Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-28, 12:11
  #1
Medlem
skazzis avatar
Tydligen så befinner sig Sverige i ett läge där terror attentat blivit så pass vanliga att regeringen planerar att ytterligare utöka Säpos, Must och FRA´s möjligheter att övervaka Svenska medborgare.

När jag läser artikeln så får jag en känsla av att man vill riva ner de få murar som fortfarande finns kvar gällande den personliga integriteten. För vist har alla dessa tre instanser möjlighet att redan idag övervaka brottslingars telefoner och datorer. Kan det vara så att man vill kringgå paragraferna gällande domstolsbeslut när sådan spaning är aktuell och därigenom kan övervaka vem fan dem vill utan att något domstolsbeslut behöver ges.

I artikeln tar de upp terrorism som anledning men att de enbart skulle använda denna lagändring till att kartlägga muslimska fanatiker ser jag som föga troligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6242707
Citera
2015-08-28, 14:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Tydligen så befinner sig Sverige i ett läge där terror attentat blivit så pass vanliga att regeringen planerar att ytterligare utöka Säpos, Must och FRA´s möjligheter att övervaka Svenska medborgare.

När jag läser artikeln så får jag en känsla av att man vill riva ner de få murar som fortfarande finns kvar gällande den personliga integriteten. För vist har alla dessa tre instanser möjlighet att redan idag övervaka brottslingars telefoner och datorer. Kan det vara så att man vill kringgå paragraferna gällande domstolsbeslut när sådan spaning är aktuell och därigenom kan övervaka vem fan dem vill utan att något domstolsbeslut behöver ges.

I artikeln tar de upp terrorism som anledning men att de enbart skulle använda denna lagändring till att kartlägga muslimska fanatiker ser jag som föga troligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6242707


Instämmer, fick en mycket obehaglig känsla över beskedet. Detta kommer användas mot det egna folket, främst mot nationalister som försöker organisera och resa sig. När de försöker avskaffa demokratin kommer många med mina åsikter förmodligen tas i förvar i förebyggande syfte. Om vi tittar på utvecklingen i USA där globalist maffian är som starkast så försöker media hetsa till ett raskrig på liknande sätt som vi ser i Sverige, de försöker alltid leta efter vita gärningsmän som har ihjäl en person av en annan ras men ignorerar när vita mördas. Man avlyssnar medborgarna systematiskt och kommer inom kort med all sannolikhet gripa väldigt många av deras patrioter som motsätter sig globalisternas mål att ta dem ifrån rätten att bära vapen.

Det börjar krisa riktigt mycket i USA nu och när folket insett hur mycket deras besparingar egentligen är värda efter att FED tryckt ofattbara summor pengar sedan krisen 2008 och den totala kollapsen är ett faktum kommer regeringen att vända sig emot deras egna folk och då kommer personer som identifieras som ett hot mot NWO att gripas/dödas med hjälp av tillgänglig data.

Detta är även planen för Svenskarna, som sagt titta först på USA och sen hur Sverige kopierar deras förslag.
Citera
2015-08-28, 16:12
  #3
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fok.Dr1
Instämmer, fick en mycket obehaglig känsla över beskedet. Detta kommer användas mot det egna folket, främst mot nationalister som försöker organisera och resa sig. När de försöker avskaffa demokratin kommer många med mina åsikter förmodligen tas i förvar i förebyggande syfte. Om vi tittar på utvecklingen i USA där globalist maffian är som starkast så försöker media hetsa till ett raskrig på liknande sätt som vi ser i Sverige, de försöker alltid leta efter vita gärningsmän som har ihjäl en person av en annan ras men ignorerar när vita mördas. Man avlyssnar medborgarna systematiskt och kommer inom kort med all sannolikhet gripa väldigt många av deras patrioter som motsätter sig globalisternas mål att ta dem ifrån rätten att bära vapen.

Det börjar krisa riktigt mycket i USA nu och när folket insett hur mycket deras besparingar egentligen är värda efter att FED tryckt ofattbara summor pengar sedan krisen 2008 och den totala kollapsen är ett faktum kommer regeringen att vända sig emot deras egna folk och då kommer personer som identifieras som ett hot mot NWO att gripas/dödas med hjälp av tillgänglig data.

Detta är även planen för Svenskarna, som sagt titta först på USA och sen hur Sverige kopierar deras förslag.

