Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-29, 20:22
  #1
Medlem
sputnik2011s avatar
Hej tänkte börja träna självförsvar.
Har tittat runt lite och fått bäst intryck av Krav Maga.

Jag tränar för att vara aktiv och för att kunna försvara mig om det skulle hända något.
Är 44 år och överviktig.

Har även tittat på Judo som känns lättare än BJJ men vet inte om det är så effektivt.

Cheers
Citera
2015-08-29, 20:39
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Hej tänkte börja träna självförsvar.
Har tittat runt lite och fått bäst intryck av Krav Maga.

Jag tränar för att vara aktiv och för att kunna försvara mig om det skulle hända något.
Är 44 år och överviktig.

Har även tittat på Judo som känns lättare än BJJ men vet inte om det är så effektivt.

Cheers

Krav Maga är nog lite mera "real-life" självförsvar (dvs modernare och försvar mot ex knivattacker osv). Judo känns lite mera som träningsform/uppvisning/tävling än ett bra självförsvar idag...
Men självklart en duktig judo utövare... kan försvara sig mot det mesta...
Citera
2015-08-29, 21:04
  #3
Medlem
Judo har inte mycket att göra med självförsvar, det är mer av en sport likt fribrottning.
Man fokuserar helt på grappling, brottning och kast.
Enligt mig är det riktigt roligt. Just att kasta motståndare är en härlig känsla, och om man fastnar för det så kan judo va roligare än andra kampsporter (där man inte får möjlighet att kasta i närheten av lika mycket)

Krav Maga är det motsatta - det är inte riktigt en sport utan är totalt inriktat på självförsvar som skulle funka i riktiga gatufighter, man tränar på att försvara sig mot flera angripare, vapen med mera. Man utövar både både slag, grappling, och annat som skulle funka i en verklig fight.
Det är alltså ganska långt från en vanlig kampsport där man bara sparras en och en och räknar poäng - och jag tror det kan vara en nackdel ifall man inte bryr sig om självförsvarsaspekten utan är mer sugen på det sportsliga.

I judo kan man ju ganska lätt komma igång att sparras och ha roligt utan att riskera att skada varandra.

När det gäller sporterna med bäst fettförbränning skulle jag dock rekommendera nåt annat, typ Kickboxning.
Enligt mig är det mycket jobbigare och bland den bästa träningen man kan få.
När jag tränade judo handlade det mer om att nöta tekniker och jag blev inte alls lika trött.
Vet inte riktigt hur krav maga träning ser ut men kan tänka mig att det är mycket teknik och taktik där också.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2015-08-29 kl. 21:28.
Citera
2015-08-29, 21:09
  #4
Medlem
Sitter tillsammans med tjejen här i tråden och i min familj så är det hon som står för självförsvaret. Hon säger utan att tveka Krav Maga pga att du kommer igång aktivt mycket snabbare.
Citera
2015-08-29, 22:51
  #5
Medlem
Lordvaffs avatar
Var bor du? Det finns en nystartad krav maga klubb i Stockholm som heter Självförsvars Akademin. Det är gratis där nu de första veckorna och den finns i Fruängen och Vällingby.
Citera
2015-08-29, 23:15
  #6
Medlem
MasterBaits avatar
Gillar du sport eller vill du slåss på gatan? Eller lära dig självförsvar?
Citera
2015-08-30, 00:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Hej tänkte börja träna självförsvar.
Har tittat runt lite och fått bäst intryck av Krav Maga.

Jag tränar för att vara aktiv och för att kunna försvara mig om det skulle hända något.
Är 44 år och överviktig.

Har även tittat på Judo som känns lättare än BJJ men vet inte om det är så effektivt.

Cheers

Jag har mest tränat judo (plus boxning samt enstaka pass i krav och BJJ).

Jag skulle säga följande:

Krav är nog ett bra val. Det är mycket realistiska tekniker som inte kräver att man är så vältränad. Det du missar är väl kvalitet på sparringen (många deltagare kommer vara som du). Även nötning av grundläggande skills missar du. Du kommer aldrig lära dig dra en vänsterkrok som en boxare, ett höftkast som en judoka eller en armbar från guard som en BJJ-fighter. Med det sagt så lär du dig mycket på kort tid. Vill du lägga ner 3ggr/vecka i 6 månader och bli hyfsad efter det så är nog Krav eller möjligen boxning vad jag tror är bäst.

Judo är en fantastisk sport, och mycket bra för självförsvar. Problemet är att teknikerna är svåra (speciellt kasten, markteknikerna mindre så) så du ska nog träna ett par år innan dom sitter. Dessutom är det en tung sport för kroppen. BJJ är nog betydligt mindre slitigt, men kanske också mindre effektivt. Det är kasten som är så bra med judo men dom gör ont när det går fel. Tänk dig själv när en gubbe på 90 kg råkar landa rakt över din bröstkorg, eller du tappar balansen och drar ett kast som lägger vikten över ditt korsband... Om man är medelålders så ska man träna judo för att man älskar sporten snarare än för självförsvar, annars tror jag nog skaderisken är lite för hög jämfört med just Krav, boxning, muay Thai eller t o m MMA.
Citera
2015-08-30, 10:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Jag har mest tränat judo (plus boxning samt enstaka pass i krav och BJJ).

Jag skulle säga följande:

Krav är nog ett bra val. Det är mycket realistiska tekniker som inte kräver att man är så vältränad. Det du missar är väl kvalitet på sparringen (många deltagare kommer vara som du). Även nötning av grundläggande skills missar du. Du kommer aldrig lära dig dra en vänsterkrok som en boxare, ett höftkast som en judoka eller en armbar från guard som en BJJ-fighter. Med det sagt så lär du dig mycket på kort tid. Vill du lägga ner 3ggr/vecka i 6 månader och bli hyfsad efter det så är nog Krav eller möjligen boxning vad jag tror är bäst.

Judo är en fantastisk sport, och mycket bra för självförsvar. Problemet är att teknikerna är svåra (speciellt kasten, markteknikerna mindre så) så du ska nog träna ett par år innan dom sitter. Dessutom är det en tung sport för kroppen. BJJ är nog betydligt mindre slitigt, men kanske också mindre effektivt. Det är kasten som är så bra med judo men dom gör ont när det går fel. Tänk dig själv när en gubbe på 90 kg råkar landa rakt över din bröstkorg, eller du tappar balansen och drar ett kast som lägger vikten över ditt korsband... Om man är medelålders så ska man träna judo för att man älskar sporten snarare än för självförsvar, annars tror jag nog skaderisken är lite för hög jämfört med just Krav, boxning, muay Thai eller t o m MMA.
Mycket bra inlägg om skaderisken inom judo. Personligen så tycker jag att Krav Maga är det bästa för självförsvar av de 2 alternativen som ges, men jag skulle rekommendera MMA som alternativ istället för Judo.
Citera
2015-08-30, 11:05
  #9
Medlem
sputnik2011s avatar
Tack för alla svar.
Det är dyrt, men jag känner att det är värt det.
Ska anmäla mig till nästa termin.
Stockholm Krav Maga Center verkar vara den rätta klubben.

Cheers
Citera
2015-09-01, 21:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordvaff
Var bor du? Det finns en nystartad krav maga klubb i Stockholm som heter Självförsvars Akademin. Det är gratis där nu de första veckorna och den finns i Fruängen och Vällingby.

Lite drygt med en klubb som särskriver sitt eget namn. Ger ju tyvärr ett rätt värdelöst första intryck, även om instruktörerna mycket väl kan vara duktiga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback