Citat:
Ursprungligen postat av
Magnum
Tony Clarkin har avlidit meddelar bandet på sin Facebook.

Sökte på "Tony Clarkin" på Flashback och hittade den här tråden om Magnum. Fick lite av tår i ögat när jag fick dödsbudet.
Clarkin var en fantastisk låtskrivare. Låt för låt är Magnums album otroligt starka, men Clarkin hade en svaghet, och det var att han hade svårt att skriva riktiga hitlåtar. Trots starka låtar var Magnums album ofta också ganska svagt producerade med en ljudbild som inte matchade låtmaterialet. Det ironiska är annars att det tre album där bandet satsade mest på en fet produktion - Vigilante, Wings of heaven och Goodnight LA - är tre av de svagaste vad gäller låtmaterialet, i alla fall enligt mig.
Jag har lyssnat på Magnum sedan 1980-talet och On a Storytellers Night är bandets absoluta höjdpunkt (starkt producerat också). Ett av de allra bästa albumen någonsin skulle jag säga, oavsett band. Av albumen på den här sidan millenieskiftet är Princess Alice and the broken arrov och Escape from the shadow garden mina favoriter.
Skulle kunna skriva spaltmil om Magnum och är otroligt tacksam för all suverän musik de gjort. Sitter ljust nu och lyssnar på senaste albumet, som släpptes 12 januari, och det låter väldigt bra. Den stora skillnaden jämfört med förr i tiden är att Bob Catleys röst tappat så mycket. Hans röst var en del av storheten med bandet, men den har tyvärr tappat rejält när han blivit äldre.