Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2005-10-28, 21:19
  #37
Avstängd
Manhattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Just därför.
Då är det ju egoistiskt att införa lagar. En lag kan inte göra folk snälla. Det hjälper liksom inte.

Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Nej, det gör jag inte. Vad var det i det jag skrev du inte förstod?
Jo, det gör du. Du är så rädd.
Citera
2005-10-28, 22:41
  #38
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
axman, Om människan är egoistisk (vilket jag kan förstå), varför ska man då ha lagar?

Mycket enkelt att svara på.
Lagar gynnar individen och skänker trygghet. Människan som socialt djur söker trygghet i grupper och vill givetvis omfattas av ett skydd från våld osv.

Lagar är i allra högsta grad ett exempel på egoism.

Citat:
Då är det ju egoistiskt att införa lagar. En lag kan inte göra folk snälla. Det hjälper liksom inte.

Nej, men det hindrar ofta människor från att begå handlingar som ger negativa konsekvenser för andra. En lag ger dock säkerhet och säkerhet ger mer harmoniska individer.Kalla det snällare om du nu vill.
Citera
2005-10-28, 23:42
  #39
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Jo, det gör du. Du är så rädd.
OK, du är ett troll. Det var väl det jag tänkte.
Citera
2005-10-29, 16:17
  #40
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Mycket enkelt att svara på.
Lagar gynnar individen och skänker trygghet. Människan som socialt djur söker trygghet i grupper och vill givetvis omfattas av ett skydd från våld osv.

Lagar är i allra högsta grad ett exempel på egoism.



Nej, men det hindrar ofta människor från att begå handlingar som ger negativa konsekvenser för andra. En lag ger dock säkerhet och säkerhet ger mer harmoniska individer.Kalla det snällare om du nu vill.


du tog orden ur min mun.
Citera
2005-10-31, 23:12
  #41
Avstängd
Manhattans avatar
Nåja.... jag är en naiv hippie i alla fall. Och det är jag stolt över. Världen kan räddas med blommor och kärlek!

...vi har bara varandra, vi har bara varandra...
Citera
2005-11-03, 11:26
  #42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Vad är nackdelen med anarkism?
Titta på Lost. Följande scenario förekommer visserligen inte i varje avsnitt. Men det är en relgel, snarare än ett undantag: Någon saknar en sak och går och ger den person den tycker minst om på truten.

Nu verkar de ju kunna "vistas i möblerade rum". Men ändå...
Citera
2017-11-06, 13:26
  #43
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Vad är det för nackdel med...? Vilken oerhört intelligent fråga. Val nästa år och jag ska fråga alla partifuntionärer vad som är nackdelen med deras parti. Om någon svarar genast och genomtänkt ska denne få min röst.

Felet på anarkismen har ju redan kommenterats med flera intelligenta kommentarer. A som politisk rörelse är ju ett barn av sin tid. Alla med hög hatt skulle angripas. Samhällsinstituitioner och företagande skulle slås sönder och de förtryckta ta makten. Intresset var minimalt hos en arbetarklass som ville äta, bo och hoppas på att barnen skulle få det bättre.

Det som finns kvar nu kan vi kalla "vulgäranarkism". Den har inget mål ingen sammanhållning utan är helt igenom individualistisk. "Jag gör som jag vill"

Läs gärna Ernst Jûngers definition av "anarken". Människan som inte godkänner någon makthavare men vet att de är starkare. Om det dock går för långt är allting tillåtet. "Anarken" kan vara konservativ eller radikal eller apolitisk. Intresserad men aldrig engagerad. Utom när det är nödvändigt. Beväpna dig men undvik att använda ditt vapen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback