Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-29, 11:05
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Tänk en gång till!


Där finns ett berättigat syfte med att knivar, rakblad med mera säljs.



Droger där finns absolut inget bra eller berättigat syfte.

Det är en avvägning där nytta ställs mot risk, förutom i fallet droger där nyttan ignoreras trots bristen på risk.


"Det finns absolut inget bra med droger" påstår endast de som egentligen inte vet.
Citera
2015-08-29, 11:54
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Argumentet är ju knappast nytt. Snarare är det bland de äldsta och har diskuterats många gånger.



Till stor del tycker jag det är rimligt, men det är inte helt oproblematiskt. Vi har exempelvis en skattefinansierad vård. Man kan absolut argumentera för att det är rimligt att vi ställer krav på folk som ska ta del av sådant. Det är inte konstigare än att vi bötfäller folk för att de inte har bälte när de åker bil. Givetvis skulle man kunna lösa det med att man då inte får någon vård, men då måste man rucka på principen att vården inte gör sådana värderingar.

Sen har man ju även det här med om det verkligen är så att det enbart drabbar en själv. Nu är det visserligen rätt liten del av de som använder droger som blir tunga kriminella missbrukare, men en sådan missbrukare skadar definitivt inte bara sig själv. Och se på alkoholen. Drabbar den enbart den som missbrukar den? Det finns många oskyldiga offer för alkohol, såsom misshandel och rattfyllor.

Personligen tycker jag att det här argumentet är väldigt dåligt jämfört med många andra. Det allra bästa argumentet måste ändå vara att dagens narkotikapolitik är kontraproduktiv.
Självklart ska de få vård de som behöver det. Men om man beskattar drogerna tillräckligt så får de som använder det själva finansiera den vård de behöver. Alltså ska det inte heller ställas några krav på oss.

Ja, det påverkar andra indirekt och jag skrev nyss ett annat svar om det om du scrollar upp lite. Sen är ju misshandel och rattfylla redan olagligt, då tycker jag det är märkligt att förbjuda sånt som verkar leda till såna brott.
Citera
2015-08-29, 12:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Tänk en gång till!


Där finns ett berättigat syfte med att knivar, rakblad med mera säljs.



Droger där finns absolut inget bra eller berättigat syfte.
Hur menar du nu? Varför tror du att sån stor del av Sveriges befolkning använder alkohol eller olagliga droger om de inte får ut något bra av det? Många människor tycker ju om att använda droger, precis som många andra tycker om att spela ishockey eller spela dataspel.
Citera
2015-08-29, 14:35
  #16
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Om du med "utan syfte" menar oavsiktligt tror jag fortfarande att knivar vinner.
Staten skulle utan problem kunna bestämma att endast trubbiga knivar i plast får säljas. Det skulle bli svårare att laga mat, men oavsiktliga skärskador skulle kvickt elimineras.
Kokain är ganska snällt.

(Endast relaterandes till personens "Staten måste skydda alla från skador"-argument)
I antal faktiska skador kanske, men knappast procentuellt. Det är ju mer eller mindre omöjligt att använda kokain utan att skada sig. Sen dör man ju inte direkt av att testa en gång, men det drogen går rätt hårt åt kroppen.
Citera
2015-08-29, 15:26
  #17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RDM90
Varför skulle staten tillåta sina medborgare att skada sig själva?
Tänker ni inte på era anhöriga och ev känslomässiga skadorna ni utlöser om ni gör er illa?
Det är tyvärr inte lika självklart som du försöker att få det att låta.
Självmord är ju helt okey enligt lagen.
Varför skulle man som en normalkonsument skada sin familj känslomässigt, är ju absurt påstående av dig.
Som om man skulle skada sin familj känslomässigt för man tar sig ett par öl eller par glas vin.
Lika absurt det med.
Citera
2015-08-29, 15:34
  #18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Tänk en gång till!


Där finns ett berättigat syfte med att knivar, rakblad med mera säljs.



Droger där finns absolut inget bra eller berättigat syfte.
Som ett hälsosammare alternativ till alkohol, så är det i allra högsta grad berättigat.

Sen oavsett om knivar, rakblad och alvedon har ett berättigat syfte.
Så orsakar de bra mer skador än cannabis någonsin kommer göra tex, som är den överlägset största av de olagliga drogerna.
Det är precis som att pga det är lagligt, så ska man blunda för de skador dessa skapar.

Bara ta alvedon, som jag personligen tagit en del efter operation då jag har taskig cirkulation fortfarande i den opererade delen.
Och får ont ofta vid belastning.
Gjort så att levervärden dragit iväg, det är absolut inte bra.
Och finns risk för skador om jag fortsätter.

Känns inte riktigt du kan greppa att dessa som räknades upp, orsakar en hel del skador.
Enda saken är att man inte kan ha skoj med dessa(som berusningsmedel), för det är då björnen vaknar och säger ajjabajja.
Citera
2015-08-29, 16:13
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RDM90
Varför skulle staten tillåta sina medborgare att skada sig själva?
Tänker ni inte på era anhöriga och ev känslomässiga skadorna ni utlöser om ni gör er illa?
Det är tyvärr inte lika självklart som du försöker att få det att låta.
För att det tillåter staten redan. Du får exempelvis hoppa fallskärm hur mycket du vill. Befinner du dig på ett inhägnat område får du dessutom framför motorfordon i extrema hastigheter. Du får hoppa från klippor ner i havet. Du får syssla med boxning, MMA och andra kampkonster. Ska jag fortsätta med potentiellt skadliga saker som är fullt tillåtna? Faktum är att det är betydligt farligare att spela fotboll eller äga en hund än att röka cannabis. Jag tror fan att det statistiskt sett är farligare att spela fotboll än att snorta kokain varje helg men där gissar jag hejvilt.

Kort sagt så skadar man varken sig själv eller andra vid drogbruk genom att ha sunt förnuft och lite respekt.
Citera
2015-08-29, 16:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Argumentet är ju knappast nytt. Snarare är det bland de äldsta och har diskuterats många gånger.



Till stor del tycker jag det är rimligt, men det är inte helt oproblematiskt. Vi har exempelvis en skattefinansierad vård. Man kan absolut argumentera för att det är rimligt att vi ställer krav på folk som ska ta del av sådant. Det är inte konstigare än att vi bötfäller folk för att de inte har bälte när de åker bil. Givetvis skulle man kunna lösa det med att man då inte får någon vård, men då måste man rucka på principen att vården inte gör sådana värderingar.

Sen har man ju även det här med om det verkligen är så att det enbart drabbar en själv. Nu är det visserligen rätt liten del av de som använder droger som blir tunga kriminella missbrukare, men en sådan missbrukare skadar definitivt inte bara sig själv. Och se på alkoholen. Drabbar den enbart den som missbrukar den? Det finns många oskyldiga offer för alkohol, såsom misshandel och rattfyllor.

Personligen tycker jag att det här argumentet är väldigt dåligt jämfört med många andra. Det allra bästa argumentet måste ändå vara att dagens narkotikapolitik är kontraproduktiv.


Jag håller inte med dig. Samhället har väldigt få krav av den arten som du beskriver. Lagen om bälte är ett bra exempel men är den inte ett undantag? Vi ställer väldigt få krav på våra medborgares livsstilsval. Du kan proppa i dig onyttig mat till den punkt att du väger två gånger normalvikten men du kommer ändå få vård, vi lagför inte folk för innehav av ostburgare och läsk för det. Du kan hoppa ut ur ett flygplan med en tygpåse på ryggen och om det skiter sig så får du vård oavsett hur farligt du har levt. Jag kan rabbla exempel i all evighet men du förstår poängen.

Det vi istället gör är beskatta medborgarna sen accepterar vi att en del medborgare går minus och andra går plus på denna lösning, det är priset vi betalar för ett solidariskt system. Vi punktbeskattar även vissa produkter som sannolikt leder till högre kostnader för att försöka skapa någon form av rättvisa i detta system.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback