Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-10-25, 01:42
  #1
Medlem
Profaxs avatar
Soker bocker for oss som inte forstor so mycket av ekonomiska teorier och som gerna skulle vilja skaffa sig nogon typ av grundleggande allmenbildning kring emnet ekonomi, och allt vad det inneber.

Jag soker inte kurslitteratursboken i mikroekonomi po 800 sidor, utan snarare nogot som kan hjelpa en att forsto de mest grundleggande ekomomiska teorierna och lite av hur den nationalekonomiska biten fungerar.
Citera
2005-10-25, 01:55
  #2
Medlem
jallaballas avatar
Jag kan rekomendera Vår ekonomi av Klas Eklund. Jag vet att den används som kurslitteratur på I-linjen i Linköping men den är inte skriven som någon typisk lärobok.
Citera
2005-10-27, 21:18
  #3
Medlem
dot_s avatar
Bastiat: "Det man ser och det man inte ser". Den enda bok du någonsin behöver läsa i ämnet.
Citera
2005-10-29, 18:02
  #4
Medlem
taffies avatar
Vår ekonomi som en föregående tipsade om är mycket bra. En annan bok som jag tycker är ganska underhållande och rätt läsvärd är boken "makroekonomi" av Klas Fregert och Lars jonung.
Citera
2005-10-31, 19:52
  #5
Medlem
Astral-Warriors avatar
Till världskapitalismens försvar av Johan Norberg är en enormt givande bok.
Citera
2006-06-02, 15:20
  #6
Medlem
Profaxs avatar
Tack för tipsen. Grundläggande företagsekonomisk litteratur, vad har ni att rekommendera där då?
Citera
2006-06-02, 16:44
  #7
Banned
JamesWoodss avatar
Ska man lära sig om nationalekonomi ska man börja med Adam Smiths "An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations" (ofta bara kallad "The Wealth of Nations"). Han var först, och det är nog den viktigaste nationalekonomiska boken genom historien.

Sen fortsätter du lämpligtvis med George Reismans "Capitalism: A Treatise on Economics", som finns att ladda ner gratis här: http://www.capitalism.net/

För böcker om närliggande ämnen (vilka är viktiga för att få en djupare förståelse för vilken betydelse makroekonomin har såväl i det globala som det individuella perspektivet) rekommenderar jag:

Milton Friedmans "Capitalism and Freedom"

Richard H. Robbins "Global Problems and the Culture of Capitalism"

"Capitalism: The Unknown Ideal" (en essäsamling med texter av Ayn Rand, Nathaniel Branden. Alan Greenspan och Robert Hessen)
Citera
2007-11-11, 02:22
  #8
Medlem
Richtmans avatar
Böcker kring ämnet ekonomi

Tips på intressanta böcker kring ekonomi? Gärna om börsen/världshandel.
Citera
2007-11-11, 10:03
  #9
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richtman
Tips på intressanta böcker kring ekonomi? Gärna om börsen/världshandel.

Utöver denna tråd kan du nog även hitta en del i ekonomiforumet, t.ex. i trådarna Ekonomiböcker som du kan rekommendera? och Köper ekonomiböcker imorn!
Citera
2007-11-13, 10:16
  #10
Medlem
80-talists avatar
Jag vet inte om denna platsar riktigt här, men jag fann boken Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything av Steven Levitt både intressant och underhållande.

Någon i de tidigare inläggen tipsade även om Johan Norbergs Till Världskapitalismens Försvar samt Adam Smiths An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Båda rekommenderas starkt. För övrigt såg jag att P J O'Rourke granskat det senare verket i en ny bok. För att citera Johan Hakelius:
Den moderna staten har många händer: en rotar i vår plånboksficka, en annan daskar oss i stjärten, en tredje måste vi hålla i om vi går över gatan, en fjärde kroppsvisiterar oss, en femte viftar ivrigt för att dra vår uppmärksamhet från vad den sjätte gör. Den enda hand vi saknar är den osynliga hand Adam Smith beskrev. Kanske beror det på att Smith gjorde det på 900 sidor, med kvickheten hos en Marita Ulvskog. PJ O'Rourke lyckas göra det på knappt 230 sidor och inte ens Marita kan läsa dem utan att le.
Den recensionen gjorde då mig väldigt intresserad.
Citera
2007-11-14, 11:22
  #11
Medlem
Betterthanyous avatar
Den absolut bästa boken inom det här ämnet är The Good, The Bad and the Economist av Matt McGee. Kan du inte nationalekonomi efter att ha läst den kan du aldrig det.
Citera
2009-06-18, 17:28
  #12
Medlem
Profaxs avatar
Vart lite nyfiken efter att ha läst lite trådar här på FB och beställde http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarki,_stat_och_utopi idag. Kommentarer på den?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback