Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-27, 22:54
  #1
Medlem
Nu har jag en fråga till folk som använder sig av p-piller. Jag har precis börjat använda p-pillret yaz.
Men suttit på google och läst att just Yaz och yasmin är helt livsfarligt och det finns dödsfall.
Visst man kan dö av alla läkemedel tänker jag. Man kan dö av vanliga alvedon liksom..

Varför jag använder p-piller är pga dessa problem:
Kraftig pms, som pågår från ägglossning fram till sista mensdagen eller längre. Får ont i brösten,huvudvärk,humöret svänger m.m.

Mensvärk from hell, känns som man ska föda barn. Så den smärtan är verkligen verkligen smärtsam..

Blödningar, kan blöda så mycket att jag måste ta mediciner för att blödningen ska stanna av.
Lider av Von willebradht sjukdom. Mitt järnvärde sjunker som fan, om jag förlorar mycket blod under mens blir jag yr och andfådd.. (förlorar alltså för mycket blod). Så man har fått åka in akut många ggr för att få mediciner för att blödningen ska stanna av eller minskas.

Visst jag är ju jätte rädd att få blodpropp men med tanke på min sjukdom jag har i botten så är det inte så troligt.
Plus jag är inte rökare,lågt blodtryck, ingen diabets,ingen i min familj har anlag för blodpropp eller haft det då alla i vår familj bär på Von willebradh sjukdom (gentisk sjukdom).

Ja jag har testat p-dator och ja det funkar ju men inte mot mina besvär jag har.
Kopparspiral går inte ihop med min sjukdom.

Ska man byta p-piller sort till nån som är mindre farlig? Att jag började med dessa var mer för att många i min familj och kusiner äter den och dom är nöjda.
Enda biverkningarn jag upplever än så länge är huvudvärk och trötthet. Är inne på dag 2.
Började rakt under min pmsvecka. Eftersom jag pallar inte ha humörsvängningar..slår ju sönder allt i min väg, brösten gör ont,huvudet gör ont, så ja visst nu är det skit svårt att veta vad som är en biverkning och vad som verkligen är min pms^^.

Så någon som har nåt postivt att säga om yaz eller ska man byta sort fort som fan?
Citera
2015-08-27, 22:57
  #2
Medlem
gasproxs avatar
Cerazette (minipiller) är bra. Man slipper mensen och dess biverkningar helt... underbart!
Citera
2015-08-28, 00:44
  #3
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Cerazette (minipiller) är bra. Man slipper mensen och dess biverkningar helt... underbart!

Håller med! Jag fick p-piller just av samma anledningar som TS (riklig mens, svår smärta m.m.) och blev absolut hjälpt av dem. Tvångsbyttes till Cerazette efter flera år på grund av anlag för blodpropp och det blev ännu bättre.
Citera
2015-08-28, 16:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Håller med! Jag fick p-piller just av samma anledningar som TS (riklig mens, svår smärta m.m.) och blev absolut hjälpt av dem. Tvångsbyttes till Cerazette efter flera år på grund av anlag för blodpropp och det blev ännu bättre.

Hört att många mår dåligt av Cerazette.
Men jag har inte anlag för blodpropp dock men den jobbigigaste biverkningen jag har för Yaz är smärta i kroppen. Huvudvärken kommer och går mest..
Citera
2015-08-28, 19:27
  #5
Medlem
Klarabella79s avatar
Använde själv cerazette i nästan 3 år, hade mens varje månad regelbundet.. Det med mensen stämmer inte på alla, att alla slipper mensen. Pratade med läkaren som skrev ut det och hon sa bara "Jaha, då är du en av dom som kommer fortsätta ha mens varje månad"
Citera
2015-08-29, 05:22
  #6
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Om du inte befinner dig i riskzonen tycker jag inte du behöver oroa dig. Man kan drabbas av biverkningar av allt man stoppar i sig idag - att detta p-piller skulle vara farligare än andra har jag aldrig hört talas om.

Bästa är väl om man kan klara sig utan hormonella p-medel men ibland måste man ta hjälp för att få må bättre. Yaz är ett kombinationspiller med både Gestagener och Östrogen.

Cerazette som nämns här är ett mini-piller och innehåller endast gestagener och således mindre biverkningar. Å andra sidan är det inte lika verksamt emot just pmsbesvären tex som du nu ville motverka. Jag tycker du ska ge dom ett försök några månader, det är först då du börjar kunna se mönster i hur det påverkar dig, och inte bara insättningssymptom som besvärar dig.

Försök att inte sitta och lusläsa om pillren, oftast är dte bara det dåliga och negativa som lyftas fram och man kan få en snedvriden och missvisande bild av dom. Onödigt att jaga upp sig över nåt som inte hänt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback