Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 18:20
  #61
Moderator
Tinuviels avatar
Trådar sammanfogade.

// mod
Citera
2018-03-25, 18:44
  #62
Medlem
Fick nyligen ett inlägg raderat från en ABoK tråd.
Bra! Faktiskt. Jag minns inte vad det handlade om men det var nog inte topic. (kanske någon moderator kan påminna mig)

Trådarna blir meningslösa när en stor andel av inläggen handlar om svartas IQ-nivåer. Börjar man dela ut lite varningar för det så lär det minska.
Citera
2018-03-31, 14:32
  #63
Medlem
Försökte idag läsa tråden om misshandeln i Mall of Scandinavias parkeringshus och den fick mig att minnas denna tråd. Inte en jävel i den tråden vet ett skvatt om någonting, vad det verkar, utan samma skit som fick mig att starta just detta ämne dominerar fullständigt.

Jag blir så enastående trött på eländet. Och det är över två år sedan jag startade den här tråden och om något har det blivit värre. Mycket värre.

Jag menar ... jag har hängt/skrivit här sedan 2004 ungefär (annan användare) och i början var det också mycket struntprat, men det var liksom intressant struntprat. Mycket om hur man begår olika typer av brott och liknande, det var för en svensson som jag själv väldigt lärorikt. Men detta som nu pågår - och har pågått LÄNGE - är närmast outhärdligt.

Släng ut varenda en som börjar yra om no go-zoner och liknande, det är min bestämda åsikt. Förbaskade debattsabotörer.
Citera
2018-04-24, 10:50
  #64
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Försökte idag läsa tråden om misshandeln i Mall of Scandinavias parkeringshus och den fick mig att minnas denna tråd. Inte en jävel i den tråden vet ett skvatt om någonting, vad det verkar, utan samma skit som fick mig att starta just detta ämne dominerar fullständigt.

Jag blir så enastående trött på eländet. Och det är över två år sedan jag startade den här tråden och om något har det blivit värre. Mycket värre.

Jag menar ... jag har hängt/skrivit här sedan 2004 ungefär (annan användare) och i början var det också mycket struntprat, men det var liksom intressant struntprat. Mycket om hur man begår olika typer av brott och liknande, det var för en svensson som jag själv väldigt lärorikt. Men detta som nu pågår - och har pågått LÄNGE - är närmast outhärdligt.

Släng ut varenda en som börjar yra om no go-zoner och liknande, det är min bestämda åsikt. Förbaskade debattsabotörer.

Jag håller med om din andemening att det är problematiskt när andelen inlägg som faktiskt tillför något är minimalt och när merparten av inläggen har en viss typ av slagsida (t ex sådana som endast rör etnicitet).

Däremot håller jag inte med dig om att etnicitet inte är relevant i många fall då väldigt många brott nu för tiden (vare sig vi gillar det eller ej) är uttryck från nya subkulturer i Sverige. På så vis blir etnicitet hela tiden relevant. Detta särskilt när medierna inte rapporterar om det, något som givetvis får effekten att folk börjar spekulera i högre grad.

Problemet tycker jag mer rör hur man diskuterar och spekulerar kring etnicitet. Det är t ex inte riktigt relevant att börja prata om IQ-nivåer borta i land A, B eller C eller vilt spekulera kring endast etnicitet. Det bör modereras hårdare så att inlägg som inte tillför någonting överhuvudtaget endast får förekomma i begränsad mängd.

För övrigt bör dock också regeln OT/trams gälla. Mycket av det som blir överdrivet repetitivt bör gå som OT/trams.

Likt dig har jag slutat att läsa vissa delforum på Flashback, men detta beror till hög grad av repetitiva typer av inlägg med samma typ av slagsida. Det kan vara etnicitet, men det kan också vara andra typer av stådpunkter som är "halv OT" som gör vissa av trådarna väldigt tråkiga.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2018-04-24 kl. 10:53.
Citera
2018-05-30, 22:14
  #65
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Passa gärna på att komma med något genomtänkt själv, då - för jag håller i princip med dig. Emellertid är detta etnicitetstjat fullständigt dominerande nuförtiden, och det är stört omöjligt att på egen hand försöka hitta det som är läsvärt.

I grunden finns väl regler här som är möjliga att tillämpa även i brott & kriminalfall, den som till exempel gäller för trådstarter fungerar ju riktigt bra. Min åsikt är väl den att reglerna borde tillämpas hårdare helt enkelt, vissa gör ju inget annat än frågar efter "sandnegrer", "blattar", flyktingförläggningar och diverse annat för att sedan avsluta med ett käckt stackars jävla Sverige eller öppna era hjärtan-blaj.

Det är inte bara det att det är förbannat tradigt att läsa, det är också direkt motbjudande och avskräcker definitivt många läsare och användare. Det finns många andra ställen på FB för den här sortens snicksnack.
Håller helt med i sak men konstigt nog har jag vant mig vid att bläddra förbi, de är väldigt lättidentifierade, de där inläggen. Jag tycker det är värre med allt fler inlägg som fastnar i tjafs om varandra. Ibland undrar jag om Brott översvämmas av unga tjejer, det är pajkastning emellanåt. Jäkligt tröttsamt och gör trådarna så långa så det är omöjligt att få överblick. Där borde moderatorerna gå in och sätta stopp.
Citera
2018-06-01, 00:55
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Faktum är att de allra flesta brott har en rent allmänmänsklig bakgrund, det kvittar fullständigt om de inblandade är röda, gröna eller gredelina. Med allmänmänskligt avser jag de traditionella motiven som hat, kärlek och pengar plus eventuell inblandning av berusningsmedel, vare sig det är alkohol eller droger.

Sedan har vi ett fåtal fall där det kan vara viktigt att veta att en gärningsman till exempel är flykting, som i fallet med IKEA-morden häromsistens. Men där fokuserar man ändå inte på gärningsmannens motiv, utan resonemanget (eller vad man nu ska kalla det) bygger på någon slags infantil uppfattning om att mörkhyade människor minsann har någon slags inbyggd benägenhet att ta till våld, är debila eller liknande.

Jag är genuint dödstrött på skitsnacket. Det är betydligt lättare att stå ut med fantasifulla alternativteorier, som exempelvis i Lisa Holm-fallet.

Man kanske kunde delat upp Lisa Holm fallet bättre.
En tråd för allmänt tyckande och känsloyttringar (vilket trots allt är en funktion Flashback fyller, kanske kunde den lagts i Laidback i värsta fall). En tråd där man ENDAST får posta sådant som är relevant till att föra diskussionen vidare om fallet. Inga fantasifulla alternativteorier.
Just Lisa Holm tråden var väl ett exempel på en helt värdelös tråd. Den största tråden på flashback ? och det enda den lyckades med var att peka ut en oskyldig person.

Samma kan göras med alla trådar i ABOK egentligen. Sen får modsen ha lite fingertopskänsla. Diskussioner om IQ-nivåer på svarta är OT för det dyker alltid upp.
Diskussioner om gäng i Göteborg kan däremot vara av intresse i en tråd om en skjutning i Göteborg.
Citera
2018-06-03, 09:10
  #67
Medlem
r_o_ns avatar
Bra förslag.
Det tog inte många inlägg innan tråden om en 75-åring som dog p.g.a. att räddningspersonalen inte kunde komma fram, inte ens en sida. Efter det är det bara om "nysvenskar" och "babbar" och att man kan inte simma i en öken.
(FB) Badande vägrade flytta sig – fördröjde livräddning

Mycket bra förslag att rensa upp i trådar där det snabbt blir rasistisk OT många gånger långt ifrån ursprungsinlägget.
Citera
2018-06-03, 10:17
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Bra förslag.
Det tog inte många inlägg innan tråden om en 75-åring som dog p.g.a. att räddningspersonalen inte kunde komma fram, inte ens en sida. Efter det är det bara om "nysvenskar" och "babbar" och att man kan inte simma i en öken.
(FB) Badande vägrade flytta sig – fördröjde livräddning

Mycket bra förslag att rensa upp i trådar där det snabbt blir rasistisk OT många gånger långt ifrån ursprungsinlägget.

Trams! Alla vet att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är tvärtom mycket bra, att detta påtalas.
Citera
2018-06-03, 10:25
  #69
Medlem
Swe1227s avatar
Jag tycker etnicitet är intressant i de flesta fall och borde framgå omgående när man går in i tråden.

Resten kan man ju läsa i tidningsartiklar om? Det är ju just etnicitet som tidningen brukar utelämmna varför det är värt att gå in på flashbacktrådar för att få fram den ocensurerade versionen.
Citera
2018-06-03, 11:42
  #70
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Trams! Alla vet att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är tvärtom mycket bra, att detta påtalas.

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag tycker etnicitet är intressant i de flesta fall och borde framgå omgående när man går in i tråden.

Resten kan man ju läsa i tidningsartiklar om? Det är ju just etnicitet som tidningen brukar utelämmna varför det är värt att gå in på flashbacktrådar för att få fram den ocensurerade versionen.
Det är så klart jätteintressant att få fram vilka som ligger bakom brotten. Jag tror att få här tycker annorlunda. Men det är ju stor skillnad på att komma med fakta mot de sedvanliga känsloyttringarna här på Flashback som t.ex. att det förmodligen är "kamelryttare" som vägrar flytta på sig för att släppa fram räddningstjänsten eller att det skulle varit "babbar" som parkerat sina bilar mitt i vägen. Blir verkligen tråden så mycket bättre av oneliners som "Typiskt muslimpack" eller "skicka hem dem till sina skithålsländer" innan det ens står klart vilka som ligger bakom? Om man bara får i hop tre till fyra ord, då kanske man bör fundera lite över om man verkligen ska klicka på knappen "Skicka svar".
Citera
2018-06-03, 11:55
  #71
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Bra förslag.
Det tog inte många inlägg innan tråden om en 75-åring som dog p.g.a. att räddningspersonalen inte kunde komma fram, inte ens en sida. Efter det är det bara om "nysvenskar" och "babbar" och att man kan inte simma i en öken.
(FB) Badande vägrade flytta sig – fördröjde livräddning

Mycket bra förslag att rensa upp i trådar där det snabbt blir rasistisk OT många gånger långt ifrån ursprungsinlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag tycker etnicitet är intressant i de flesta fall och borde framgå omgående när man går in i tråden.

Resten kan man ju läsa i tidningsartiklar om? Det är ju just etnicitet som tidningen brukar utelämmna varför det är värt att gå in på flashbacktrådar för att få fram den ocensurerade versionen.
Ni två illustrerar perfekt ett av de problem jag upplever med delforumet.

För de som vill diskutera själva brottsfallet är etnicitet intressant först om det har en direkt påverkan/betydelse av den isolerade brottshändelsen.

För de som vill diskutera brottsfallet ur ett något större perspektiv som påverkar/har betydelse för samhället är inte intresserade av smådetaljer som processas av de som är intresserade av det isolerade brottsfallet.

Jag tycker att båda intressegrupperna ska få lov att diskutera utan större ingripande av mods med hårdrensning, men som det är idag stör det diskussionerna - åt båda håll.
Det blir hackat och malet, och det är uppenbart att det frustrerar alla.

Just nu diskuterar vi internt hur detta möjligen kan lösas, och alla tips och funderingar tar vi tacksamt emot.

Jag personligen ser allvarligt på problemen och vill ha en förändring där alla kan få diskutera.
Citera
2018-06-03, 12:51
  #72
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Ni två illustrerar perfekt ett av de problem jag upplever med delforumet.

För de som vill diskutera själva brottsfallet är etnicitet intressant först om det har en direkt påverkan/betydelse av den isolerade brottshändelsen.

För de som vill diskutera brottsfallet ur ett något större perspektiv som påverkar/har betydelse för samhället är inte intresserade av smådetaljer som processas av de som är intresserade av det isolerade brottsfallet.

Jag tycker att båda intressegrupperna ska få lov att diskutera utan större ingripande av mods med hårdrensning, men som det är idag stör det diskussionerna - åt båda håll.
Det blir hackat och malet, och det är uppenbart att det frustrerar alla.

Just nu diskuterar vi internt hur detta möjligen kan lösas, och alla tips och funderingar tar vi tacksamt emot.

Jag personligen ser allvarligt på problemen och vill ha en förändring där alla kan få diskutera.

Håller helt med om att det här kokar ner problemet.

Lösningen (vet att den tagits upp tidigare) kan vara att två trådar skapas. Kanske båda i ABoK där en är ur själva brottets perspektiv där etnicitet inte tillåts och en tråd där brottets perspektiv ur just etnicitet diskuteras.

I det senare fallet ser jag hellre att den tråden ligger i typ I&I där man t.o.m. kanske kan skapa en underavdelning gällande brottsfall.

Ja, jag är väl medveten om att man ska presentera 30 trådar, men det är ju bara att ta 99% av trådarna i ABoK som exempel.

Bort med I&I-tjafset (och därtill tillhörande politik) från ABoK. Koncentration på brottet i sig, inget annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback