Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-09-07, 18:28
  #109
Medlem
RadioDDR1s avatar
Svensken är farlig eftersom denne har en svart/vit verklighetsbild. Vi är inget land som förändrar världen, vi är ett land som försvarar ställningarna.
Citera
2017-09-07, 18:56
  #110
Medlem
agentmulders avatar
Jag har med diverse vänner också tänkt på samma scenario. Ja, pendeln kommer att svänga i Sverige med. Precis som när vi skulle vara bäst på sterillisering och eugenetik på 60 talet så kommer vi bli bäst på konservatism i framtiden.

När den gör det har dock sådana som mig (skötsamma svenskar som faktiskt är duktiga på vårt jobb) inget att frukta så för min del kvittar det. Skulle gärna se en hel skopa, eller varför inte ett lastbilsflak, med konservativa och traditionella värderingar. Tror det behövs för att blåsa liv i den traditionella filosofiska debatten emellan intellektuella som idag helt blivit övertaget av vänster-"pundits" (som det kallas i staterna) från DN, SvD och samt nätmedia.
__________________
Senast redigerad av agentmulder 2017-09-07 kl. 19:00.
Citera
2017-09-07, 19:31
  #111
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har gjort samma iakttagelser och reflektioner. Den dagen det på allvar vänder i Sverige skulle jag inte vilja vara MENA eller PK. Många oskyldiga kommer drabbas.

Som någon annan mycket klokt skrev, hellre på PKs lista över fel åsikter än folkets lista över landsförrädare.

Finns inga oskyldiga människor som är PK.
Citera
2017-09-07, 19:38
  #112
Medlem
Det är det som är problemet med Sverige och PK. Inte faktumet att folk har PK-åsikter utan den närmast totalitära inställningen till människor som tycker annorlunda. I Sverige agerar man kollektivt. Alla tidningar skriver samma sak med samma perspektiv. Idag är det hyperliberal migrationspolitik, imorgon är det något annat.

Det vi håller på med nu är lite som att spänna en gummisnodd. Man har bedrivit radikal migrationspolitik i hela Europa, det är varken hållbart eller genomtänkt och kommer därför att slå tillbaka. Det kommer innebära att hela inställningen förändras. Europa lever fortfarande i en gammal världsbild av nazism och kolonialism. Det gör man inte om 10 år eller 15 år. Då är det en ny världsbild av terror, otrygghet, försämrad välfärd o.s.v. Då ska plötsligt förnuftet fram, då ska det vara konkreta politiker som kan skapa lag och ordning och då ska givetvis Sverige vara bäst i klassen igen. Då ska det in mer och mer övervakning därför att Ali och Muhammed har sprängt bomber på centralstationen och folk kan knappt torka sig i röven längre utan att staten har koll på det.

Det definitiva skiftet tror jag börjar komma i samband med nästa lågkonjunktur. Blir det riktigt illa har vi en bostadsbubbla som spricker samtidigt som arbetslösheten stiger med konjunkturen och ovanpå det har man tagit på sig att försörja hundratusentals migranter som helt saknar utsikter att få jobb. När det går upp för folk hur stor del av försörjningsstödet som går till personer med invandrarbakgrund i ett läge där ekonomin sjunker som en sten. När det inte går att ge skälig ersättning till Hasse och Berit därför att Svenska skattepengar ska gå till någon snubbe som för ett halvt år sedan var medborgare i Eritrea, som inte kan ett ord svenska eller vet ens hur flaggan ser ut. Det kommer skapa ilska och folk kommer leta syndabockar, därför att det är vad folk alltid gör när det börjar gå åt skogen.
Citera
2017-09-07, 19:40
  #113
Medlem
Drozds avatar
Håller verkligen med TS. Känns som det ligger en riktigt intolerant nationalism och rasism och pyr under ytan. Numera har vi till skillnad från tidigare så många invällare som lever i sina egen muslimska ghettogangsterkultur, så den där underbara likriktningen som under sosse-DDR-tiden får vi nog aldrig igen.
Citera
2017-09-07, 19:54
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Du har helt rätt i din iakttagelse. Sverige och svenskarna har en obehaglig tendens att driva saker till sin absolutaste spets, för att senare helomvända.

Absolut, om man tänker efter har vi sett det flera gånger.
Går tillbaka så långt som innan andra världskriget, Sverige var en av dom främsta på rasbiologi när det blev populärt för att sedan efter kriget vända helt och vara emot sånt. Samma sak med alla sjukhus för handikappade och psykiskt sjuka vi satte upp och spärrade in folk till höger och vänster och t om gjorde en del dåliga saker mot dom, allt för att det låg på modet då och vi drog till sin spets och blev bäst i världen på det, sedan vände vi helt några år senare.
Lobotomin är ett annan exempel, inget land har lobotomerat så många som Sverige gjorde efter andra världskriget. Men efteråt så är det i princip omöjligt att genomföra en lobotomi på en svensk medborgare (även om tekniken idag är mycket bättre).

Jag tror absolut att hela grejen med invandring och feminism och allt kommer vända rejält snart. Desto längre tid det tar desto mer kommer det svänga över åt andra hållet. Det tror jag så starkt på att jag numera råder folk jag möter som vill in i asylindustrin av helt kapitalistiska skäl att tänka om, för om några år kommer det nästan vara skottpengar på alla som jobbat för invandring på något sätt.
Citera
2017-09-07, 20:28
  #115
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Svensken är farlig eftersom denne har en svart/vit verklighetsbild. Vi är inget land som förändrar världen, vi är ett land som försvarar ställningarna.

Den svenska extremismen är ett kulturarv för helvete!
Citera
2017-09-07, 22:13
  #116
Medlem
Har tänkt i liknande banor. Finns flera exempel genom historien där svenskar drar saker alldeles för långt. Vet inte hur pass unikt det är, men i kombination med svenskarnas förkärlek för att organisera och systematisera så kan det få rätt olustiga effekter ibland.

Tror inte längre vi kommer se samma typ av uppslutning kring nya idéer dock, många av de 2 miljoner-nånting invandrare vi nu har boende i landet bär nog på allt för annorlunda kulturella bagage och de kanske delvis kan fungera som en bromskloss (på gott och ont).

En form av reaktion på de senaste årtiondenas multikultur och hbtq-feminism tror jag dock kommer att komma, det är väl så det brukar fungera. Idéer blir på mode och faller sedan i glömska när deras tid är förbi, då tar andra ofta motsatta idéer över.

I fallet mångkultur kan man redan se att kursen börjat läggas om.

Vad gäller feminismen så tror jag inte kvinnors rättigheter är speciellt hotade, men det överdrivna hbtq-vurmandet kommer nog svalna så småningom. I framtiden kommer människor sannolikt skaka på huvudet åt "icke-binära" könstillhörigheter och skattefinansierad hbtq-certifiering av offentliga inrättningar.

Jag tror Sverige skulle må bra av några årtionden av riktigt knastertorr konservativ politik där man bit för bit pusslar ihop våra offentliga inrättningar igen, utan några som helst extravaganser och nyliberala idéer. Sanerar kreditekonomin genom att långsamt amortera ner lån, styra upp polis, försvar och skola genom att kasta ut allt flum och börja ställa krav, finansiera dessa krav och sedan låta en ny generation präglas av denna miljö. Få bort korruptionen i politiken och Staten genom att låta sossar, moderater och alla andra partier som nu mer bara är kopior av varandra sakta tyna bort, val för val, och låta dem ersättas av nya partier med politisk relevans i det tjugoförsta århundradet.

Det är dock mycket osannolikt att omvärlden kommer förhålla sig så pass statisk att detta kan ske. Snart har vi nån ny paradigm över oss, som alla tvingas förhålla sig till. Energikris, missväxt, pandemier, krig, finanskris 2.0, vad vet jag.
__________________
Senast redigerad av Pappaskappsack 2017-09-07 kl. 22:16.
Citera
2017-09-07, 23:16
  #117
Moderator
Strix m/94s avatar
Likartade trådar sammanfogade.

Strix/Mod
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback