Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-30, 14:46
  #1
Medlem
Jag tog mitt körkort i oktober 2014.

Strax innan jag tog mitt körkort blev jag dömd för olovlig körning då jag parkeringsflyttade tjejens bil och råkade hamna i en kontroll.

Under tiden jag nu haft körkort blev jag tagen i 118km/h på 90km/h väg och fick då drygt 3.000kr i böter. (var dock glad då jag trodde att jag precis klarat lappen, brukar väl ryka vid 30kmh över hastighetsbegränsningen på motorväg?)

Efter drygt tre månader kom följande brev från transportstyrelsen, läs gärna hela för att förstå sammanhanget.

Återkallelse av körkort och körkortstillstånd.

Transportstyrelsen beslutar att återkalla ditt körkort och körkortsstillstånd och bestämmer spärrtiden - den period då vi inte får tillverka ett nytt körkort till fyra månader.
Spärrtiden börjar den dag du tar emot detta beslut eller den dag ditt körkort eller körkortstillstånd överlämnas till transportstyrelsen. Tiden räknas från den av dagarna som inträffar först. Beslutet gäller omedelbart, även om du överklagar.

Redogörelse för ärendet
Du har enligt lagakraftvunnen dom gjort dig skyldig till olovlig körning den 16 sept 2014. Du har vid tillfället kört personbil utan att vara berättigad till det.
Ett körkort utfärdades till dig den 13 oktober 2014.
Du har även enligt godkänt föreläggande av ordningsbot gjort dig skyldig till en hastighetsöverträdelse den 4 mars 2015. Tillåten hastighet 90km/h, uppmätt hastighet 118km/h.
Vi har informerat dig om att frågan om ditt innehav nu ses över, du har inte yttrat dig i ärendet.

Skäl för beslutet
Du har gjort dig skyldig till olovlig körning samt hastighetsöverträdelse, det är allvarliga överträdelser och det har inte funnits några särskilda skäl att enbart ge en varning.

Nu till min fråga, med följande som transportstyrelsen skriver: "spärrtiden börjar den dag då du tar emot detta beslut eller den dag ditt körkort eller körkortstillstånd överlämnas till transportstyrelsen, tiden räknas från den av dagarna som inträffar först.
Vad gäller här, om de inte kan delge mig att de vill dra in mitt körkort innan dess att min prövotid har gått ut (2016-10-13, två år efter jag tagit mitt körkort) kommer jag då bara att få körkortet indraget under 4 månader för att få tillbaka det utan att ta om hela skiten eller kommer jag behöva göra det hur som helst? Ifall jag anger att jag är delgiven detta brev av transportstyrelsen redan nu (under min prövotid) kommer jag då att få ta om körkortet efter spärrtiden på 4 månader?

Den som har erfarenhet av liknande eller samma situation får gärna berätta vad som gäller här, eller någon kunnig i området. Inga troll som bara gissar tack
Citera
2015-08-30, 15:01
  #2
Medlem
shd305s avatar
Du kommer att bli av med ditt körkort och inte ha möjlighet att ta det igen förrän om 4 månader.
Alltså behöver du göra om körkortet.
Citera
2015-08-30, 15:26
  #3
Medlem
miikoss avatar
Prövotiden räknas för tidpunkten för brottet, alltså när hastighetsöverträdelsen skedde.

Vanligen så är det varning om körkortsåterkallelse när man +30 km/h på motorväg. Men om det finns andra brott inom en period på två år, så är gränsen oftast +25 km/h. Nu har hastighetsöverträdelsen och den olovliga körningen räknas ihop.

Nej, nytt förarprov och riskutbildning krävs.
Citera
2015-08-30, 15:30
  #4
Medlem
Olovliga körningen skedde innan du hade prövotid på körkortet.
Hastighetsöverträdelsen skedde under prövotid.

Nu kommer vi in på knepig juridik o antagligen inget som kommer hjälpa dig.
Först o främst så blir körkortet indraget under prövotid. Hur det funkar hoppas jag du har koll på. Om inte så har du missat grundläggande kunskaper i innehav av körkort o då ska du fan inte inneha något heller.

Hastighetsöverträdelsen som enskild händelse är inget som per automatik ger en indragning av körkort.
Det är här du med ett snyggt överklagande kan klara dig från att göra en ny uppkörning.

Om du skriftligen påpekar att detta är två isolerade händelser genom körkortets utfärdande. Samt att den olovliga körningen inte kan ligga dig till last då den skedde innan du hade erforderliga kunskaper inom trafikregler så ska du enbart bedömmas utifrån förseelsen som skedde när du inskaffat dessa kunskaper.
Nu kommer handläggningen vara så lång att du kommer vara utan körkort i fyra månader. Men får du en handläggare som just fått en avsugning på toaletten samt dragit i sig fyra valium så kanske den är på tillräckligt bra humör att du kommer undan.

Ett tips oavsett är att du lämnar in körkortet som de ber om o ger fan i att köra bil under denna tid. Nästa förseelse lär inte ses med blida ögon.
Citera
2015-08-30, 16:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Prövotiden räknas för tidpunkten för brottet, alltså när hastighetsöverträdelsen skedde.

Vanligen så är det varning om körkortsåterkallelse när man +30 km/h på motorväg. Men om det finns andra brott inom en period på två år, så är gränsen oftast +25 km/h. Nu har hastighetsöverträdelsen och den olovliga körningen räknas ihop.

Nej, nytt förarprov och riskutbildning krävs.

Prövotid från det datum då körkortet är utfärdat, inte från tidpunkten för brottet.
I övrigt stämmer det kanske, något tveksam till att flera förseelser inom två år regelmässigt skulle sammanräknas och dessutom ge just gränsen 25 km/h som gräns, låter för mig obekant, något du kan hänvisa till i regelverket?
Citera
2015-08-30, 20:48
  #6
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Prövotid från det datum då körkortet är utfärdat, inte från tidpunkten för brottet.
I övrigt stämmer det kanske, något tveksam till att flera förseelser inom två år regelmässigt skulle sammanräknas och dessutom ge just gränsen 25 km/h som gräns, låter för mig obekant, något du kan hänvisa till i regelverket?

Skrev nog otydligt tror jag. Menade att man kollar om prövotid fanns när brottet begås (och ej då man delges återkallelse).

Är ju förstås svårt att veta utfallet då alla handläggs individuellt. Tänkte på denna jur. kand som verkar ha spanat in hur Länsstyrelsen/Transportstyrelsen har bedömt tidigare.

http://trafikjuristen.se/korkortingr...rkallelse1.htm

Reglerna är ju annars inte så specifika, körkortslagen (5:3.4) säger att körkortet ska återkallas vid samtliga hastighetsöverträdelser med motordrivet fordon eller spårvagn, om det inte finns särskilda skäl för varning.
Citera
2015-08-30, 20:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Skrev nog otydligt tror jag. Menade att man kollar om prövotid fanns när brottet begås (och ej då man delges återkallelse).

Är ju förstås svårt att veta utfallet då alla handläggs individuellt. Tänkte på denna jur. kand som verkar ha spanat in hur Länsstyrelsen/Transportstyrelsen har bedömt tidigare.

http://trafikjuristen.se/korkortingr...rkallelse1.htm

Reglerna är ju annars inte så specifika, körkortslagen (5:3.4) säger att körkortet ska återkallas vid samtliga hastighetsöverträdelser med motordrivet fordon eller spårvagn, om det inte finns särskilda skäl för varning.

Detta med att prövotid skulle vara den status som gällde när ett brott begås betvivlar jag också, i synnerhet som beslut om återkallande onekligen kan grunda sig på flera fristående händelser. Någon form av källa på att denna tidpunkt gäller?

För återerhållande av körkort efter återkallande när prövotid gäller erfordras ny uppkörning samt nytt teoriprov. Varför skulle även riskutbildning behöva förnyas?
Citera
2015-08-30, 21:12
  #8
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Detta med att prövotid skulle vara den status som gällde när ett brott begås betvivlar jag också, i synnerhet som beslut om återkallande onekligen kan grunda sig på flera fristående händelser. Någon form av källa på att denna tidpunkt gäller?

För återerhållande av körkort efter återkallande när prövotid gäller erfordras ny uppkörning samt nytt teoriprov. Varför skulle även riskutbildning behöva förnyas?

1.
Körkortslagen 5:15
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K5P15
Första stycket.

2.
Körkortslagen 3:4a
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K3P4

En godkänd riskutbildning får man tillgodoräkna som längst fram till att körkortet har utfärdas.

Då, en godkänd riskutbildning behövs för att få körkort, så får man helt enkelt gå utbildningen igen.
Citera
2015-08-30, 21:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
1.
Körkortslagen 5:15
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K5P15
Första stycket.

2.
Körkortslagen 3:4a
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K3P4

En godkänd riskutbildning får man tillgodoräkna som längst fram till att körkortet har utfärdas.

Då, en godkänd riskutbildning behövs för att få körkort, så får man helt enkelt gå utbildningen igen.

Tackar för klarläggande angående av mig ifrågasatta detaljer för körkort!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback