Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-28, 16:33
  #1
Medlem
Salamiss avatar
Hörde puffen för detta program nyss, tyckte spontant att det var bra att de tar upp detta. Blev dock lite fundersam när jag hörde om inriktningen och deltagarna. Tänkte att det kan vara värt att diskutera här i "avloppet" parallellt med den diskussion som kommer att vara i "finrummet" på söndag.

P1 debatt, söndag 16:00-18:00
Titel: "Hur många våldtäkter tål Sverige?"
Programledare:
Allas våran stjärnreporter - Alexandra Pascalidou

Deltagare:

Ulrika Borg, försvarsadvokat
Maria Sveland, debattör och författare, aktuell med boken "Befrielsen"
Linda Holmgren, våldtäktsöverlevare och debattör som bla startade våldtäktsbriefen.*
Jerzy Sarnecki, professor i allmänkriminologi
Madeleine Leijonhufvud, professor Emerita i straffrätt
Nina Rung, utredare vid Stockholmspolisen
Börje Svensson, psykoterapeut med sexualbrott som specialitet
Alexander Alvina Chamberland, våldtäktsöverlevare, konstnär och aktuell med boken "Allt som är mitt"
Daniel Paris, socionom, debattör och bloggare

Citat:
I sommar har det rapporterats om en rad våldtäkter. Mest är det unga tjejer som utsätts, men också killar. Varför fortsätter våldtäkterna att öka och varför fälls så få gärningsmän?

Ja, vad kan det bero på, vad kan det bero på???? Fullständigt obegripligt, men panelen kommer nog att reda ut det hela innan sändningen är över.

Detta kan bli en rysare, men för er som är lite känsliga – ta er blodtryckssänkande meducin innan ni bänkar er framför radion. Jag misstänker att det kan bli en tuff diskussion mellan olika åsikter och verklighetsuppfattningar samt faktabaserade analyser... Eller, nja kanske en smula verklighetsförankring eller, hmm...nej jag tror inte ens det – men men, man ska inte ha fördomar (dvs antaganden baserade på tidigare erfarenheter, det är fult det, så nej!). Jag ska lyssna på detta med en öppen och positiv attityd.


Citat:
Sveriges Radio har i uppdrag att sända radio i allmänhetens tjänst. Programverksamheten ska präglas av oberoende och starkt integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället.

Att diskutera:

Innan programmet:
  • Hur tror ni de kommer att hantera denna "så känsliga" fråga?
  • Hur kommer de slingra sig runt grundproblemet?
  • Kommer det att bli fokus på våldtäkter i hemmet eller överfalls-dito?
  • Kommer de ökända etniska svenska namnen att nämnas frekvent (Hagamannen och ett par till)?
  • Kommer de ta upp "svenskarna" på finlandsfärjan, mfl nyhetsmässigt avdomnade fall?

Efter programmet:
  • Hur blev det. Var det det gamla vanliga, eller fick man någon ny insikt?
  • Hur skötte sig programledaren?
  • Gjorde detta program svenskarna klokare?

Det vore bra om det inte blir det gamla vanliga tjafsandet om statistik på negrers/arabers överrepresentation etc. Vi har redan koll på det
Citera
2015-08-28, 17:06
  #2
Medlem
krackelerars avatar
Svenska män har blivit sexualpredatorer de senaste decennierna givetvis.
Våldtäkterna har ingen korrelation eller samband med invandring från medeltida kulturer i Afrika och mellanöstern att göra.
Överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter är den vite svenske mannens fel.
Bara den svenske mannens fel att våldtäkterna har ökat från ca: 500 per år på 1980-talet till dagens ca:7000 per år.
Att våldtäktsexplosionen korrelerar med den ökande invandringen är bara en ren tillfällighet.
Ungefär så.
Citera
2015-08-28, 17:12
  #3
Medlem
-Fokus kommer att läggas på våldtäkter i hemmet som är vanligast..exempelvis när Bosse tjatar till sig ett samlag med Agneta som egentligen har ont i huvudet.
Citera
2015-08-28, 17:15
  #4
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Svenska män har blivit sexualpredatorer de senaste decennierna givetvis.
Våldtäkterna har ingen korrelation eller samband med invandring från medeltida kulturer i Afrika och mellanöstern att göra.
Överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter är den vite svenske mannens fel.
Bara den svenske mannens fel att våldtäkterna har ökat från ca: 500 per år på 1980-talet till dagens ca:7000 per år.
Att våldtäktsexplosionen korrelerar med den ökande invandringen är bara en ren tillfällighet.
Ungefär så.

Hmmm, det värsta är att jag misstänker att det är ungefär så valsen kommer att gå.

Mycket prat om MÄN i allmänhet (underförstått svenskar) och möjligen som ett litet alibi (de är medvetna om allmänhetens nymornade vetskap, tro mig) kommer de ta upp något exempel på något stackars frustrerat ensamkommande "barn". Nåväl, det är bara min förutsägelse, jag kan ha fel...
Det kan ju också bli så att Alexandra med anhang öppet luftar verkligheten...
Citera
2015-08-28, 17:18
  #5
Medlem
På det ena eller det andra sättet så lär dom säkert komma fram till att det i grund och botten är SDs fel.
Citera
2015-08-28, 17:23
  #6
Medlem
WisteriaLanes avatar
Ja, vilken panel. Invandrade män från klankulturer kommer öht inte att nämnas. Det är män generellt som är ansvariga.
Citera
2015-08-28, 17:44
  #7
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
På det ena eller det andra sättet så lär dom säkert komma fram till att det i grund och botten är SDs fel.

Ja, det var också en infallsvinkel. Tänkte inte på den... Det kanske går att vinkla det så, men hur? Känns inte logiskt, inte ens i Sverige 2015.

Man skulle kunna skoja till något och raljera, men seriöst - nej... jag tror inte ens MSM kommer att kunna vinkla detta mot SD. Jag tror snarare SD kommer att vara mycket frånvarande i retoriken, detta eftersom de flesta TV-tittare vet vad som ligger bakom egentligen. Att då lyfta upp SD i programmet... knappast. Det vore att binda ris åt egen rygg, som det uråldriga ordspråket lyder.
Citera
2015-08-28, 17:53
  #8
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Den var jag inte beredd på.

Nej, inte jag heller...Uttryckte mig nog inte så tydligt...
Hoppas nog slippa se AP lufta sig bokstavligt... Eller nja... vad man än tycker om henne, så i min bok är hon inte så dum rent ytligt.., bara odräglig intellektuellt... Man måste skilja på det inre och det yttre
Citera
2015-08-28, 18:01
  #9
Medlem
Att Alexandra får vara kvar på SR trots att hon ljuger, fuskar och bryter mot kontrakt är ett ett bevis på att man fan inte ska betala för skiten!!!!!!!
Citera
2015-08-28, 18:03
  #10
Medlem
Siegsacks avatar
Kan ju bli intressant... Eller inte.

Dessa kulturmarxister ska alltså försöka slå sina huvuden ihop och komma fram till varför våldtäkterna tycks eskalera. Det dessa ljushuvuden inte kommer att ta upp är det verkliga svaret bakom frågan. Alla vet ju egentligen att invandringen och eskalerade våldtäkter går hand i hand. Men att ta upp detta på bästa sändningstid i SR? Tror inte det.

Finns det någon som överhuvudtaget kommer lyssna på det här? Alla vet ju att deras slutsats om dom kommer fram till någon kommer vara helt bisarr.
Citera
2015-08-28, 18:26
  #11
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegsack
Kan ju bli intressant... Eller inte.

Dessa kulturmarxister ska alltså försöka slå sina huvuden ihop och komma fram till varför våldtäkterna tycks eskalera. Det dessa ljushuvuden inte kommer att ta upp är det verkliga svaret bakom frågan. Alla vet ju egentligen att invandringen och eskalerade våldtäkter går hand i hand. Men att ta upp detta på bästa sändningstid i SR? Tror inte det.

Finns det någon som överhuvudtaget kommer lyssna på det här? Alla vet ju att deras slutsats om dom kommer fram till någon kommer vara helt bisarr.

Klart man ska lyssna. Man måste ju hänga med i hur snacket går, på SR/P1 etc. såväl som på Flashback.
Annars riskerar man ju att bli helt indoktrinerad i en åsiktsbubbla som bara bekräftar vad man redan tycker.

Om man inte vågar/vill ta del av motståndares åsikter tyder det på att man inte är trygg i sin egen åsikt utan bara vill ha bekräftelse på vad man redan "vet".
Jag själv skulle bli överlycklig om jag blev överbevisad om att detta land inte är på väg ner i avgrunden, men ännu ser jag tyvärr inget som motsäger det...men jag har ett öppet sinne (eller var det hjärta)... Om någon kan övertyga mig om att vi är på rätt väg - fan va glad jag skulle bli.

Men, tillbaka till ämnet. Visst, man kan ju nästan vara säker på hur "diskussionen" kommer att bli när man ser vilka som är medverkande... Det kommer knappast att bli tal om de senaste gängvåldtäkterna och vilka som statistiskt sett är förövare.
Citera
2015-08-28, 18:44
  #12
Medlem
Facebacks avatar
Bara dom inte kommer dragandes med det där klasshatet i vanlig ordning, att det skulle ha och göra med socialsvårigheter och fattigdom. Har själv dålig ekonomi men skulle aldrig få för mig att för den delen våldföra mig på en annan människa.
Den moraliska vägvisaren har inget med social bakgrund eller ekonomi att göra, utan kulturella som ofta avspeglar sig bland mena.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback