Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-01, 02:02
  #25
Medlem
Cuacuas avatar
Hade hänt lika mycket som ifall du hällde ett glas vatten i stilla havet.
Citera
2015-09-01, 02:05
  #26
Avstängd
xenix1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuacua
Hade hänt lika mycket som ifall du hällde ett glas vatten i stilla havet.

Den skulle ens aldrig kunna ta sig fram till solen. Den skulle förstöras i koronan som är en miljon grad varm.
Citera
2015-09-01, 02:10
  #27
Medlem
Cuacuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Den skulle ens aldrig kunna ta sig fram till solen. Den skulle förstöras i koronan som är en miljon grad varm

Jo. Exakt så. Vi kan inte ens rucka på månen så klart att vi inte kan på verka solen på något sätt överhuvudtaget. Hade behövts en bomb som var kvadrillioner gånger kraftigare än vi kan bygga.
Citera
2015-09-01, 02:12
  #28
Medlem
st0ckiss avatar
Här kan du läsa om lite teorier att spränga solen och konsekvenserna: (FB) Kan man spränga solen?
Citera
2015-09-01, 02:22
  #29
Avstängd
xenix1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuacua
Jo. Exakt så. Vi kan inte ens rucka på månen så klart att vi inte kan på verka solen på något sätt överhuvudtaget. Hade behövts en bomb som var kvadrillioner gånger kraftigare än vi kan bygga.

Ingen vet ju varför den enorma koronan är så varm när solytan bara är 6000 gradet. Men man tror att det har med enorma magnetfält att göra. Hur som helst på solen. Så är ju solen hela tiden en kontinuerlig vätebomb som firas av kontinuerligt i ett kontinuum. Även om vid en diskret tidpunkt uppfattar solen som en enda vätebomb just exakt vid den diskreta tidpunkten så skulle ju aldrig en vätebomb från jorden på det minsta sätt kunna påverka något övht taget där. Den skulle ju vara mikroskopisk mot något gigantiskt.
Citera
2015-09-01, 02:27
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Jag vet inte hur t.ex. radioaktivt plutonium beter sig först i koronan som är en miljon grader. Om plutoniumet inte går att förbränna och ev. skulle kunna sjunka in i centrum av solen och där är 15 miljoner grader. När våran sol dör så är den för liten för att fusionera de radtioaktiva ämnena till tyngre ämnen i alla fall. Såna ämnen bildas bara vid supernovor och det kan aldrig våran sol bli.

Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Den skulle ens aldrig kunna ta sig fram till solen. Den skulle förstöras i koronan som är en miljon grad varm.

Nu tänker ni inside the box...

vad som förstörs och vart det förstörs är 'nästa steg' .. för det där har egentligen bara med hastighet att göra..?

skulle vi skicka in vår atombomb i 1 c... skulle det 'finnas så mkt material' att det inte smälte...?
isjälva verket så skulle vår atombomb bara vara snabbare än sin egna 'skugga' ... 'för snabb för att brinna' ?

därav så kan vi i realiteten säga.. att.. 1c är ej är uppnåbar eftersom .. vår atombomb skulle smälta i solens korona..?

men det är kanske ett sidospår...?

hursomhelst, jag vill 'röntga' solen... och då undrar jag om det går att 'duscha' den i något(ex radioaktivt kvicksilver : ) och sen.. typ.. att allt skiten exploderar i ett gasmoln som 'driver' in naturligt till solen...

hur reagerar olika ämnen vid 1 miljon grad? är det någon som testat?

eventuellt.. så går det såklart att bygga ett 'päron-format' skyddslager till en payload... så.. lär det ev skydda 0.3nanosekunder stund iaf? typ.. tid som vår detonation kan sprida ut olika 'test ämnen' över en större yta? så då kanske det syns bättre ifrån jorden.. tänkte att det skulle vara observerbara resultat..
__________________
Senast redigerad av freethespeech 2015-09-01 kl. 02:36.
Citera
2015-09-01, 02:33
  #31
Avstängd
xenix1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech

hur reagerar olika ämnen vid 1 miljon grad? är det någon som testat?


En gissning är att det blir plasma. Dvs elektronerna separeras atomkärnorna och är som en svärm runt; eventuellt så separeras även neutroner från protoner. Jag kan inte den biten.
Citera
2015-09-01, 02:37
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
En gissning är att det blir plasma. Dvs elektronerna separeras atomkärnorna och är som en svärm runt; eventuellt så separeras även neutroner från protoner. Jag kan inte den biten.
inte jag heller... tänk vad soft att få följa den processen... i färger...? på en sfärisk duk
Cooling_flow hm--? https://en.wikipedia.org/wiki/Cooling_flow

solmetrologi; frågan är bara hur mkt det skulle kosta...
jag har dock alltid velat haft en plasmasvets.. när blir saker plasma egentligen?
__________________
Senast redigerad av freethespeech 2015-09-01 kl. 03:11.
Citera
2015-09-01, 20:32
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
är inte kärnenergi och solenergi samma sak?

Solenergi kan man i och för sig se som EN typ av kärnenergi. Fusion av väte till helium. Förvisso är solenergi en typ av fusionsenergi som mänskligheten inte behärskar teknologiskt för energiutvinningsändamål (men som mänskligheten klarar av att använda i kärnvapen). Däremot behärskar mänskligheten teknologiskt den fissionsbaserade kärnenergin, klyvning av tunga atomkärnor, som ej förekommer på Solen. Det är fissionskärnenergin som ju under dagligt tal kallas för "kärnenergi" (jämför begreppet "Kärnkraft"). Man bör således skilja på fusion och fission. Fission ger upphov till starkt radioaktiva restprodukter.
Citera
2015-09-01, 21:11
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Solenergi kan man i och för sig se som EN typ av kärnenergi. Fusion av väte till helium. Förvisso är solenergi en typ av fusionsenergi som mänskligheten inte behärskar teknologiskt för energiutvinningsändamål (men som mänskligheten klarar av att använda i kärnvapen). Däremot behärskar mänskligheten teknologiskt den fissionsbaserade kärnenergin, klyvning av tunga atomkärnor, som ej förekommer på Solen. Det är fissionskärnenergin som ju under dagligt tal kallas för "kärnenergi" (jämför begreppet "Kärnkraft"). Man bör således skilja på fusion och fission. Fission ger upphov till starkt radioaktiva restprodukter.

säg mig professorn.. kan vi tillsätta något ämne som skulle lämna 'översättbar' data.. med solens som bakgrunds bild?

eller skulle solens grundutförande 'slå ut' alla fina instrument.. (både jord och space-baserade sådana bör tilläggas)
isf - kan vi utföra experimenten 'på baksidan om solen' .. så händelsen blir vinklad i solens 'horisont' gravitational shifting eller.. sånt..?
Citera
2015-09-06, 11:05
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
säg mig professorn.. kan vi tillsätta något ämne som skulle lämna 'översättbar' data.. med solens som bakgrunds bild?

eller skulle solens grundutförande 'slå ut' alla fina instrument.. (både jord och space-baserade sådana bör tilläggas)
isf - kan vi utföra experimenten 'på baksidan om solen' .. så händelsen blir vinklad i solens 'horisont' gravitational shifting eller.. sånt..?

Jag är ej säker på att jag fattar vad du menar, men jag gör ett försök. Solens kraftkälla är fusionsprocesserna i dess kärnområde. Då utvecklas energi i form av gammastrålning och hög hastighet på kärnpartiklarna (heliumkärnor, protoner, deutroner och neutroner samt elektroner). Gammastrålningen förlorar energi på sin väg till Solytan genom ständiga krockar med dessa kärnpartiklar och avges sedan som ett spektrum av elektromagnetisk strålning från IR till hård UV strålning. I vissa områden på Solen kan även röntgenstrålning avges. Däremot ingen gammastrålning, då inga gammafotoner klarar av att behålla sin energi ända till Solytan. Dessutom avges främst protoner, elektroner och neutriner. Det är protonerna som är de skadliga partiklarna som kan slå ut satelliter med dåligt strålningsskydd. Det är främst protonerna som ger upphov till norrsken då de avlänkade av jordmagnetiska fältet kraschar in i de övre atmosfärsmolekylerna (främst syre och kväve). Solen har ingen baksida, då den roterar i förhållande till oss (25-33 dagar per varv beroende på om det är solekvatorn eller nära solpolerna som avses).

De övriga inläggen ovan fattar jag inte riktigt.
Citera
2015-09-06, 15:59
  #36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Den skulle ens aldrig kunna ta sig fram till solen. Den skulle förstöras i koronan som är en miljon grad varm.
Förvisso är temperaturen vad forskare kallar jättehög men samtidigt är tätheten så låg så jag skulle inte hålla det för omöjligt att man skulle kunna bygga en kapsel som kan ta sig igenom koronan utan att smälta bara passagen inte tar allt för lång tid. Om inget material klarar temperaturen så kan kapselns inre "överleva" om man har ett tjockt skal som offras för att ge s.k. ablativ kylning, något som utnyttjas på vissa rymdkapslar för att klara återinträdet i atmosfären.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback