Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2015-09-02, 22:45
  #109
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
eller vad säger ni?

Alla svenskar som är helsålda på idén om att hela jävla jordens befolkning skall samlas här, kan själva börja med att öppna sitt eget hem och sin egen plånka..
Är inte Sverige generöst nog redan?
Citera
2015-09-02, 22:54
  #110
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Sverige är redan idag överbefolkat kontra den bärighet jorden har för att försörja oss med mat. Det vi skulle kunna göra är naturligtvis är att kolonisera övriga världen, införa lag och ordning och ett bra utbildningssystem i utbyte mot att vi får exploatera länderna så det kommer båda sidor till nytta. Hur som haver kommer samma problem uppstå som i afrika den dagen Sverige blir afrikanskt. Själv ska jag nog mot min ålderdom bli häxdoktor, det tycker jag är häftigt.

Det är inte sant. Mängder av hyfsad jordbruksmark har planterats igen under de senaste decennierna. Man använder även prima jordbruksmark som bete, djur skulle kunna beta på sämre mark. Det fanns också massor av möjlig jordbruksmark som inte i modern tid är röjd och brukad, alltså skogsbevuxen.
Citera
2015-09-02, 23:04
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är onekligen så att vi står inför en ny tid i världshistorien. Just nu håller kartorna på att ritas om och en ny världsordning är i full fart på vär att hända.

Flyktingströmmarna ökar hela tiden, det har startat en lavin och det kommer inte att gå att stoppa.
Även om alla röstar på SD och skriker så är det ett faktum. Jordens befolkning ökar och fattigdomen och krigen och torkan driver massorna mot Europa.

Det är bara att glömma det tomma småsamhällena i Sverige. Sveriges yta är enorm i förhållande till befolkningen.
Det är dags att ifrågasätta om det är realistiskt att ha samma syn på samhället. Det är inte hållabart. Vi måste tänka om. Vi måste dela med oss. Det finns inget som egentligen säger att vi "äger" ytan i Sverige. Jorden är koden och människor kommer att inta den och använda den efter sina livsbehov. Äganderätter och annat är sekundärt i längden. Det är människors grundläggande fysiska behov som är det viktigaste.

Hantera det! Det är ett faktum. Det är bara patetiskt att stå och gnälla som ett bortskämt barn.

Frågan är hur vi ska lösa det. Att neka humanitära behov är inte ett alternativ.

Personligen tycker jag att starten ska satsa på ett eller flera mastodontprojekt. Ska vi ta hit massor av flycktingar är det viktigt att de läs sig försörja sig själva. De måste helt enkelt bygga nya bostäder och skapa sina egna arbetsplatser. Bygga vägar och institutioner där de tar hand om sig själva.

Att försöka tränga in dem i de befintliga bostadsområdena går inte. Dte är redan fullt. Skolor och annan omsorg är överbelastade. De behöver snabbutbildas i att ta hand om sig själva. Skolor, sjukvård, byggnationer, verkstäder etc.
Det behöver inte vara något helt negativ i förlängningen om man gör rätt.
eller vad säger ni?

Om Sverige tar emot en stor mängd invandrare från hela världen och vi bygger nya mastodontprojekt, vad är det som säger att dessa inte väljer politiker som stryper kranen och lägger ner flyktinghjälpsmålen helt precis som andra segregerade arab-länder?
Citera
2015-09-03, 13:33
  #112
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är inte sant. Mängder av hyfsad jordbruksmark har planterats igen under de senaste decennierna. Man använder även prima jordbruksmark som bete, djur skulle kunna beta på sämre mark. Det fanns också massor av möjlig jordbruksmark som inte i modern tid är röjd och brukad, alltså skogsbevuxen.

Man har planterat med granskog för att det inte är lönsamt med jordbruk här, jämfört med söderöver. Det innebär inte att man har glömt bort att arealen finns, och glömt bort att ha med den när man beräknar matförsörjningsgraden i Sverige.
Citera
2015-09-03, 15:28
  #113
Avstängd
Citat:
Man har planterat med granskog för att det inte är lönsamt med jordbruk här, jämfört med söderöver. Det innebär inte att man har glömt bort att arealen finns, och glömt bort att ha med den när man beräknar matförsörjningsgraden i Sverige.

För det första är skördarna på svenska åkrar inte nämnvärt mindre än på kontinenten, i många fall tvärtom. För det andra har jag svårt att tro att man räknar med granplanteringar när det gäller hur självförsörjande Sverige är på jordbruksprodukter.
Citera
2015-09-03, 15:55
  #114
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
För det första är skördarna på svenska åkrar inte nämnvärt mindre än på kontinenten, i många fall tvärtom. För det andra har jag svårt att tro att man räknar med granplanteringar när det gäller hur självförsörjande Sverige är på jordbruksprodukter.

Här måste jag be om en källa, faktiskt...
Citera
2015-09-03, 16:52
  #115
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Här måste jag be om en källa, faktiskt...

Världsbanken har en jämförelse. Lyckas inte länka. Men svenska spannmålsskördar ligger på eu-snitt. Sämre än mellaneuropa men bättre än Sydeuropa. Och betydligt bättre än större delen av världen.
Citera
2015-09-03, 17:03
  #116
Medlem
TheGamers avatar
Varför ska "vi" dela med oss, om "du" vill, så visst. Men kom inte och kräv att vi andra ska. Jag spenderar inte mer än hälften av min vakna tid till att jobba för folk som aldrig ( och aldrig kommer ) bidra till Sverige.

Om du finner det som din plikt, öppna din dörr, ditt kylskåp och plånbok. Men säg inte åt andra vad de ska göra, för tro det eller ej, men det är varken min eller svenskarnas plikt att finansiera eller för den delen rädda världens befolkning.

Tvärtemot är der farligt att göra det, då de "tackar" genom att födda ännu mera barn ( son kräver ännu mera resurser ), och aldrig lär de sig att fixa sina egna länder. Jämför Afrikas befolkningsmängd idag och för 100 år sen, ser det ut som de blir färre?

Citera
2015-09-04, 15:44
  #117
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Världsbanken har en jämförelse. Lyckas inte länka. Men svenska spannmålsskördar ligger på eu-snitt. Sämre än mellaneuropa men bättre än Sydeuropa. Och betydligt bättre än större delen av världen.

Tråkigt att du inte lyckas länka. Åkrar är nämligen inte likadana överallt. Temperatur och mängd av solljus skiljer sig. Vad man ö h t kan odla på olika breddgrader skiljer sig.

Jag hittar ingenting när jag försöker googla på Världsbanken + spannmål. Har du fler förslag till mig för att hitta din banbrytande statistik?

Såvida du inte jämför Skåne med Danmark...?

Edit: Och jag skulle f ö dessutom hellre se statistik om bördighet. Det säger mer, eftersom sättet jordbruket bedrivs då inte längre är en faktor.
__________________
Senast redigerad av Vekruset 2015-09-04 kl. 15:48.
Citera
2015-09-04, 15:47
  #118
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Varför ska "vi" dela med oss, om "du" vill, så visst. Men kom inte och kräv att vi andra ska. Jag spenderar inte mer än hälften av min vakna tid till att jobba för folk som aldrig ( och aldrig kommer ) bidra till Sverige.

Om du finner det som din plikt, öppna din dörr, ditt kylskåp och plånbok. Men säg inte åt andra vad de ska göra, för tro det eller ej, men det är varken min eller svenskarnas plikt att finansiera eller för den delen rädda världens befolkning.

Tvärtemot är der farligt att göra det, då de "tackar" genom att födda ännu mera barn ( son kräver ännu mera resurser ), och aldrig lär de sig att fixa sina egna länder. Jämför Afrikas befolkningsmängd idag och för 100 år sen, ser det ut som de blir färre?

Nej, och om 100 år kanske de är det dubbla, om inte fler - ska du skänka bort sverige och svenskarnas barns framtid för att du vill känna dig god? I så fall gör så med ditt egna liv och resurser, men inte andras.

Tog bort din spoiler. Du är för optimistisk:

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...las-till-2050/

Afrikas befolkning fördubblas till 2050. Alltså inte på 100 år, som du tänkte dig, utan på 30 år.
Citera
2015-09-04, 15:51
  #119
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Menar du att maten på jorden inte räcker till alla?
Varför skulle vi bara ta mat från Sverige?


Visste du inte att det kommer bli matbrist i Världen?

Men du vill fylla på med en massa obildade flyktingar sänka Sveriges ekonomi och sedan tro att det finns pengar att köpa mat utifrån då det blir onda tider och alla länder slåss om mat.
Citera
2015-09-04, 15:52
  #120
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Världsbanken har en jämförelse. Lyckas inte länka. Men svenska spannmålsskördar ligger på eu-snitt. Sämre än mellaneuropa men bättre än Sydeuropa. Och betydligt bättre än större delen av världen.

5 bönder lägger ner sin verksamhet varje vecka i Sverige!
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback