Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-29, 10:44
  #1
Medlem
ningudos avatar
Tjena!

Tänk er att ni har 900gram onyttigheter av olika slag, chips, ostbågar, glass, snickers, tårta, kladdkaka...ja ni fattar.

Vad är mest fördelaktigt - äta allt på en dag elelr fördela onyttighetsintaget 100gram per dag. Det innebär att man gör slut på onyttighterna på 9 dagar istället.

Vi kan säga att testpersonen i exemplet sitter i kontor, han kommer därför uppskattningsvis inte bränna 100gram onyttigheter. Ifall vi tänker rent hälsomässigt och viktmässigt då måste det ändå vara bäst att bomba i sig 900gram onyttigheter då kroppen inte hinner snappa upp så mycket på en enda dag, och det absolut mesta kommer bli avföring? Medans äter man 100g varje dag så hinner kroppen gå upp mer i vikt?

Har länge funderat på denna fråga, men aldrig frågat. Tack på förhand för era svar!
Citera
2015-08-29, 10:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Tjena!

Tänk er att ni har 900gram onyttigheter av olika slag, chips, ostbågar, glass, snickers, tårta, kladdkaka...ja ni fattar.

Vad är mest fördelaktigt - äta allt på en dag elelr fördela onyttighetsintaget 100gram per dag. Det innebär att man gör slut på onyttighterna på 9 dagar istället.

Vi kan säga att testpersonen i exemplet sitter i kontor, han kommer därför uppskattningsvis inte bränna 100gram onyttigheter. Ifall vi tänker rent hälsomässigt och viktmässigt då måste det ändå vara bäst att bomba i sig 900gram onyttigheter då kroppen inte hinner snappa upp så mycket på en enda dag, och det absolut mesta kommer bli avföring? Medans äter man 100g varje dag så hinner kroppen gå upp mer i vikt?

Har länge funderat på denna fråga, men aldrig frågat. Tack på förhand för era svar!

Tror det kommer handla om mer hur man är som person då kroppen kommer ta upp det.
Jag själv vill äta ett ENORMT lass onyttigt en gång i veckan/månaden istället för utspritt för jag helt enkelt inte känner mig nöjd med en mindre mängd.
__________________
Senast redigerad av matargott 2015-08-29 kl. 10:54.
Citera
2015-08-29, 11:31
  #3
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matargott
Tror det kommer handla om mer hur man är som person.
Jag själv vill äta ett ENORMT lass onyttigt en gång i veckan/månaden istället för utspritt för jag helt enkelt inte känner mig nöjd med en mindre mängd.
Jo det är visserligen sant, jag är också den typ som bombar på ngn gång ibland. Men för min del så gör jag inte det bara för att jag så som person, jag hoppas gärna att der är ett smartare sätt att äta onyttighter.

och det är det tråden handlar om, är det bättre att köra en gång väldigt mycket eller fördela onyttigheterna? Utifrån ett hälsoperspektiv viktperspektiv
Citera
2015-08-29, 11:43
  #4
Medlem
Grovedarks avatar
Det är nog bättre att sprida ut dem över flera dagar. Större chans att du inte överstiger ditt rekommenderad dagliga intag med för mycket kalorier. Äter du allt på en dag kommer den överflödiga energin som kroppen inte behöver lagra som fett. Teoretiska Max-kcal intag på en dag ligger runt 15-20k har jag för mig.
Citera
2015-08-29, 11:59
  #5
Medlem
ningudos avatar
Ja alltså en människa som utövar träning regelbundet skulle kunna bränna en kladdkaka och en glass.

Däremot är frågan mer riktad till den kontorsnisse som inte tränar och aldrig i livet kommer bränna 100g onyttigheter - fett kommer lagras. I den situation, ifall ni får välja det bästa för en person som inte bränner 100g onyttighter på en dag. Skall han ta 100g varje dag under 9 dagar eller bomba 900gram på en gång och under resterande 8 dagar äter han inget onyttigt alls?

Jag hoppas frågan nu är tydlig.
Citera
2015-08-29, 13:46
  #6
Medlem
Tror utspritt är bättre, då vänjer sig nog kroppen bättre
Citera
2015-08-29, 17:10
  #7
Medlem
Din fråga TS saknar ju verklighetsgrund. En person som knökar i sig 900g onyttigheter kommer göra det nästa dag igen, om inte nästa därpå. Så det kommer inte bli samma mängd kalorier mellan person 1 och 2. Vet inte varför du grubblar på denna fråga då detta aldrig utspelar sig i verkligheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback