Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-09-04, 10:13
  #37
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Det hände ibland att befäl fortsatte att ha krigsplaceringar motsvarande reservofficer då de pensionerades. Kan det vara något dylikt i detta fall?

Vet att den förvarades i en skrivbordslåda i hemmet. Vad jag vet var han inte reservofficer men jag är helt säker på just den detaljen.
Citera
2015-09-04, 10:23
  #38
Avstängd
vid min värnplikt så hotade kapten att tappar ni bort eran kniv så leder det till polisanmälan och åtal , vad som händer om erat vapen försvinner vill ni inte veta !!! va inkallad till span / prickskytt
Citera
2015-09-04, 12:28
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Jag är inte helt säker på att de har Remington hagelbössor i militären.
Men jag kan ha fel...
De finns och kallas förstärkningsvapen 870. Används bland annat vid insats mot folkmassa. länk
Citera
2015-09-04, 16:41
  #40
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men det är fostrande. Stjäl man (eller tappar) en konservbrytare, och militäradministrationens galna vakthundar (kompaniadjutanten och förvaltaren på förrådet) biter tag, så inser man att man inte skall slarva bort någonting av värde.
Hade inga problem med detta. Konservbrytaren var förlorad och då skrev man en afse.

Min kompis fick skriva afse på en KSP 58. De hade upprättat en postering på ett övergivet järnvägsspår. Problemet var att spåret inte var övergivet. De hann hoppa undan, men kvar på spåret stod deras KSP. Den blev inte förlorad, men skadad (skrot).
Citera
2015-09-04, 19:37
  #41
Medlem
Scaevolas avatar
Jag kan GARANTERA att om du skulle försöka smuggla hem ett Förstärkningsvapen 870, Ak5C eller något annat, vad det nu än må vara, så kommer FM DIREKT att ordna en husrannsakan hos dig, de kommer leta på de platserna där du har varit och kommer att besöka. De kommer leta tills dess att dom har hittat vapnet.

Så nej, försök inte ens, kanske var möjligt förr att ta hem kpisten en helg och ligga i hagen och skjuta mot mjölkpaket och annat, men nu. Knappast.
Citera
2015-09-04, 21:06
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Jag är inte helt säker på att de har Remington hagelbössor i militären.
Men jag kan ha fel...
Jo då Används till att skjuta upp lås under SIB, samt skjuta fåglar på flygflottiljerna.
Citera
2015-09-05, 11:50
  #43
Medlem
FFVs avatar
Minns när jag gjorde lumpen; vi stod upställda och skulle låsa in vapnen, så ropar fänriken upp de två nästa som ska låsa in och prickas av. Så kommer han till mig och en riktig tomte vi kan kalla Johansson, vi går fram och tar upp min Ak5 och Johansson... plockar inte upp något alls, han tittar ner som om den skulle ligga vid hans fötter eller något, sen tittat han upp på fänriken. Kommer aldrig glömma den blicken och den snabbt stigande rödheten i fänrikens ansikte.
Fänrik: "HAR SOLDAT JOHANSSON NÅGOT ATT RAPPORTERA!?"
Johansson: "Eh, ja?"
Fänrik: "FÄNRIK!"
Johansson: "huh?"
Fänrik: "JA, JAG HAR NÅGOT ATT RAPPORTERA, FÄNRIK!"
Johansson: "Ja - jag har något att rapportera.. fänrik"
Fänrik: "Rapportera!"

Johansson ser rädd ut, och verkar förstå allvaret för en gångs skull.

Johansson: "Mitt vapen är borta, fänrik!"
Fänrik: "DET VAR JU FÖRBANNAT UNDERLIGT, JOHANSSON! DÅ FÖRESLÅR JAG ATT DU TAR ALLA DINA KAMRATER OCH HITTAR DET, NU!!!"

Johansson han inte komma längre för någon hade redan hittat hans ak5:a runt hörnet till hallen vi stod uppställda i.
Sen fick Johansson kratta regementet hela natten.
Citera
2015-09-05, 12:46
  #44
Medlem
meganegerdases avatar
Givetvis kan du stjäla den om du har access till kassunerna, men naturligtvis kommer det upptäckas vem som tagit den

Som många påpekar är försvarsmakten oerhört noggranna med att man ska ha koll på materiel. Vi hade ett befäl som på ett tydligt sätt ville demonstrera detta.

En rekryt hade tappat bort sin kåsa. Befälet höll en lång föreläsning om vikten att ha koll på materiel. Avslutade det hela med att besvara sin egna retoriska frågan hur mycket av konungens pengar rekryten svindlat genom att slarva bort kåsan....53 öre
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback