Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-29, 13:28
  #13
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Jag förstår dig Rodja att du kan känna så, men jag kan inte hålla med dig. Jag har för många år sedan själv kännt detta, men har sedan dess kommit till en annan insikt.

Visst finns det extrema fall som Damorkestern tar upp, men i sådana fall är patienten eller vårdaren också väl införstådd med de "handikapp" som finns. Då tar man också upp detta med förskrivande läkare och utbytes ej kryssas i. Men här talar vi om så få fall att det inte är ekonomiskt försvarbart att per automatik enbart ge det förskrivna preparatet.

I de flesta fall, precis som i ditt, handlar det om ångest/rädsla för något främmande. Man tror att bara för att man inte fått exakt samma sak som sist så kommer medicinen inte fungera, man kommer få biverkningar osv.
Visst kan du bli tröttare eller dålig i magen och dylikt, men inte pga att medicinen inte fungerar. Det är nämligen fullt normala symptom på ångest.

Du säger att vi är individer, som argument, men när det handlar om upptagningsförmågan av mediciner är vi mycket förutsägbara. Forskningen ligger mycket långt fram när det gäller famakokinetik kontra farmakodynamiken gällande tex SNRI-preparat. Dvs vi vet mycket bättre hur SNRI-preparatet tas upp i blodet gentemot varför det gör oss mindre deprimerade.
Nu säger du inte vilket SNRI-preparat du tar, men tar du Duloxetin så påverkas tiden från intag till maximal plasmakoncentration, samt den totala asorbtionsgraden av om du tar medicinen i samband med måltid eller ej. Detta anses ändå inte påverka medicinens funktion vid given dos. Då ska man komma ihåg att dessa variationer är oerhört mycket större än vad du någonsin skulle kunna uppmäta beroende på tex bindemedlet i tabletten, dvs vilken tillverkaren är.

Ber du din läkare nästa gång att kryssa för den där rutan, så ber du också denne att spela med i dina problem istället för att hjälpa dig ur dem.

Lycka till!
Fast det är ju knappast "enskilda fall" det handlar om där generika visar sig inte ha rätt, eller någon, effekt. I början av 2015 drogs nästan 900 generikapreparat in inom EU då de visade sig antingen inte ge effekt, inte genomgått några godkända tester (dokumentfusk etc) eller liknande. Se länk: http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/...C500180894.pdf

Jag tycker det är rent av skrämmande att såväl läkare, apotekare och folk inom läkemedelsindustrin får information om att generika och original är "likvärdiga" när det otaliga gånger visat att det inte stämmer. Att någon i tråden fått generika som fungerat bättre än original säger ju inte heller det så mycket, mer än att det förekommer, och då är det ju bara att gratulera till den personen.

Jag kan dock inte låta bli att undra hur många personer som fått generika och slutat medicinering för den 'inte gett effekt', samt hur många generika det finns på marknaden nu som ja, inte ger effekt. Jag har själv råkat ut för den missen, då både läkaren och apotekare försäkrar mig om att "jo, det ger samma effekt" för att sedan gå med verkningslös medicin under en månads tid (Voxra utbytt mot Sandoz Bupropion) eller längre om det varit sånt läkare ogärna skriver ut (random märkes Alprazolam istället för Xanor). Första tanken har såklart varit att "åhnej, medicinen ger inte effekt längre" eller "jag har på något konstigt sätt tolerans mot detta trots att jag aldrig tidigare tagit denna slags medicin" för att sedan när man börjar på originalpreparat direkt får effekt igen. Det kan omöjligt vara något psykiskt då det direkt försätter mig i mitt depressiva normaltillstånd, dvs precis som jag är när jag inte går på medicin. Jag menar, om jag plötsligt skulle blivit immun/inte få effekt av den aktiva substansen borde jag ju inte få effekt av originalet heller, eller hur?
__________________
Senast redigerad av imperatrix 2015-12-29 kl. 13:30.
Citera
2015-12-29, 18:35
  #14
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Jag förstår dig Rodja att du kan känna så, men jag kan inte hålla med dig. Jag har för många år sedan själv kännt detta, men har sedan dess kommit till en annan insikt.

Visst finns det extrema fall som Damorkestern tar upp, men i sådana fall är patienten eller vårdaren också väl införstådd med de "handikapp" som finns. Då tar man också upp detta med förskrivande läkare och utbytes ej kryssas i. Men här talar vi om så få fall att det inte är ekonomiskt försvarbart att per automatik enbart ge det förskrivna preparatet.

I de flesta fall, precis som i ditt, handlar det om ångest/rädsla för något främmande. Man tror att bara för att man inte fått exakt samma sak som sist så kommer medicinen inte fungera, man kommer få biverkningar osv.
Visst kan du bli tröttare eller dålig i magen och dylikt, men inte pga att medicinen inte fungerar. Det är nämligen fullt normala symptom på ångest.

Du säger att vi är individer, som argument, men när det handlar om upptagningsförmågan av mediciner är vi mycket förutsägbara. Forskningen ligger mycket långt fram när det gäller famakokinetik kontra farmakodynamiken gällande tex SNRI-preparat. Dvs vi vet mycket bättre hur SNRI-preparatet tas upp i blodet gentemot varför det gör oss mindre deprimerade?

Nu säger du inte vilket SNRI-preparat du tar, men tar du Duloxetin så påverkas tiden från intag till maximal plasmakoncentration, samt den totala asorbtionsgraden av om du tar medicinen i samband med måltid eller ej. Detta anses ändå inte påverka medicinens funktion vid given dos. Då ska man komma ihåg att dessa variationer är oerhört mycket större än vad du någonsin skulle kunna uppmäta beroende på tex bindemedlet i tabletten, dvs vilken tillverkaren är.

Ber du din läkare nästa gång att kryssa för den där rutan, så ber du också denne att spela med i dina problem istället för att hjälpa dig ur dem.

Lycka till!

Nej, rädd för det främmande är jag verkligen inte. Mina dubier är istället att kopierade preparat inte är detsamma som orginalet.

När till och med Arvid Carlsson hellre skulle ta ett orginalpreparat än ett generica, då blir jag ifrågasättande kring detta hanterandet och dessa ständiga frågor. (Arvid lyssnade jag till på en föreläsning.)
__________________
Senast redigerad av Rodja 2015-12-29 kl. 18:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback