Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-29, 10:06
  #1
Medlem
Hejsan,

jag vaknade upp för någon timme sedan och kunde då verkligen inte röra vänsterbenet alls. Jag försökte stödja mig på det men ramlade bara ihop och skrek. Nu är det något bättre; jag kan stödja på benet, men så fort jag böjer benet något så ramlar jag ihop.

Det gör inte ont, är inte svullet och ser inte konstigt ut. Det känns ungefär som när en kroppsdel "domnat"/"somnat", med den lilla skillnaden att det här tillståndet verkar vara permanent. Jag har nästan ingen känsel i benet, men jag har bett min pappa känna på mina två ben och han känner ingen skilllnad på dem.

Sjukvårdsupplysningen gav mig rådet att ringa 112, efter att ha tröttnat på mig ("Jag tänker inte prata med någon som avbryter mig" och liknande slängde den inkompetenta dåren ur sig) men då jag som sagt varken har ont eller är svullen så väntar jag med det. Dessutom sa hon bara "ring 112" för att hon inte ville prata med mig längre.


m v h

Vad säger Flashback?
Citera
2015-08-29, 10:20
  #2
Medlem
kanske bara en nerv som hamnat i kläm? jag vet inte hur det går över. försök rör på höften & knäleden så gott det går!
Citera
2015-08-29, 10:21
  #3
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekrofascist
Hejsan,

jag vaknade upp för någon timme sedan och kunde då verkligen inte röra vänsterbenet alls. Jag försökte stödja mig på det men ramlade bara ihop och skrek. Nu är det något bättre; jag kan stödja på benet, men så fort jag böjer benet något så ramlar jag ihop.

Det gör inte ont, är inte svullet och ser inte konstigt ut. Det känns ungefär som när en kroppsdel "domnat"/"somnat", med den lilla skillnaden att det här tillståndet verkar vara permanent. Jag har nästan ingen känsel i benet, men jag har bett min pappa känna på mina två ben och han känner ingen skilllnad på dem.

Sjukvårdsupplysningen gav mig rådet att ringa 112, efter att ha tröttnat på mig ("Jag tänker inte prata med någon som avbryter mig" och liknande slängde den inkompetenta dåren ur sig) men då jag som sagt varken har ont eller är svullen så väntar jag med det. Dessutom sa hon bara "ring 112" för att hon inte ville prata med mig längre.


m v h

Vad säger Flashback?

Nervskada.
Citera
2015-08-29, 10:26
  #4
Medlem
Temporarias avatar
Jag skulle gissa på att en nerv har kommit i kläm under sömnen. Så som jag har läst tidigare så kan det ta lång tid innan det återställs, men jag har ingen större koll.
Citera
2015-08-29, 10:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
kanske bara en nerv som hamnat i kläm? jag vet inte hur det går över. försök rör på höften & knäleden så gott det går!

Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Nervskada.
Går nervskadan att laga?
Citera
2015-08-29, 11:33
  #6
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekrofascist
Går nervskadan att laga?

Aha, beror på var den sitter.

Men som med allt: Ju tidigare diagnos desto bättre prevention.
Dra till en Neurolog.

Är det en bortdomning över natten så är chanserna givetvis bättre.
Citera
2015-08-29, 11:47
  #7
Medlem
Greeners avatar
Har din vårdcentral en jourmottagning kan du ringa dit för bedömning. Annars kan du ringa 1177 igen så får du prata med någon annan.
Citera
2015-08-29, 12:20
  #8
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Har du en helt sedan tidigare frisk rygg?

Åk till akuten btw
Citera
2015-08-29, 12:20
  #9
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Sådär hade jag en gång. Jag vaknade och skulle kliva upp men rasade i golvet. Ena benet bar mig inte utan kändes som gelé. Det lättade efter ett tag men benet var lite skumt senare. Efter flera timmar kändes inget alls.

Förmodligen så hade jag sovit som ett arsel och sovit djup så när benet domnat så kände jag inget... Annars brukar man byta ställning om man sover som vanligt.. Men jag var riktigt trött tydligen😄

Åk in om du är orolig.
Citera
2015-08-29, 16:57
  #10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Du ska åka till läkare omedelbart och det är inget att ens fundera över. Kan vara en disk som pajat och en nerv som ligger i kläm. Det kan gå att fixa ifall du åker in på direkten. Du riskerar bestående men såsom förlamning, känselbortfall, inkontinens och impotens.
Citera
2019-10-28, 21:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du ska åka till läkare omedelbart och det är inget att ens fundera över. Kan vara en disk som pajat och en nerv som ligger i kläm. Det kan gå att fixa ifall du åker in på direkten. Du riskerar bestående men såsom förlamning, känselbortfall, inkontinens och impotens.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Har du en helt sedan tidigare frisk rygg?

Åk till akuten btw

Tack för de enda vettiga svaren - i efterhand.

Nu gick det bra utan läkarvård - det tog några veckor innan jag kunde röra vänster framsida lår (jag kunde t ex lyfta upp knät men var helt oförmögen att sträcka ut benet i knäleden). Så en nerv kopplad till m. quadriceps måste ha kommit i kläm, antar jag.

Idag hade jag varit övertygad om amputation och ringt 112 omedelbart, somo ni föreslog.
Citera
2019-10-28, 22:33
  #12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekrofascist
Tack för de enda vettiga svaren - i efterhand.

Nu gick det bra utan läkarvård - det tog några veckor innan jag kunde röra vänster framsida lår (jag kunde t ex lyfta upp knät men var helt oförmögen att sträcka ut benet i knäleden). Så en nerv kopplad till m. quadriceps måste ha kommit i kläm, antar jag.

Idag hade jag varit övertygad om amputation och ringt 112 omedelbart, somo ni föreslog.
Jag är glad att du är ok men jag står fast vid att du borde åkt in akut. Det är möjligt att det var ett fall för operation. Om du inte har några men alls av det idag var det ju rätt att inte operera men sånt här kan ibland sluta med att du är svagare permanent i ett ben.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback