Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-11-06, 19:10
  #85
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Mycket roande tråd 😊

Överklass är väldigt olika beroende vilka man tittar på.
Självklart finns stereotyper men också väldigt många olika livsstilar, individuella och grupperingar inom vad som kallas överklass.

Vilken del vill du tillhöra?
Jag antar att du siktar mot Stureplan och kanske tänker att gruppen runt familjen Bernadotte är bland den bästa grupperingen att tillhöra?

Sedan verkar många tro att överklassen i regel ser ut och pratar som en bilförsäljare.

Jag gör en liten jämförelse nedan:

Jag jobbar i t-shirt, arbetsbyxor och stålhätta.
En avdelningschef på samma jobb i blå skjorta chinos och Armani skor.

Jag är uppvuxen i ett villaområde i en av Sveriges rikaste kommuner.
Avdelningschefen i ett av Stockholms miljonprogram.

Jag stannar i Sverige under sommaren.
Avdelningschefen åker till Frankrike.

Jag kör en äldre begagnad bil.
Avdelningschefen kör leasad firmabil.

Jag använder mig inte av sociala medier.
Avdelningschefen lägger upp vräkiga bilder på sociala medier.

Jag bor i en bostadsrätt
Avdelningschefen i en villa

Jag använder inte klocka.
Avdelningschefen bär en klocka för runt 40,000.

Jag äger ett hagelgevär från början av 1900-talet.
Avdelningschefen har precis börjat prata om jägarexamen och vilka gevär han vill ha inklusive pumphagel gevär. (Hade jag visat en bild på mitt hade han skrattat, att mitt är en Purdey värd 500,000 hade han inte haft en aning om)

Nu till skillnaden som jag ser det mellan oss:

Jag har inga lån.
Avdelningschefen har lån på 4,5 miljoner.

Vi bryr oss olika mycket om yta.

Jag tillhör en av Sveriges äldsta adelssläkter.
Avdelningschefen är första generationen Stockholmare.

Jag är uppvuxen med oljemålningar av släkten på väggarna.
Avdelningschefen med foton.

Jag hoppar över vissa tillställningar med firman och investerar hellre pengarna jag skulle spenderat där.
Medans avdelningschefen passar på att bjuda kollegor på sitt privata kort när vdn gått hem.

Problemet jag ser är att denna avdelningschef inte är rik.
Han ser bara ytan och vill vara något han inte är.
Vill man in i dessa spenderar grupperingar inom överklassen så ska man först och främst ha en stabil grund att stå på.
Blir han av med jobbet så blir det direkt knapert och svårt att bo med stora lån.

Att ta sina barn på en klassresa är bra mycket bättre och större chans att lyckas än att göra det själv.
Köp en villa du har råd med och var sparsam så kommer det sig av sig själv om barnen vill det.
Var dig själv bara.

Jag har en barndomsvän vars pappa var VD för Telia fd Televerket.
En barndomsväns pappa var ÖB
Min pappa spelade golf och var nära vän med dåtidens VD för Ericsson.
En klasskamrat jobbar som åklagare och en annan som advokat.
En barndomsvän jag i princip bodde granne med umgås i kretsen runt Prins Philip.
En barndomsväns lillasyster är stadig journalist på Expressen.
En annan klasskamrat driver nattklubbar.
En klasskamrat har en restaurang på Östermalm.
Min morbror spelade ofta boule med Prins Bertil.
Min syster jobbar på en investmentbank
Jag har släktingar som bor i Hamptons på Long Island och en släkting som har en hästranch på Maui.

Självklart finns det fördelar med att ha ett nätverk som det här och det har kommit genom familj och var jag växt upp.

Däremot kan man bygga nätverk på andra sätt med, jag lärde tex känna två tvprofiler genom en sport jag utövade.
En annan tvprofil har jag lärt känna genom att vi promenerar i samma naturområde.

Men nu är jag inte speciellt mycket för yta och har nästan alltid trivts bäst med arbetarklassen själv 😁.
Jag skulle kunna åka Aston Martin till jobbet och glida runt med en Rolex/Cartier utan någon större buckla på bankkontot, men jag trivs bättre med mina arbetarklass vänner när vi kan sitta och skoja om deras avdelningschef som står och putsar på sin firmabil längre bort istället för att stå och prata golf och firmabil med deras avdelningschef och vdn 😋.

Ett talesätt som fastnat i mitt huvud är:
Personer i kostym jobbar oftast för personer i t-shirt.

Tar du en titt på Solsidan filmen så ser du hur viktigt det blir för Mickan när de ska åka till Torekov att de inte ska se nyrika ut, så hon sandpapprar deras morgonrockar så de ska se gamla och utslitna ut

Så vad är överklass för dig? Yta? Se framgångsrik ut?

Respekt att du har en Purdey!
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback