Thales - brukar ses som den första (natur)filosofen i antika Grekland, levde i Miletos och sägs ha förutspått en månförmörkelse. Annars är han mest känd för att hävda att världens urämne, varur allting annat härstammar ifrån, var vatten.
Anaximandros - lärjunge till Thales, också från Miletos, och hade redan på 500-talet f.Kr. en idé om att människor måste utvecklats från tidigare former. Människor i det tillstånd de nu befinner sig i kan inte alltid ha existerat, då kan de inte ha överlevt.
Anaximenes - är också lärjunge till Thales och från Miletos. För Anaximenes var luft världens grundämne. Allting består av luft (aer) enligt Anaximenes. Det som gör saker o ting annorlunda är huruvida tunt/tät något är. Sten är förtätad luft, till det mest extrema. Och eld är luften när den är som tunnas. För att visa att eld, och därmed värme, är tunnare så testade Anaximenes att blåsa med munnen och läpparna tätade, varpå luften som kommer ut är kall medan när han blåste med öppen mun, så att luften blir tunnare, så var luften som kom ut varm.
Xenofanes - en man och filosof som hatade Homeros episka verk av den anledning att i Homeros verk så framställs gudarna som människor, de beter sig dessutom omoraliskt. Det intressanta med Xenofanes var att han uppmärksammade antropomorfiseringen av gudar som vi människor gör oss skyldiga till. Dvs, att vi gör gudarna lika oss själva. Hans argument var att om en häst kunde rita så hade den ritat gudarna som en häst. De svarta i Etiopien, söder från den grekiska övärlden, hade ju svarta gudar och de rödhåriga i norr hade rödhåriga gudar.
Herakleitos - "kriget är alltings fader", ja så abstrakt och poetiskt kunde Herakleitos uttrycka sig. För honom var kampen och motsättningarna mellan allting här i universum det som ledde till förändring, till rörelse -- att allting inte var statiskt. Herakleitos menade att elden var kosmos urämne (pga dess föränderlighet). Herakleitos menade också att man inte kunde gå ned i samma flod två gånger, panta rei -- allt flyter.
Parmenides - en av de första filosoferna vars texter finns bevarade i stor omfattning (i relativ mening). Sägs ha varit den som "uppfann" ontologin, han frågade sig om varandet. Till skillnad från Herakleitos så menade Parmenides att allting var statiskt, ja, han menade till och med att det inte fanns någon rörelse överhuvudtaget. Rörelse och förändring var bara illusioner. För Parmenides kan det inte finnas något icke-varande och således kan det inte finnas något tomrum och vakuum varför det inte kan finnas utrymme för att materien att flytta på sig -- därav finns ingen rörelse. Aristoteles och Platon beundrade Parmenides logiska tänkande och ansåg att det var svårt att argumentera mot hans argument om icke-varandets icke-existens.
Zenon - lärjunge till Parmenides och är mest känd för att ha skapat paradoxer utifrån Parmenides tänkande. Det mest kända exemplet är väl paradoxen om Akilles och sköldpaddan som tävlar mot varandra, där sköldpaddan får ett försprång och trotts att Akilles springer snabbare så kan han aldrig springa ikapp eller om sköldpaddan, även om de skulle springa i all oändlighet.
Empedokles - sägs ha slutat sitt liv genom att hoppa ned i en vulkan. Han försökte tydligen bevisa sin gudomlighet, men dog... Till skillnad från Thales, Anaximenes eller Herakleitos så ansåg Empedokles att det fanns fyra grundämnen varur allting uppstod från: eld, vatten, luft och jord. Empedokles var en tidig vetenskapsman. Han förstod att luft var materia, det bevisades enkelt med att sänka ned en kruka med luft i ner i vattnet. Han försökte även förstå centrifugalkraften. Men märkligaste nog så skapade han en evolutionsteori där kroppsdelarna först var isär men började arbeta sig ihop till en kropp och där det bara var de starkaste och mest anpassningsbara kroppsdelarna som överlevde varpå de blev kvar och kunde föröka sig. Empedokles bevisade även att växter hade en sexuell fortplantning.
Leukippos och Demokritos - de så kallade "atomisterna". Det var de som formulerade idén om atomer, att det finns materia som är så liten att den är odelbar (det var troligtvis Leukippos som kom på detta, Demokritos populariserade teorin). För Demokritos fanns bara atomer och tomrum, allt annat är bara en illusion.
Anaxagoras - levde i princip samtida med Sokrates. Finns inte så mycket att säga om honom, han ansåg bara att allting var tillsammans från början. Typ Big Bang eller något.
Protagoras - Protagoras var sofist, vilket betyder att han var en sorts lärare och advokat i antika Grekland. Han lärde folk hur man skulle övertyga andra och tänka kritiskt. Han ansåg även att retorik var mer relevant och sannare än logisk argumentation. Protagoras är nog en av idéhistoriens kändaste relativister: han sade bland annat att "det som är sant för dig är sant för dig och det som är sant för mig är sant för mig", och att människan var alltings mått. Sin relativism gjorde honom hatad av bl a Platon.
Dessa filosofer brukar ses som "försokratikerna" i vår historieskrivning och tillhör västvärldens första filosofer. Oftast brukar man mest fokusera på Sokrates, Platon och Aristoteles i skolorna. Men vad kan vi lära oss av försokratikerna? Vad tycker ni?
Anaximandros - lärjunge till Thales, också från Miletos, och hade redan på 500-talet f.Kr. en idé om att människor måste utvecklats från tidigare former. Människor i det tillstånd de nu befinner sig i kan inte alltid ha existerat, då kan de inte ha överlevt.
Anaximenes - är också lärjunge till Thales och från Miletos. För Anaximenes var luft världens grundämne. Allting består av luft (aer) enligt Anaximenes. Det som gör saker o ting annorlunda är huruvida tunt/tät något är. Sten är förtätad luft, till det mest extrema. Och eld är luften när den är som tunnas. För att visa att eld, och därmed värme, är tunnare så testade Anaximenes att blåsa med munnen och läpparna tätade, varpå luften som kommer ut är kall medan när han blåste med öppen mun, så att luften blir tunnare, så var luften som kom ut varm.
Xenofanes - en man och filosof som hatade Homeros episka verk av den anledning att i Homeros verk så framställs gudarna som människor, de beter sig dessutom omoraliskt. Det intressanta med Xenofanes var att han uppmärksammade antropomorfiseringen av gudar som vi människor gör oss skyldiga till. Dvs, att vi gör gudarna lika oss själva. Hans argument var att om en häst kunde rita så hade den ritat gudarna som en häst. De svarta i Etiopien, söder från den grekiska övärlden, hade ju svarta gudar och de rödhåriga i norr hade rödhåriga gudar.
Herakleitos - "kriget är alltings fader", ja så abstrakt och poetiskt kunde Herakleitos uttrycka sig. För honom var kampen och motsättningarna mellan allting här i universum det som ledde till förändring, till rörelse -- att allting inte var statiskt. Herakleitos menade att elden var kosmos urämne (pga dess föränderlighet). Herakleitos menade också att man inte kunde gå ned i samma flod två gånger, panta rei -- allt flyter.
Parmenides - en av de första filosoferna vars texter finns bevarade i stor omfattning (i relativ mening). Sägs ha varit den som "uppfann" ontologin, han frågade sig om varandet. Till skillnad från Herakleitos så menade Parmenides att allting var statiskt, ja, han menade till och med att det inte fanns någon rörelse överhuvudtaget. Rörelse och förändring var bara illusioner. För Parmenides kan det inte finnas något icke-varande och således kan det inte finnas något tomrum och vakuum varför det inte kan finnas utrymme för att materien att flytta på sig -- därav finns ingen rörelse. Aristoteles och Platon beundrade Parmenides logiska tänkande och ansåg att det var svårt att argumentera mot hans argument om icke-varandets icke-existens.
Zenon - lärjunge till Parmenides och är mest känd för att ha skapat paradoxer utifrån Parmenides tänkande. Det mest kända exemplet är väl paradoxen om Akilles och sköldpaddan som tävlar mot varandra, där sköldpaddan får ett försprång och trotts att Akilles springer snabbare så kan han aldrig springa ikapp eller om sköldpaddan, även om de skulle springa i all oändlighet.
Empedokles - sägs ha slutat sitt liv genom att hoppa ned i en vulkan. Han försökte tydligen bevisa sin gudomlighet, men dog... Till skillnad från Thales, Anaximenes eller Herakleitos så ansåg Empedokles att det fanns fyra grundämnen varur allting uppstod från: eld, vatten, luft och jord. Empedokles var en tidig vetenskapsman. Han förstod att luft var materia, det bevisades enkelt med att sänka ned en kruka med luft i ner i vattnet. Han försökte även förstå centrifugalkraften. Men märkligaste nog så skapade han en evolutionsteori där kroppsdelarna först var isär men började arbeta sig ihop till en kropp och där det bara var de starkaste och mest anpassningsbara kroppsdelarna som överlevde varpå de blev kvar och kunde föröka sig. Empedokles bevisade även att växter hade en sexuell fortplantning.
Leukippos och Demokritos - de så kallade "atomisterna". Det var de som formulerade idén om atomer, att det finns materia som är så liten att den är odelbar (det var troligtvis Leukippos som kom på detta, Demokritos populariserade teorin). För Demokritos fanns bara atomer och tomrum, allt annat är bara en illusion.
Anaxagoras - levde i princip samtida med Sokrates. Finns inte så mycket att säga om honom, han ansåg bara att allting var tillsammans från början. Typ Big Bang eller något.
Protagoras - Protagoras var sofist, vilket betyder att han var en sorts lärare och advokat i antika Grekland. Han lärde folk hur man skulle övertyga andra och tänka kritiskt. Han ansåg även att retorik var mer relevant och sannare än logisk argumentation. Protagoras är nog en av idéhistoriens kändaste relativister: han sade bland annat att "det som är sant för dig är sant för dig och det som är sant för mig är sant för mig", och att människan var alltings mått. Sin relativism gjorde honom hatad av bl a Platon.
Dessa filosofer brukar ses som "försokratikerna" i vår historieskrivning och tillhör västvärldens första filosofer. Oftast brukar man mest fokusera på Sokrates, Platon och Aristoteles i skolorna. Men vad kan vi lära oss av försokratikerna? Vad tycker ni?