2015-08-31, 20:13
Medlem
Hej!

Jag har nyligen kommit mig för att börja skapa musik med datorn + extern synth + sequencer.
Min setup hittils är:

Dator: Dell m3800
DAW: Ableton live 9 suite (9.2.2 64 bit)
Ljudkort: Behringer UMC 404
Synthesizer: Minibrute
Sequencer: Beatstep pro

Jag har haft en del problem med att Ableton kraschar emellanåt, t.ex. när jag midi-mappar Beatstep pro mot programmet. Det har också hänt att Drum-rack plötsligt tappar kontakten med Beatstep efter att jag klickat på lite andra ställen i programmet. Om jag startar om programmet finns kontakten med Drum-rack plötsligt där igen.

Den version jag kör med nu laddade jag hem via en torrent för att se om programmet är något för mig innan jag köper det. Jag blir dock tveksam på om Ableton är något att ha eftersom det inte känns stabilt. Vad är eran erfarenhet av liknande händelser? Kan det hända att den köpta versionen är mer stabil än den illegalt nedladdade? Finns det några andra DAW att rekommendera för musikskapande med extern hårdvara? Vet inte om detta är relevant för frågeställningen, men jag är väldigt inspirerad av ljudbilden som finns i Crystal Castles låtar.

På pappret har jag bra utrustning, så jag tycker inte att prestanda borde vara problemet i detta fall..

Säg gärna vad ni tror om situationen med mitt Ableton, samt om ni har några andra idéer kring vilken DAW jag borde använda mig av..

Tacksam för svar!
Citera
2017-08-20, 11:18
Medlem
Såg att du inte fått svar på denna gamla tråd. Men är nyfiken själv på vad folk använder för DAW tillsammans med extern hårdvara.
Hört i allmänhet att folk rekommenderar Cubase för bra integration med extern hårdvara och även att Abletons midi-implementation inte är särskilt stabil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in