Det kommer att användas mot alla som motsätter sig styret oavsett vad för politisk ideologi man har. Att de skulle jaga främst invandrarfientliga ser jag som tveksamt då dessa gapar och gnäller över deras skenmanöver.
Citera
2015-08-28, 21:30
  #4
Medlem
sebnies avatar
Problemet med "hemlig dataavläsning" är att det kommer kräva domstolsbeslut precis som de alla andra tvångsmedlen.

Ser hellre att man kallar det för "husrannsakan i teknisk lagringsenhet" istället, så att man kan motivera att placera kravet precis samma som "vanlig" husrannsakan, dvs att det kan beslutas av enskild polisman, och kravet är brott med fängelse i straffskalan.
Citera
2015-08-28, 22:08
  #5
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Problemet med "hemlig dataavläsning" är att det kommer kräva domstolsbeslut precis som de alla andra tvångsmedlen.
Det är inget "problem" över huvud taget, såvida målet inte är att förvandla Sverige till en polisstat.
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ser hellre att man kallar det för "husrannsakan i teknisk lagringsenhet" istället, så att man kan motivera att placera kravet precis samma som "vanlig" husrannsakan, dvs att det kan beslutas av enskild polisman, och kravet är brott med fängelse i straffskalan.
Det glädjer mig att majoriteten av svenskar (ännu) inte delar ditt extrema stövelslickarbeteende. Du är verkligen hänsynslös i din kamp mot individens frihet. Tvi vale.
Citera
2015-08-28, 22:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Tydligen så befinner sig Sverige i ett läge där terror attentat blivit så pass vanliga att regeringen planerar att ytterligare utöka Säpos, Must och FRA´s möjligheter att övervaka Svenska medborgare.

När jag läser artikeln så får jag en känsla av att man vill riva ner de få murar som fortfarande finns kvar gällande den personliga integriteten. För vist har alla dessa tre instanser möjlighet att redan idag övervaka brottslingars telefoner och datorer. Kan det vara så att man vill kringgå paragraferna gällande domstolsbeslut när sådan spaning är aktuell och därigenom kan övervaka vem fan dem vill utan att något domstolsbeslut behöver ges.

I artikeln tar de upp terrorism som anledning men att de enbart skulle använda denna lagändring till att kartlägga muslimska fanatiker ser jag som föga troligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6242707
Möjligheterna till hemlig elektronisk övervakning av misstänkta terrorister och andra som utgör liknande hot mot samhället är ju ganska omfattande redan idag. Vad skulle de utökade möjligheterna innebära?
Citera
2015-08-28, 23:07
  #7
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Möjligheterna till hemlig elektronisk övervakning av misstänkta terrorister och andra som utgör liknande hot mot samhället är ju ganska omfattande redan idag. Vad skulle de utökade möjligheterna innebära?

i bästa fall (inte troligt) de lyckas hindra ett terror attentat i Sverige
i värsta fall (mycket troligt) vilken myndighet som helst kan spåra dig och all information som skickas till eller från din dator/mobil/läsplatta. Detta utan att det behöver finnas något mer än indicier och utan att behöva ett godkännande från någon domstol.
Citera
2015-08-28, 23:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Tydligen så befinner sig Sverige i ett läge där terror attentat blivit så pass vanliga att regeringen planerar att ytterligare utöka Säpos, Must och FRA´s möjligheter att övervaka Svenska medborgare.

När jag läser artikeln så får jag en känsla av att man vill riva ner de få murar som fortfarande finns kvar gällande den personliga integriteten. För vist har alla dessa tre instanser möjlighet att redan idag övervaka brottslingars telefoner och datorer. Kan det vara så att man vill kringgå paragraferna gällande domstolsbeslut när sådan spaning är aktuell och därigenom kan övervaka vem fan dem vill utan att något domstolsbeslut behöver ges.

I artikeln tar de upp terrorism som anledning men att de enbart skulle använda denna lagändring till att kartlägga muslimska fanatiker ser jag som föga troligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6242707

Naturligtvis kommer detta att slå även mot etniska svenskar. Sedan ska man inte överdriva farhågorna. Möjligheten att kringgå domstolsbeslut har funnits länge. Enligt vad jag hört har t. ex. rumsavlyssning (buggning) använts av polisen i många år före det ens blev tillåtet i lag. Men det är sådant, som få känner till.

Tumregeln är, att finns tekniken, kan man räkna med att den används. Personlig integritet är på utdöende, och har varit det länge i Sverige. En annan tumregel är, att ju mer du använder tekniken, desto sårbarare riskerar du att bli. Bli gammalmodig, kommunicera på annat sätt! Vägra Facebook och smartphone! Skriv ett brev till din vän i stället! Var kreativ!
Citera
2015-08-28, 23:25
  #9
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Naturligtvis kommer detta att slå även mot etniska svenskar. Sedan ska man inte överdriva farhågorna. Möjligheten att kringgå domstolsbeslut har funnits länge. Enligt vad jag hört har t. ex. rumsavlyssning (buggning) använts av polisen i många år före det ens blev tillåtet i lag. Men det är sådant, som få känner till.

Tumregeln är, att finns tekniken, kan man räkna med att den används. Personlig integritet är på utdöende, och har varit det länge i Sverige. En annan tumregel är, att ju mer du använder tekniken, desto sårbarare riskerar du att bli. Bli gammalmodig, kommunicera på annat sätt! Vägra Facebook och smartphone! Skriv ett brev till din vän i stället! Var kreativ!

Anledningen till att den personliga integriteten är utdöende är för att vi låter politikerna döda den. Bland annat med hjälp av överdrivna farhågor om terror attentat.
Citera
2015-08-29, 01:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Anledningen till att den personliga integriteten är utdöende är för att vi låter politikerna döda den. Bland annat med hjälp av överdrivna farhågor om terror attentat.
Detta kan jag hålla med om. Det är alldeles för många idag som inte bryr sig om integriteten, säkerligen på grund av ren okunskap och strutsmentalitet - "jag har inget att dölja därför rör det inte mig". Det gäller att säga ifrån.

Är det verkligen värt att ge upp vår frihet av rädsla för terrorism? Detta är upp till var och en att ta ställning till men man måste förstå konsekvenserna och att övervakningen med tiden kommer användas till enormt mycket mer än vad som var tänkt från början. Snowden dokumenten visar detta tydligt - när verktygen väl finns på plats klarar staten inte av att bärja sig utan börjar härja fritt och ägnar sig åt allt annat än vad som var tanken från början (läs industrispionage, hacking, kränkningar och sabotage), verksamheter som en vanlig dödlig skulle få sitta resten av sitt liv i fängelse för.

När "FRA lagstiftningen" infördes för några år sedan var det faktiskt ganska många som protesterade. Hade man infört den idag eller, som nu diskuteras, inför nya integritetskränkande lagar, misstänker jag att dessa i stort sett går omärkta förbi. De små stegens tyranni är mycket effektivt när makthavare vill få sin vilja igenom, om än något tidskrävande.

edit: Det kan också vara värt att nämna att det finns starka indikationer på att massövervakning ger väldigt lite tillbaka när det gäller bekämpning av terrorister. En rapport från USA nämner 17 fall sedan 9/11 attackerna, varav endast 1 direkt kan ses som ett resultat från massövervakningsprogrammen. Rapporten nämner att traditionellt utredningsarbete, informatörer, tips från allmänheten, samt riktad övervakning gett betydligt bättre utdelning. Argumentet att vi behöver massövervakning för att skydda oss mot terrorister vacklar därför lite.
__________________
Senast redigerad av pf10 2015-08-29 kl. 02:00.
Citera
2015-08-29, 01:35
  #11
Medlem
Sglasss avatar
Tänk om FRA och alla myndigheter lägger ner jättemycket pengar på att försöka ta fast någon de tror är kriminell men i själva verket så har han lagt det bakom sig och försöker ta tag i sitt liv.Hur jävla sjukt skulle inte det vara?????
Citera
2015-08-29, 10:00
  #12
Medlem
Sqeptisks avatar
Få, om ens någon har säkert inget emot att polisen och säpo får utökade möjligheter att bugga "bad guys".
Tyvärr brukar det inte stanna vid det, utan när gränserna för dataövervakningen hela tiden flyttas fram innebär det att ALLA skall innefattas. Dessutom är ändamålglidningen stor när även övriga myndigheter (och, hemska tanke, privata företag/organisationer) vill ta del av det insamlade materialet.
Så, man undrar när det kommer att bli obligatoriskt att ladda hem "säpoappen" för att över huvud taget kunna komma ut på nätet.
Men det är klart, den som har rent mjöl i påsen/inget att dölja...............SUCK!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback