Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-09-03, 16:07
  #97
Medlem
SYLLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Låtsas sjukdom? ringde nyligen ännu en utbildad sjuksköterska precis "Du ska snart få komma på samtal till en läkare så att ni skall få diskutera din framtida medicinering"

Du anar inte hur drygt det är att endast sitta på en stol 24/7. Jag hade gladligen jobbat om jag kunde.


Läste du om socialtjänstlagen?
Ring din Kommun och be dom koppla dig till mottagnings teamet eller vad det heter.

Säg, har ingenstans att bo och ingen mat.
DET ÄR AKUT säg att du inte kan bo hos vänner/släkt eller låna cash från någon och du saknar tillgångar.

Du kommer få en matrekvisition, och något boende.
Säg för fan att du är hungrig och det är kallt ute.

Vilken kommun tillhör du?
Citera
2015-09-03, 16:41
  #98
Medlem
MrManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novalace
Fick ett samtal av min handläggare på soc idag och jag kommer ej att få någon hjälp ifrån dom. Om jag inte vill öppna en utredning vilket skulle ta tre månader. Vart väldigt ledsen och sa att jag inte har tre månader utan jag har två dagar. Så dom tyckte inte att det lät nå konstigt att bo på gatan som 19årig. För dom har tydligen inga fosterfamiljer, lägenheter eller någon annan tänkbar lösning på detta problem.


Handläggningstiden för en barn- och ungdomsutredning är fyra månader, under utredningstiden kan en jourplacering erbjudas. Det ska finnas ett beslutsunderlag (läs utredning) för allt stöd som går via socialtjänsten. Därför är det ett måste att du samtycker till att de inleder utredning om du vill få hjälp.

Är du säker att du inte missförstod något när du pratade med handläggaren?
Citera
2015-09-03, 19:48
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYLLD
Läste du om socialtjänstlagen?
Ring din Kommun och be dom koppla dig till mottagnings teamet eller vad det heter.

Säg, har ingenstans att bo och ingen mat.
DET ÄR AKUT säg att du inte kan bo hos vänner/släkt eller låna cash från någon och du saknar tillgångar.

Du kommer få en matrekvisition, och något boende.
Säg för fan att du är hungrig och det är kallt ute.

Vilken kommun tillhör du?

Jag har inga problem med boende dock. Jag har tak över huvudet

Var bara lite intressant frågeställning tyckte jag ang soc och liknande? Då jag har en diagnos & upplever att jag haft svårt för jobb. Men förhoppningsvis så ordnar min chef kanske lämpligare arbetsuppgifter som faller mig i fatet efter att nu veta exakt vad det handlar om.
Citera
2015-09-03, 20:41
  #100
Medlem
SYLLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Jag har inga problem med boende dock. Jag har tak över huvudet

Var bara lite intressant frågeställning tyckte jag ang soc och liknande? Då jag har en diagnos & upplever att jag haft svårt för jobb. Men förhoppningsvis så ordnar min chef kanske lämpligare arbetsuppgifter som faller mig i fatet efter att nu veta exakt vad det handlar om.


Okej.
Kolla med AMS om du kan få lönebidrag, trygghets anställning eller osa.
__________________
Senast redigerad av SYLLD 2015-09-03 kl. 20:51.
Citera
2015-09-03, 21:42
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYLLD
Okej.
Kolla med AMS om du kan få lönebidrag, trygghets anställning eller osa.

Tack för tipsen. Har dock en anställning MEN jag är för närvarande sjukskriven ifrån den pga att det skedde en del "insidenter" i samband med eller på jobbet som var märkliga. Glömska när jag skulle lägga patienter för natten osv osv. Men d kan eventuellt hända att min chef kan skräddarsy andra arbetsuppgifter åt mig om hon vet och får reda på den exakta problematiken sa hon.
Citera
2015-09-04, 03:08
  #102
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Låtsas sjukdom? ringde nyligen ännu en utbildad sjuksköterska precis "Du ska snart få komma på samtal till en läkare så att ni skall få diskutera din framtida medicinering"

Du anar inte hur drygt det är att endast sitta på en stol 24/7. Jag hade gladligen jobbat om jag kunde.

Om du kunde? Du har väl armar och ben? Just det. Men sen är det bara så jobbigt. Med allt. Åh. Livet.

Jag tvekar inte en sekund på att du lyckas övertyga någon sjuksyrra om att det är lättare att stoppa i dig piller och sjukskriva dig än att ha dig gnällandes i telefon hela jävla tiden, du har säkert övertygat dig själv också om att "det bara inte går".

Saken är den att alla har motgångar i livet, vissa lär sig hantera dem, och vissa bryter ihop och gråter efter hjälp, som du.

Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Du verkar ha en väldig skev verklighetsuppfattning om saker och ting i världen och samhället i helhet. Tyvärr så är det så.

Eller så är det världen som är skev kanske? Tyvärr är det nog så. Som sagt är det ingenting jag hittar på, utan av erfarenhet jag talar.
Citera
2015-09-04, 13:50
  #103
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novalace
Fick ett samtal av min handläggare på soc idag och jag kommer ej att få någon hjälp ifrån dom. Om jag inte vill öppna en utredning vilket skulle ta tre månader. Vart väldigt ledsen och sa att jag inte har tre månader utan jag har två dagar. Så dom tyckte inte att det lät nå konstigt att bo på gatan som 19årig. För dom har tydligen inga fosterfamiljer, lägenheter eller någon annan tänkbar lösning på detta problem.

Det finns ju lägenheter som är lediga och som går att flytta in i direkt, men nackdelen med dem är ofta att de ligger ute på landsbygden med ganska dåliga kommunikationer dvs du får skaffa en moppe för att kunna ta dig till affärer och dyl. Hyran är dock låg max 2000 kr för en etta så det bör gå med med bostadstillägget i försörjningsstödet samt hundralappen i bostadsbidrag.
Citera
2015-09-05, 03:12
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ju lägenheter som är lediga och som går att flytta in i direkt, men nackdelen med dem är ofta att de ligger ute på landsbygden med ganska dåliga kommunikationer dvs du får skaffa en moppe för att kunna ta dig till affärer och dyl. Hyran är dock låg max 2000 kr för en etta så det bör gå med med bostadstillägget i försörjningsstödet samt hundralappen i bostadsbidrag.

Tror inte hon bryr sig. Hon e bipolar och kommer att sitta pa soc hela livet. Kan lika garna bo mitt i ingenstanns.
Citera
2015-09-05, 03:15
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Låtsas sjukdom? ringde nyligen ännu en utbildad sjuksköterska precis "Du ska snart få komma på samtal till en läkare så att ni skall få diskutera din framtida medicinering"

Du anar inte hur drygt det är att endast sitta på en stol 24/7. Jag hade gladligen jobbat om jag kunde.

Jo, men han har en poang. Varfor ska hon flytta ut? Bo hemma. Hon har ju Psykiska problem och kan inte ta hand om sig sjalv.
Citera
2015-09-16, 02:28
  #106
Medlem
nettos avatar
Alternativt sticka ner någon random på gatan, då har du iallafall några år räddade. Verkar vara en bra lösning i dagsläget.

TS. Har det löst sig?
Citera
2015-09-23, 13:29
  #107
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Bipolära är ofta högpresterande långa delar av sina liv och i andra delar behöver de sjuskrivning. Men då det finns en hög korrelation mellan både att vara högpresterande och att vara inteligent med bipoläritet så är det en grupp som att av allt att dömma har ett ganska högt netobidrag till statskassan sett över hela livslängden.

Det var lustigt. De flesta (läs: alla) bipolära jag mött som uppfyller sina diagnoskrav har varit långt ifrån välfungerande och högpresterande människor som nettobidragit till statskassan. De har inte bländat mig med sina intellektuella förmågor heller, om vi säger så... Snarare har de, beroende på cykeltyp och annat, varit högst medelmåttiga mellan sina skov och mycket lågpresterande i respektive fas. De dystomiska juvelerna får ju av förklarliga skäl inte tummen ur speciellt ofta. Rapid cycling är ju inte så vanligt så där har jag ett begränsat underlag, men de har varit bland de minst fungerande. Bipolära tonårstjejer har en otäck benägenhet för att sexa runt med helt fel personer i de maniska skoven, så tidiga graviditeter och märkliga familjebildningar är inte heller speciellt ovanligt.

Det är självklart att TS ska ha hjälp av soc. till boende. Det finns inga möjligheter för henne att klara av ett normalt fungerande utan stöd (vilket bl.a. bevisas av trådstarten), så mitt förslag är att hon har ett allvarligt samtal med socialsekreterarens chef om hon inte blir hjälpt till boende. Sedan kan det ju ta ett tag, men vafan, Sala ska det väl gå att ruska fram ett förstahandskontrakt i med socialen som kontraktsinnehavare?
Citera
2017-03-22, 17:07
  #108
Medlem
Hur gick det för TS? Det är skumt att personer som är 18+ placeras i jourhem.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback