Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-08-30, 17:25
  #61
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten12345
Ja men om man då tittar på helheten så finns det ju en hel lista med grejjer som inte passar helheten på grannens tomt heller.
Och om man tittar på helheten så sticker ju föreningens gata ut isåfall då helheten inte har det så perfekt som föreningen vill dvs villorna 5 meter över gatan.
Och ja vissa regler gäller, och dom följer vi givetvis men finns inga regler att följa så kan man ju ite bara hitta på egna.
Och vad är löjligt med allergi? Är det löjligt att inte kunna andas om man vistas ute i nyklippt gräs, eller att man inte kan se för att ögonen blir helt torra och blodsprängda? Antihistaminer finns det, men det funkar inte för alla och alla allergier och alla har olika grad av allergi. Är du en sådan som anser att det är löjligt att du inte får äta nötter på flyget för att någon är allergisk?
Och nej jag vill ha lösningen lämna mig ifred och skit i min tomt. För lika lite som jag isåfall visar hänsyn mot dem, så vill dem inte ha en lösning heller utan bara sitt sätt och visar ingen hänsyn tillbaka.
Och ja hela styrelsen är just pensionärer.
Och jag är inte arbetslös än, och kommer kanske inte bli heller så nej jag har lika lite tid som "andra" att ta tag i dessa skitsaker.


Sluta tramsa.
Om du är allergisk mot nyklippt gräs, så skulle du lida lika mycket av dina grannars flitiga klippande, som ditt eget. Om det är under själva klippningen du lider, skaffa robotgräsklippare och sluta kom med undanflykter.

Tänk på att du inte äger din bostad eller tomt.
Du är medlem i en förening där ni demokratiskt enats om regler och hur de skall tolkas. Anpassa dig.

Om du är ensam om att tycka mer om att bo på en sommaräng, än på en trädgårdstomt. Ja, flytta till en äng då. Skapa inte den mitt i ett välordnat villaområde.

Du har sökt dig till och investerat i ett boende i ett uniformt boendekollektiv. Åter igen, anpassa dig.

Du skulle förmodligen släpa hem både bikupor och kompostlåda till balkongen, om du hade valt en BR-lägenhet. Kanske även pallkragar med morotsbädd och rabarber i trapphuset.
Det funkar inte. För tredje gången, anpassa dig.

//Brute
Citera
2015-08-30, 18:03
  #62
Medlem
TS, gör bara det du måste enligt stadgarna. Om du har lagen på din sida så är det väl bara att fortsätta och ignorera småpåvarna i styrelsen? Att de gnäller lär du få leva med så länge du inte gör som de vill.
Citera
2015-08-31, 09:11
  #63
Medlem
mrtowlies avatar
Något säger mig att TS "gillar" en härligt insnöad infart till vintern. Det är nämligen skadligt för våra övervintrande daggmaskar och andra insekter att skotta.
Citera
2015-08-31, 10:30
  #64
Medlem
heinos avatar
De verkar vara lite knäppa i din styrelsen helt klart. Men då får man ha i åtanke,.. de flesta svenskar är knäppa och saknar liv. Men det är i Sverige du köpt hus. Verkar vara ett fint ställe ändå. Sverige är fint, naturen alltså.

Problemet med prestige är att du antagligen gör mindre underhåll nu i protest vilket inte är en diplomatiskt hållning. Det kommer inte lösa något, bara förvärra.
__________________
Senast redigerad av heino 2015-08-31 kl. 10:39.
Citera
2015-08-31, 11:54
  #65
Medlem
gr0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten12345
Eftersom du verkar ha lite erfarenhet utav läget, hur har dina föräldrar hanterat varningar och sådär? Har han gått över och påtalat läget för styrelsen eller har dom bara skitit i dem?
Ja för ärligt talat så förtstår jag inte vad man hetsar upp sig över okej om man verkligen har knä högt gräs och verkliga bilvrak på tomten då kan jag förstå gnäll, men våran tomt är inte direkt anmärkningsvärd. Visst den är inte i perfekt skick med golf green gräsmatta och inramade blomrabatter men det måste man ju faktiskt inte ha. Jag personligen tycker områden med personlig prägel på tomterna är mycket vackrare än långa rader med exakt likadana perfekt prydligt skötta tomter.

Han har tjafsat med dem. Enligt honom så kan de inte göra något förutom att gnälla/varna. Han är dock duktig på det där med juridik, och han har aldrig brytit mot någon relevant regel och menar att de därför inte kan göra något. Han har dock mycket erfarenhet av juridik samt styrelser, så det är för avancerat för mig att säga något om hur långt man kan gå, eller vad man kan göra. Snacka med en advokat är mitt tips
Citera
2015-08-31, 14:43
  #66
Medlem
mrtowlies avatar
Vet inte varför detta engagerar mig men det kan bero på att jag hyser agg mot principfasta rättshaverister.

TS, vad sägs om denna metod:

Bjud in ordföranden på en fika med syftet att gå igenom det som hänt och försöka hitta en rimlig kompromiss, så ni kan få slut på eländet. Givetvis skriver ni en lista på vad ni kommer fram till. Framför allt kan du ju vara trevlig och samarbetsvillig samt visa att du vill ALLAS bästa, inte bara DITT bästa. Då kanske han får sympati för dig och redan där är halva striden vunnen.

Var beredd på att anpassa dig. Din lilla gräsplätt är inte svår att sköta. Kanske får drömmen om en lummig sommaräng framför köksfönstret vänta? Kanske är ett växthus att föredra framför en uppgrävd gräsmatta (denna har jag faktiskt hört tidigare, en kompis fick bannor av grannarna i radhuset då de hade dragit igång en liknande hemmaodling). Eller helt enkelt avvakta med att odla hemma även där.

BORTSE från det orättvisa att någon granne minsann får ha skabbigt staket osv. Detta handlar om dig och ingen annan. Ta inte ens upp detta, fokusera på att hitta en vänskaplig lösning.

Tyvärr är min erfarenhet av just principfasta rättshaverister att denna vägen är omöjlig att vandra. Det är ALDRIG rättshaveristens fel. Dessutom är det ju synd om de små vildbina.

Önskar dig allt lycka till och hoppas vi ej blir grannar i framtiden. Även jag uppskattar ett vårdat villaområde som höjer känslan (och priserna) i kvarteret och gör en stolt över att bo där.
__________________
Senast redigerad av mrtowlie 2015-08-31 kl. 14:47.
Citera
2015-08-31, 16:25
  #67
Medlem
Mr.Kekes avatar
Bostadsrättsförening verkar vara ett gäng nötter och du likaså!

Ät antihistaminer för gräsallergin alternativt flytta in till stan. Din gräsmatta ser förjävlig ut. Klipp den!
Citera
2015-08-31, 17:22
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten12345
Hej
Jag har ganska mycket problem med styrelsen i min brf. Dom mobbar och trakasserar mig. Det hela började med att jag var en "utomböling" då jag flyttade från Göteborg till en pytteliten ort ute på landsbygden i Uppland. Styrelsen gjorde allt för att neka mig medlemskap, när jag till slut hotade med att om dom inte godkänner min pappa som borgensman så drar jag det till hyresnämnden så tystnade dem och godkände medlemskapet med min pappa som borgensman. Dock så gick det bara 4 månader innan trakasserierna började med tomten. Jag gillar en lite lummigare tomt med lite högre gräs (går ungefär till anklarna) och jag sparar alla blommor som kommer upp i gräset som klöver prästkragar etc.
I stadgarna står enbart att tomten skall vara iordning och hållas i gott skick. Vilket jag och en advokat anser att jag gör, för visst den ser inte ut som övriga tomter perfekt kortklippt gräs med massor av prydligt anordnade blomrabbater, men det är inget stadgebrott att ha en tomt som ser annorlunda ut.
Dock så anser föreningen att dom har all rätt att diktera hur min tomt ska se ut, hur kort gräset skall vara etc. Jag har fått hem massor med varningar om att tomten måste hållas i ordning. Och dom försöker hela tiden införa massa special regler som bara skall gälla mig. Ett exempel på dessa special regler är att jag måste klippa bort och hålla gräset längs med husväggen extremt kortklippt, för träpanelen och grunden på huset förstörs av fukten när gräset växer in under. Dock så finns det flera hus som har meter breda och höga buskar kloss an mot husväggen, en innehavare har tillochmed en flera meter hög klängväxt som täcker halva husväggen, och ordföranden har rakt ut sagt att buskar och blommor är en annan sak. Men om man ska prata om att jag måste hålla gräset extremt kort längs med husväggen pågrund utav fuktskada så måste ju dessa andra buskar orska minst lika mycket fukt!
Jag har en extra bil stående på uppfarten som jag kör väldigt sällan, denna måstejag göra mig av med enligt styrelsen då den skräpar ned. Men bilen har knappt någon rost alls, den är i gott skick och ser ut som vilken annan bil som helst, och flera andra har flera bilar på uppfarterna som inte används flitigt, en person har en båt med flagnande färg som inte flyttats på 2 år på uppfarten! Och ordföranden själv har en husbil som han inte använt sen han köpte den förra året ståendes på uppfarten, men det är bara min bil som "skräpar" ned och bara jag som inte får ha två bilar på uppfarten.
Jag anser därför att styrelsen mobbar och trakasserar mig, dom har fåttbrev från advokat om att lägga ned men fullkomligt skiter i detta, dom har tillochmed missbrukat borgensman avtalet som bara behandlar ekonomiskt trångmål med föreningen och skickat brev till min pappa om "missförhållandena på tomten" som de enligt avtalet absolut inte har rätt att göra.
Vad kan jag göra för att få mobbningen att upphöra? Kan man anmäla mobbningen så att styrelsen kan få någon form av konsekvens? Kan styrelsen få konsekvenser av att ha missbrukat och brutit ett borgenär avtal?

Styrelsen kan anses som olämplig och bli avsatt genom att förvaltaren ser att de inte representerar allas intressen vilket även inkluderar dig.
Citera
2015-08-31, 17:39
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawnmover1
Styrelsen kan anses som olämplig och bli avsatt genom att förvaltaren ser att de inte representerar allas intressen vilket även inkluderar dig.

Knappast att förvaltaren (som är person/företag anlitad av styrelsen) kan avsätta styrelsen. Det är en sak för stämman.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback