både kort minne och även bristfälliga kunskaper. Det säger en hel del om deras syfte.......

Så tillbaka till fakta som du får gärna ta till dig:

1956 lämnade ca 250000 ungrare landet inom några veckor! Sedan stängdes gränsen mot väst. Dessa antal flyktingar hade id-handlingar, yrke, utbildningsnivå som inte jämförbar med dessa ca. 200000 som har Ungern har fått hantera ca 1 års tid.

I Österrike var väldigt blandad mottagande, en del har visat solidaritet, andra motsatt sig för flyktingströmmen. Flyktingar har blivit inhysta i flyktingläger, registrerades, hade dokument, skolbetyg där de kunde styrka vad hade de för yrke. Det blev en sorts kvotering av dessa människor där de olika europeiska länder, även Kanada, Australien,USA fick fria händer att välja vilka typ av människor ville de ta emot!
Flyktingarnas möjligheter att välja land var ytterst begränsad
Det kom ca 40 000 ungrare till Sverige! Utbildad, villig att arbeta i industrin. Inom ett halvt år de flesta hade arbeite. Glöm bidrag, svenskkurs m.m.
Så blev det med de andra också. De utvandrade till andra länder i Europa, och även till andra kontinenter. De har blivit en del av dessa samhällen, byggt upp de just i dessa tider när industrin behövde arbetskraft. Österrike har gjort en insats att hantera en stor flyktingström utan att österrikare hade riskerat jobb, säkerhet eller behövde bekosta ekonomiskt detta. FN stod för de mesta.
Det har skett på samma sätt vid Prag-Revolutionen. Människor som flydde har blivit arbetande, skötsamma del av samhällena där de fick möjlighet till en nystart!

Som Hungaro skrev man Talar till döva öron! Så jag är ytterst tveksam att du kan ta till dig dessa fakta. Nämligen det är en motreaktion som vill stoppa just din sort som evigt vill skapa skuldkänsla där det inte Finns grund för detta.
Utifrån vad jag skrev kan alla jämföra den nuvarande flyktingssituationen. Varje sund tänkande individ inser att detta är inte jämförbar.

Så att jag anstränger mig ändå att belysa bero inte på att jag har förhoppningar att Farbor blå &CO läser men der är viktigt att ge en tankeställare för alla som vill fördjupa sig i detta.

Ja, vi talar om samma sak. Och minnet är uppenbarligen kort i Budapest. Att väst tog emot 200 000 ungrare på kort tid är något Ungerns regering inte tycks vilja veta av.

Ingen kräver, vad jag vet, att alla dessa människor som kommit över Ungerns gräns ska tas emot av Ungern ensamt. Det är det officiella ungerska agerandet som är upprörande för min del. Som tur är finns det ungrare som inte förträngt 1956 och alla som tvingats lämna landet både före och efter det fatala året. Det är nu ungerska frivilliga som träder in där staten frångår sitt ansvar. En eloge till alla som deltat i Migration aid. i http://www.migrationaid.net/english/

Slutligen måste jag tydligen påpeka att det handlar om att slå vakt om asylrätten. Det betyder inte per automatik att alla som kommer till EU får asyl per automatik, utan att varje fall prövas, även om säkert flertalet nu får asyl (som syrierna).
Citera
2015-09-07, 20:14
  #350
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Jag förstår inte varför Tyskland, Frankrike & Sverige så gärna vill tvinga fram en invandringskvot och fördela flyktingarna över Europas länder.

Alla länder kanske inte har det lika bra ställt ekonomiskt och socialt som Tyskland, Sverige & Frankrike.
Varför ska resten av Europas länder tvingas fram att urholka sin välfärd för ett krig på en annan kontinent?

Om nu alla tycker det är så hemskt med 3åringen som dog och fångades på bild vore ju bästa sättet att förebygga att det inte händer igen att hjälpa folket på plats i deras länder så att dom inte behöver hoppa på dom där överfyllda båtarna till Europa.

För övrigt så borde EU gå betydligt hårdare och satsa mer på att ta fast människosmugglarna.
Det skulle rädda flyktingarnas liv och även Europas.

De vill dela med sig av "vinsten" och inte roffa åt sig hela kakan själv! Löfven är bara snäll mot Ungern och de andra som fortfarande "tvekar".
Citera
2015-09-07, 20:16
  #351
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Ja du att du klagar på maten när Sverige knappas är känt för någon större matkultur , säger mycket om dig själv. Och uppenbarligen vet du inget om det polska köket då det har många influenser och är väldigt brett. Ät din falu korv med makaroner och drick din smakfattiga norrlandsguld och oroa dig inte för polens framtid dem klarar sig.

Alla länder är inte lika glada i att investera och ge bidrag till hela den arabiska världen, tycker nog det borde vara befolknings beslut om dem vill ta emot dess flyktingar eller vad dem nu är och inte några politiker i Bryssel.

Nu var ju inte poängen bara den usla polska maten (vilket iofs gäller all slavisk mat) utan också deras ovilja att äta utländsk mat. De är livrädda för allt som har med kryddor att göra för att de är så inkörda på sina smaklösa pierogis och annat skit.

Sedan är det ju trams att påstå att Sverige inte har någon mattradition, även om den kanske inte vårdas så väl, men jag gillar det faktum att det är lättare att få tag på koreansk mat, än klassisk svensk mat i Stockholm.
Citera
2015-09-07, 20:27
  #352
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
hur många flyktingar skall Saudi ta emot? Människor kommer före religion,eller hur?

Noll, null, nada men de är ju redan muslimer och sharia i saudi så dit behöver ju inte mullorna skicka dem. Sedan vet de ju att saudierna låter dem arbeta för födan eftersom saudierna självklart inte har muslimskräck som våra svenska politiker och media har.
Citera
2015-09-07, 21:32
  #353
Medlem
Snapcounts avatar
Börjar Ungern att vika sig ?

Försvarsministern, som är kontroversiell i väst pga hans uttalanden om muslimska flyktingar.., har avgått !

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...g-8154607.html
Citera
2015-09-07, 22:00
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Noll, null, nada men de är ju redan muslimer och sharia i saudi så dit behöver ju inte mullorna skicka dem. Sedan vet de ju att saudierna låter dem arbeta för födan eftersom saudierna självklart inte har muslimskräck som våra svenska politiker och media har.

Saudiarabien och de andra rika arabländerna runt persiska viken satsar stenhårt på arbetskraftsinvandring. Så till den milda grad att en majoritet av befolkningarna är gästarbetare. De bygger upp länderna medan den egna befolkningen mest latar sig.

I Sverige har vi motsatt filosofi. Vi tar emot de som är allra svårast att få i arbete. Folk med helt annan kultur och religion som ofta är lågutbildade och ibland analfabeter. 80% av alla asylinvandrare i Sverige är fortfarande arbetslösa efter 2 år.
De som får betala för kalaset är naturligtvis vanliga hårt arbetande skattebetalare.
Citera
2015-09-07, 22:45
  #355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Börjar Ungern att vika sig ?

Försvarsministern, som är kontroversiell i väst pga hans uttalanden om muslimska flyktingar.., har avgått !

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...g-8154607.html

Du kan inte läsa norska, eller? Av artikeln framgår, att Orbán varit missnöjd med försvarsministerns insatser gällande stängselbyggandet mot Serbien. Det skulle kunna ha bidragit till försvarsministerns avgång.
Så NEJ, det finns ingen anledning att tro att Ungern skulle "börja vika sig".
Citera
2015-09-07, 23:05
  #356
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Du kan inte läsa norska, eller? Av artikeln framgår, att Orbán varit missnöjd med försvarsministerns insatser gällande stängselbyggandet mot Serbien. Det skulle kunna ha bidragit till försvarsministerns avgång.
Så NEJ, det finns ingen anledning att tro att Ungern skulle "börja vika sig".

Jodå.., kan nog läsa norska. Det var bara min konspiratoriska del som "klickade" in. Anledningen är att man kan ju ej misstänka fd. försvarsministern att vara opatriotisk mot det egna landet.

Därav syns jag det är misstänksamt att han fått gå.., i.o.m att man skall även ha kontaktat Israel för byggandet utav stängslet. Läste det häromdagen någonstans.

Allt som sker bör ju ha tagit Ungern med chock.., så att det tar några månader längre att bygga stängslet borde inte vara en större sak, så länge hans hjärta är på rätt plats.

Mvh // Snapcount
Citera
2015-09-09, 22:49
  #357
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Saudiarabien och de andra rika arabländerna runt persiska viken satsar stenhårt på arbetskraftsinvandring. Så till den milda grad att en majoritet av befolkningarna är gästarbetare. De bygger upp länderna medan den egna befolkningen mest latar sig.

I Sverige har vi motsatt filosofi. Vi tar emot de som är allra svårast att få i arbete. Folk med helt annan kultur och religion som ofta är lågutbildade och ibland analfabeter. 80% av alla asylinvandrare i Sverige är fortfarande arbetslösa efter 2 år.
De som får betala för kalaset är naturligtvis vanliga hårt arbetande skattebetalare.

Jag antar att du som påläst vet att saudierna har i princip invandrare som slavarbetare?
Det finns inte så många länder som har slavar godkända av regimen längre men saudi är ju ett av dessa länder där man anser att det är ok.
Citera
2015-09-12, 23:27
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darmann
Vad tror du själv? Judejävlarna avskyr muslimer, araber och negrer i Israel, men uppmuntrar resten av världen att blandas upp i mångkultur.

Israel har t.o.m stora koncentrationsläger ute i öken där de placerar sina asylanter. De har även ertappats med att sterilisera deras etiopiska minoritetsbefolkning.
Jo det va ju lite min poäng..lustigt att svensk media(judar) bedriver häxjakt på Jimmy och lägger varenda död flykting på sd:s ansvar och bla bla bla medans jag får känslan av att Israel chillar vid poolen typ..
Citera
2018-09-28, 12:44
  #359
Medlem
Bra gjort av dem att skydda sin befolkning mot bidragsfusk, hot, misshandel, rån, stölder, mord.
De är inte dumma i huvudet och bakslugt korrupta som i övriga EU!
Inom kort kommer de att kunna ha både fungerande rättsväsende, sjukvård, tandvård, fungerande skolor, pensioner och sociala skyddsnät.
Skillnaden lär bli gigantisk!
Inom övriga EU sitter rättigheter och skyldigheter i rastillhörighet, relion och partibok.
En strikt uppdelning i främmande "Herrefolk" med full juridisk immunitet och inhemska mindre värda med precis noll i mänskliga rättigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback