Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-21, 16:05
  #85
Medlem
Jag tycker inte att etnicitet är helt ovidkommande vid ett brott. Däremot känns vissa av diskussionerna inte direkt relevanta. Det blir lite lätt tjatigt när man i varje tråd diskuterar till vilken grad invandrare är överrepresenterade för typen av brott som tråden handlar om. Det är liksom alltid samma saker. Någon säger alltid "Är det Kalle, Pelle och Johan som varit i farten igen". Någon opponerar sig alltid emot och någon förklarar alltid att brottet är lika hemskt oavsett GMs etnicitet.

När någon har stått och sålt guld längs vägkanten och lurat folk. Det är självklart att det är Zigenare. Vi behöver liksom inte ha en flera sidor lång diskussion om det i tråden. Gruppvåldtäkt filmades. Är det någon som inte kan fundera ut etniciteten här? Det är inte det att jag tycker att det är rasistiskt, men det blir väldigt tradigt. Titta på mitt bidrag i denna forumdelen idag som jag hoppas kan leda till en diskussion.

Det är inte bara oändlighetsåterupprepande diskussioner om etnicitet som fyller trådarna och gör det omöjligt att hitta intressant information. Det finns många exempel på andra saker också. Dessutom tycker jag inte att etnicitet alltid är ointressant utan kan ofta vara relevant i själva diskussionen för att föra den framåt.
Citera
2018-12-22, 10:14
  #86
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
För de som vill diskutera själva brottsfallet är etnicitet intressant först om det har en direkt påverkan/betydelse av den isolerade brottshändelsen.

För de som vill diskutera brottsfallet ur ett något större perspektiv som påverkar/har betydelse för samhället är inte intresserade av smådetaljer som processas av de som är intresserade av det isolerade brottsfallet.

Jag tycker att båda intressegrupperna ska få lov att diskutera utan större ingripande av mods med hårdrensning, men som det är idag stör det diskussionerna - åt båda håll.
Det blir hackat och malet, och det är uppenbart att det frustrerar alla.

Just nu diskuterar vi internt hur detta möjligen kan lösas, och alla tips och funderingar tar vi tacksamt emot.

Jag personligen ser allvarligt på problemen och vill ha en förändring där alla kan få diskutera.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Teoretiskt borde det gå att införa samma typ av distinktion som råder i Juridik (och som är till stor fördel för detta utmärkta delforum):

- Frågor/inlägg om hur lagar och bestämmelser är/fungerar är OnT för forumet
- Frågor/inlägg om hur lagar och bestämmelser borde vara - d.v.s. rättspolitik - är OT och hänvisas i första hand till politikforumet.

Det skulle kunna gå att hävda att frågor om etnicitetens betydelse för begåendet av brott inte hör hemma i en tråd om specifika brottfall - dvs allt i ABoK i princip - utan ska ventileras i Brott och Brottsbekämpning (där det då givetvis skulle vara tillåtet att exemplifiera med enskilda brott från ABoK)

För att "sätta" en sån ordning tror jag dock att man skulle behöva ta i med hårdhandskar åtminstone inledningsvis i ABoK. Max en OT-varning från den forumdelen. Sen - som jag föreslagit tidigare - någon form av automatisk, kortare avstängning som inte behöver dras i moderatorskollegiet. Den kan vara på 24 eller 48h för att hindra personen från att delta i en "het" diskussion och ge en tydlig fingervisning om vad som nu gäller.

Frågan är om Flashbacks ägare egentligen vill ha det så, för jag tror att det skulle minska trafiken till forumet. Flertalet av dessa tomtar vill nämligen inte föra någon riktig, allmän diskussion. De vill bara ha ABoK som sin personliga spypåse.
Åter igen så kommer du med kloka förslag till förändringar inom olika områden.
Ägarna bestämmer givetvis vilken inriktning man vill att framtiden ska stakas ut i, men ett ABoK som agerar personlig spypåse åt vissa låter i mina öron som värsta tänkbara mardröm.

De postare som medverkar till att upprätthålla den unika kvaliteten i de enskilda brottsfallen i ABoK är guld värda. Om dessa skulle tröttna på ett ABoK som spypåse så faller delforumet ganska platt till marken.
En initialt hårdare moderering och styrning emot lämpliga delforum eller nytt underforum kan vara ett sätt att återställa ordningen ifrån dagens kaotiska situation.
Citera
2018-12-31, 11:46
  #87
Medlem
pocahontas väns avatar
Problemet tycks snarare vara låg kvalité i inläggen än att det är etnicitet/ras/ursprung som tas upp. Jag anser att både gärningsmannens och offrets identitet oftast är relevant i sammanhanget, det är däremot inte relevant att ta upp det otaliga gånger i tråden eller diskuterar det igenom oneliners. Problemet som omnämns i Aktuella brott och kriminalfall är egentligen bara en förgrening till det större problemet: låg kvalité.
Inlägg med låg kvalité framträder som tydligast i diskussioner om invandrare och invandring eftersom sådana inlägg kännetecknas av "de jävlarna" och ironiska "Hur många heter Erik? ?". En företeelse som i sin tur är en del av den större frustrationen kring invandringen som finns i samhället.
Citera
2019-03-06, 12:00
  #88
Medlem
Venators avatar
Jag skulle vilja väcka den här tråden igen med en annan fråga än etnicitetstramset. Jag är så enormt störd av inlägg som hänger ut anhöriga till brottsoffer med icke maskerat namn och facebook-länk och nedsättande kommentarer i stil med "pedofilhustrun". De grövsta påhoppen raderas efter anmälan men långt ifrån alla icke maskerade och nedvärderande namngivningar av anhöriga. Jag anser att det skadar diskussionen mer än det tillför något, inte minst för att personer i gärningsmannens närhet definitivt inte blir intresserade av att ge input, men också för att det sänker hela trådens ton till apstadiet och med största säkerhet skadar Flashbacks rykte även bland personer som värnar yttrandefrihet. Det har nu aktualiserats särskilt i tråden om våldtäkten i Billdal 1995 men jag är absolut inte ute efter att diskutera om hur en enskild tråd modereras utan om principdiskussionen om vad som ska vara tillåtet. Behövs det tydligare regler, åtminstone om maskning?
Citera
2019-03-06, 17:11
  #89
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag skulle vilja väcka den här tråden igen med en annan fråga än etnicitetstramset. Jag är så enormt störd av inlägg som hänger ut anhöriga till brottsoffer med icke maskerat namn och facebook-länk och nedsättande kommentarer i stil med "pedofilhustrun". De grövsta påhoppen raderas efter anmälan men långt ifrån alla icke maskerade och nedvärderande namngivningar av anhöriga. Jag anser att det skadar diskussionen mer än det tillför något, inte minst för att personer i gärningsmannens närhet definitivt inte blir intresserade av att ge input, men också för att det sänker hela trådens ton till apstadiet och med största säkerhet skadar Flashbacks rykte även bland personer som värnar yttrandefrihet. Det har nu aktualiserats särskilt i tråden om våldtäkten i Billdal 1995 men jag är absolut inte ute efter att diskutera om hur en enskild tråd modereras utan om principdiskussionen om vad som ska vara tillåtet. Behövs det tydligare regler, åtminstone om maskning?

Såg att jag skrivit ett fel i ovanstående inlägg... jag ville skriva anhöriga till brottslingar (men det gäller i förekommande fall brottsoffer och deras anhöriga också). För sent för att redigera men ville ändå göra ett förtydligande.
Citera
2019-03-15, 16:09
  #90
Medlem
Även om jag tycker att det är ett jävla oskick med folk som enbart är intresserade av information om brottsoffer och att få spy ur sig rasism så är det knappast det största problemet i ABoK just nu.

Det är den bristande modereringen rent generellt, trådar som drar lite mer intresse pestas ner av oerhörd mängder off topic i form av metadiskussioner och helt ovidkommande inlägg.

Det skulle vara intressant att höra vad mod sjävla tycker om situationen i ABoK just nu.
Citera
2019-03-16, 11:12
  #91
Medlem
All substantiell information om själva händelsen försvinner i högen av spammande
av helt ovidkommande saker.

Rensa ut allt ovidkommande och låt de som har något substantiellt om själva
händelsen diskutera i trådarna.
Citera
2019-03-16, 21:07
  #92
Medlem
Kan bara instämma i detta förslag, överjävligt tröttsamt att minst 80% av inläggen i dessa trådar handlar om att sprida sina politiska uppfattningar av invandringskritiskt natur. Viljan att lösa brottet, eller känna någon empati för brottsoffret, finns inte i dessa inlägg, i vart fall får man inte den känslan. Tycker att det vore bra om det finns en stor tråd om brottslighet hos olika grupperingar, men en tråd om ett enskilt brott ska handla om det aktuella brottet och försöka lösa det, och ingenting annat.
Citera
2019-03-17, 12:05
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Viljan att lösa brottet, eller känna någon empati för brottsoffret
Det där är iofs bara dina personliga preferenser och att andra inte delar dem är inget som forumet kan eller ska lösa.

Det jag vänder mig mot i modereringen just nu är att den är snudd på obefintlig och att just åsikter och ovidkommande saker förstör möjligheten att ta del av fakta och diskussioner om det aktuella brottet.

Det är alltså metadiskussioner av typen "bara babbar som våldtar", "men tänk på barnen", "offret ska inte hängas ut", "alla snutar är bögar/nazister/judar" och så vidare in absurdum som förstör trådarna just nu.

Och jag väntar ihärdigt på att mod från ABoK ska kommentera i den här tråden.

Edit: Kan även tilläggas att inte ens rubrikjusteringar verkar ske just nu. Till exempel tråden Fd polischef häktad – misstänks för våldtäkt och koppleri, Nacka tingsrätt mars -19 där det klarlagts i tråden att det inte är en fd polischef som häktats forfarande, trots rapport, har en missvisande rubrik.
__________________
Senast redigerad av vond 2019-03-17 kl. 12:10.
Citera
2019-03-17, 12:34
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vond
Det där är iofs bara dina personliga preferenser och att andra inte delar dem är inget som forumet kan eller ska lösa.

Det jag vänder mig mot i modereringen just nu är att den är snudd på obefintlig och att just åsikter och ovidkommande saker förstör möjligheten att ta del av fakta och diskussioner om det aktuella brottet.

Det är alltså metadiskussioner av typen "bara babbar som våldtar", "men tänk på barnen", "offret ska inte hängas ut", "alla snutar är bögar/nazister/judar" och så vidare in absurdum som förstör trådarna just nu.

Och jag väntar ihärdigt på att mod från ABoK ska kommentera i den här tråden.

Håller med, och det är det jag menade att de som skriver att det "bara är babbar som våldtar" enbart har politiska syften, och inte känner någon empati för offret. Men givetvis kan jag inte veta det med säkerhet. Oavsett vilket för sådana inlägg inte någonting framåt när det gäller det brott tråden handlar om. Likaså inlägg som "si och så många % röstade för det här", innan någon vet något om vem vare sig vem GM eller BO är. Jag tror inte någon skulle vilja se sådana inlägg om ens egen flickvän,pojkvän,dotter,son,mamma eller pappa råkade ut för ett allvarligt brott.
Givetvis ska diskussioner om etnicitet i samband med brott finnas kvar, men det ska finnas i en egen tråd, inte i varje tråd om varje brott, innan ens någon vet något om vare sig GM eller BO.
Citera
2019-03-18, 12:06
  #95
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag skulle vilja väcka den här tråden igen med en annan fråga än etnicitetstramset. Jag är så enormt störd av inlägg som hänger ut anhöriga till brottsoffer med icke maskerat namn och facebook-länk och nedsättande kommentarer i stil med "pedofilhustrun". De grövsta påhoppen raderas efter anmälan men långt ifrån alla icke maskerade och nedvärderande namngivningar av anhöriga. Jag anser att det skadar diskussionen mer än det tillför något, inte minst för att personer i gärningsmannens närhet definitivt inte blir intresserade av att ge input, men också för att det sänker hela trådens ton till apstadiet och med största säkerhet skadar Flashbacks rykte även bland personer som värnar yttrandefrihet. Det har nu aktualiserats särskilt i tråden om våldtäkten i Billdal 1995 men jag är absolut inte ute efter att diskutera om hur en enskild tråd modereras utan om principdiskussionen om vad som ska vara tillåtet. Behövs det tydligare regler, åtminstone om maskning?
Jag håller med, särskilt om det fetade.

Tvång att maska, som forumet hade under ett halvår 2013, är den minst dåliga lösningen hittills.


Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
All substantiell information om själva händelsen försvinner i högen av spammande
av helt ovidkommande saker.

Rensa ut allt ovidkommande och låt de som har något substantiellt om själva
händelsen diskutera i trådarna.
Jag håller absolut med.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kan bara instämma i detta förslag, överjävligt tröttsamt att minst 80% av inläggen i dessa trådar handlar om att sprida sina politiska uppfattningar av invandringskritiskt natur. Viljan att lösa brottet, eller känna någon empati för brottsoffret, finns inte i dessa inlägg, i vart fall får man inte den känslan. Tycker att det vore bra om det finns en stor tråd om brottslighet hos olika grupperingar, men en tråd om ett enskilt brott ska handla om det aktuella brottet och försöka lösa det, och ingenting annat.
Typer av brottslighet generellt hör hemma i BoB, likaså typer av gärningsmän. Blir "diskussionslusten" om sådant stor i en ABoK-tråd försvinner fokus på den enskilda händelsen. Postarnas ointresse för det enskilda brottet är pinsamt tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av vond
Det är alltså metadiskussioner av typen [1] "bara babbar som våldtar", [2] "men tänk på barnen", [3] "offret ska inte hängas ut", [4] "alla snutar är bögar/nazister/judar" och så vidare in absurdum som förstör trådarna just nu.

Och jag väntar ihärdigt på att mod från ABoK ska kommentera i den här tråden.

Edit: Kan även tilläggas att inte ens rubrikjusteringar verkar ske just nu. Till exempel tråden Fd polischef häktad – misstänks för våldtäkt och koppleri, Nacka tingsrätt mars -19 där det klarlagts i tråden att det inte är en fd polischef som häktats forfarande, trots rapport, har en missvisande rubrik.
Det första och till viss del det fjärde kan fylla sidor med meningslöst tjafs. Det andra och tredje brukar det inte bli så mycket svansar på.

I Nackatråden har massmedia använt "fd polischef" och det gör flashbacktråden med tills vidare. "Fd NCT-chef" är mer korrekt men svårförståeligt. Gör någon en 0.01-rapport kommer rubriken alltid ses över i ABoK.


Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Håller med, och det är det jag menade att de som skriver att det "bara är babbar som våldtar" enbart har politiska syften, och inte känner någon empati för offret. Men givetvis kan jag inte veta det med säkerhet. Oavsett vilket för sådana inlägg inte någonting framåt när det gäller det brott tråden handlar om. Likaså inlägg som "si och så många % röstade för det här", innan någon vet något om vem vare sig vem GM eller BO är.
Du ger exempel på riktigt skräpiga typer av inlägg.

De ABoK-trådar som hamnar på Aktuella ämnen blir fyllda med politiska trådkapningsförsök, politiska annonser, oneliners, utrop, ryggdunk och enbart smileys till den grad att om ABoK-moderatorerna hinner städa igenom trådens alla sidor raderas 33 % av inläggen. På den nivån har det legat länge. Möjligen har andelen skräp ökat på senare tid. Skräpinläggen postas av "alla" typer av konton: nya och gamla, fåpostare och konton med över 10 000 inlägg. Min åsikt är att det är symptom på att något är fel, forumet används på fel sätt.

Den gemensamma nämnaren är att tråden hamnar på Aktuella ämnen eller går att knyta till integration/etnicitet och/eller till kvinnohat. Delforum Kändisskvaller har också ganska lätt att få trådar högt på Aktuella ämnen, men skräpet som drabbar alla dessa ABoK-trådar drabbar bara hälften (cirka) av dessa Kändisskvallertrådar. En tråd som Annie Lööf bröt foten i rulltrappa skulle fyllas med väldigt mycket skräp. Motsvarande tråd med Jan Malmsjö eller Eskil Erlandsson skulle det inte. Vissa Kändisskvallertrådar kan ligga på Aktuella ämnen många dygn utan att alls generera särskilt mycket skräp. Kanske förklarar det situationen med ABoK något.
__________________
Senast redigerad av Schlesien 2019-03-18 kl. 12:10.
Citera
2019-03-18, 12:25
  #96
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag håller med, särskilt om det fetade.

Tvång att maska, som forumet hade under ett halvår 2013, är den minst dåliga lösningen hittills.


Jag håller absolut med.

Typer av brottslighet generellt hör hemma i BoB, likaså typer av gärningsmän. Blir "diskussionslusten" om sådant stor i en ABoK-tråd försvinner fokus på den enskilda händelsen. Postarnas ointresse för det enskilda brottet är pinsamt tydligt.


Det första och till viss del det fjärde kan fylla sidor med meningslöst tjafs. Det andra och tredje brukar det inte bli så mycket svansar på.

I Nackatråden har massmedia använt "fd polischef" och det gör flashbacktråden med tills vidare. "Fd NCT-chef" är mer korrekt men svårförståeligt. Gör någon en 0.01-rapport kommer rubriken alltid ses över i ABoK.


Du ger exempel på riktigt skräpiga typer av inlägg.

De ABoK-trådar som hamnar på Aktuella ämnen blir fyllda med politiska trådkapningsförsök, politiska annonser, oneliners, utrop, ryggdunk och enbart smileys till den grad att om ABoK-moderatorerna hinner städa igenom trådens alla sidor raderas 33 % av inläggen. På den nivån har det legat länge. Möjligen har andelen skräp ökat på senare tid. Skräpinläggen postas av "alla" typer av konton: nya och gamla, fåpostare och konton med över 10 000 inlägg. Min åsikt är att det är symptom på att något är fel, forumet används på fel sätt.

Den gemensamma nämnaren är att tråden hamnar på Aktuella ämnen eller går att knyta till integration/etnicitet och/eller till kvinnohat. Delforum Kändisskvaller har också ganska lätt att få trådar högt på Aktuella ämnen, men skräpet som drabbar alla dessa ABoK-trådar drabbar bara hälften (cirka) av dessa Kändisskvallertrådar. En tråd som Annie Lööf bröt foten i rulltrappa skulle fyllas med väldigt mycket skräp. Motsvarande tråd med Jan Malmsjö eller Eskil Erlandsson skulle det inte. Vissa Kändisskvallertrådar kan ligga på Aktuella ämnen många dygn utan att alls generera särskilt mycket skräp. Kanske förklarar det situationen med ABoK något.

Tack, där fick vi många intressanta observationer och funderingar från initierat håll. Kopplingen till Aktuella ämnen var något jag inte själv reflekterat över men där ser jag ju en logik i hur vissa trådar får uppmärksamhet och jag delar slutsatsen att det finns ett grundläggande fel i hur vissa använder forumet.

Ja, obligatorisk maskering - i alla fall så länge inte namnet är ute i media - är nog den minst dåliga lösningen på vad som är ett av delproblemen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback