Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-29, 13:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maroochy
Hej!
Alltså, har du ingen sockermätare hemma? Då kan du ju mäta sockret efter de olika måltiderna. Det som höjer värdet minst, är den bästa måltiden för dig med diabetes.

Jag skulle rekommendera att minska på kolhydrater och öka på med fett. Kolhydrater höjer ditt blodsocker, medan fett i måltiden ser till att hålla det stabilt. Protein kan också höja blodsockret, förutsatt att du äter det i stor mängd eller ihop med kolhydrater i stor mängd. Alltså: Till alla måltider är det viktigt för dig att äta mycket fett, för att hålla nere blodsockret. När jag pratar fett, är det förstås hälsosamt fett: kokosfett, kokosmjölk, smör, grädde, oliver, avokado, olivolja, några nötter.

Äter du inga grönsaker? Varför risifrutti och färdig yoghurt? Hellre en fetare yoghurt naturell och blanda i egna bär.


Själv är jag paleokostare, och periodisk fastare 16:8. Båda dessa skulle gynna dig.


Svaret på din fråga: Det sämsta du äter för att vara diabetiker är det som höjer ditt blodsocker, nämligen brödet (ja, även om det är grovt - oftast innehåller det ändå en massa vetemjöl), torkat fikon och alla produkter med tillsatt socker (yoghurt och risifrutti), var försiktig med frukt (banan och ananas är väldigt söta frukter). Korven ska innehålla hög kötthalt, annars har den en massa tillsatt stärkelse och socker (kolhydrater som höjer ditt sockervärde).

Jag äter sallad till middagen och ganska mycket råa morötter.
Jag är lat så jag köper mina mellanmål på pressbyrån.

Sockermätare menar du sådan man måste sticka sig i fingertopparna jag kan inte göra det för jag blir helt skakig.
Citera
2015-08-30, 09:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Jag äter sallad till middagen och ganska mycket råa morötter.
Jag är lat så jag köper mina mellanmål på pressbyrån.

Sockermätare menar du sådan man måste sticka sig i fingertopparna jag kan inte göra det för jag blir helt skakig.



Jag förstår, jag är själv en sån som svimmar ibland när de tar blodprov på vårdcentralen.
Men det är ändå värt att försöka få upp tolerans för detta. Du behöver ju bara testa nån gång då och då, för att få koll på läget.

Lathet är inte bra för någon, speciellt inte i ditt fall. Köp inte pressbyrå-yoghurt och mackor, det kommer att göra dig sjukare. De där yoghurtarna är fulla med socker. Ta dig en titt på "That Sugar Film".
Citera
2015-08-30, 23:17
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maroochy
Jag förstår, jag är själv en sån som svimmar ibland när de tar blodprov på vårdcentralen.
Men det är ändå värt att försöka få upp tolerans för detta. Du behöver ju bara testa nån gång då och då, för att få koll på läget.

Lathet är inte bra för någon, speciellt inte i ditt fall. Köp inte pressbyrå-yoghurt och mackor, det kommer att göra dig sjukare. De där yoghurtarna är fulla med socker. Ta dig en titt på "That Sugar Film".
Ok tack ja jag såg att det var 12% socker i pressbyråns youghert så jag får nog undvika den.
Citera
2015-08-31, 01:26
  #16
Medlem
HarmonicAces avatar
Ät under 100g kolhydrater/ dygn. Läs energideklarationer och räkna.

Således: Inget bröd (oavsett sort), ris, pasta och måttligt med färsk frukt (torkad får fetbort då fruktoshalten, alltså typ det sämsta sockret, är skyhögt).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback