Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-28, 13:46
  #1
Medlem
Hej!

Precis som de flesta som bestämmer sig för att åka ner dit har jag tröttnat på min tillvaro och vill helt enkelt göra och se någonting nytt och har då bestämt mig för Australien. Jobbar just nu som säljare men har tröttnat så extremt på jobbet att jag funderar på att säga upp mig på stört och dra inom 3-4 månader. Just nu har jag 50k sparade pengar och har en till lön som kommer in i september på runt 20k. Så vi säger att jag kommer ha 50-40k när jag åker ner efter att visum biljett osv är betalt. Mina problem är dock dessa som gör att min hjärna går på högvarv;

1) Vad fan ska jag göra med min lägenhet? Vet att man kan hyra ut den i andra hand, men eftersom jag funderar på att dra inom 3-4 månader måste jag egentligen säga upp den så snart som möjligt, OM jag inte hittar någon som vill hyra den eftersom ju längre jag är kvar här desto mer pengar sinar bort och jag kommer ha mindre budget där borta. Problemet är ju att det tar väl säkert 1 månad eller 2 innan man hittar någon som vill hyra och då blir jag kvar här längre= förlorar mer pengar (måste betala 1-2 månader extra hyra än om jag helt enkelt säger upp den).

Och hur fungerar det med uppsägningstid? Det är 3 månaders uppsägningstid vet jag, men vad innebär detta i praktiken? Kan jag säga upp den idag, flytta bort grejerna och betala en slutsumma på hyran x3 sen dra till australien imorgon om jag vill? Har ingen lust heller att komma tillbaka till denna håla när jag kommer hem igen så vet inte vad som är bäst egentligen, hyra ut den eller säga upp.

2) Jobbet. Kriga på en månad till trots att jag är sjukt less på skiten bara för att få mer pengar till Australien eller bara säga upp mig eftersom jag redan har mycket pengar och klarar mig. Är kluven här och vet inte riktigt hur jag ska göra

3) När jag kommer tillbaka från Australien vad ska man göra då? ska man bli uteliggare med tanke på att jag eventuellt inte kommer ha någon lägenhet/jobb/inkomst när jag kommer tillbaka till Sverige efter 1 år.

4) Flyg. Har tittat på resor och folk pratar om att det kostar runt 7-12k att resta men jag ser ju att man kan få en resa för cirka 4k om man åker till asien först sen från asien till Australien. Stämmer detta och isåfall varför slösar folk bort pengar i onödan när man kan få det mycket billigare?

Hjälp!
__________________
Senast redigerad av mrsexycoco 2015-08-28 kl. 14:01.
Citera
2015-08-29, 07:12
  #2
Medlem
Zinghos avatar
Jag skulle se till att jag inte "bränner" mina broar i Sverige
Har du ett fast jobb så skulle jag först och främst ta ett snack med chefen och kolla om du kan få ta ett sabbatsår, tjänstledigt.även fast visumet gäller i 1 år så kanske faller inte Australien dig i smaken, pengarna har tagit slut och du vill åka hem tidigare utav andra alternativ.

Samma sak med lägenheten ta kontakt med hyresvärden se om du får tillåtelse att hyra ut i andra hand, sedan är det bara att lägga ut en annons.. nu vet jag inte om du bor i en mindre eller större stad i Sverige men det brukar gå snabbt att hitta bostadssökande.

Varför köper inte folk billigaste resorna, nu snackar vi om ekonomiklassbiljetter.. jag lägger gärna ett par tusenlappar extra för att få så kortrestid som möjligt tid är pengar och hur kul är det att sitta på en flygplats i en mindre ort i mellersta Kina i 16 timmar.. utan tillgång till internet typ än att åka Stockholm-Bangkok 2timmars väntan - Sydney den resan tar cirkus 22 timmar. ju billigare resa desto längre tid spenderar du på resande fot .
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2613555

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback