Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-27, 21:17
  #1
Medlem
slemhogs avatar
Tidigare kunde man ofta mejla in sitt cv och ett personligt brev genom en epostadress i jobbannonsen. Senaste åren eller 5-7 åren måste man registrera sig på deras hemsidor och skapa en profil och trycka in alla ens uppgifter, arbetshistorisk, utbildningar och fan och han moster för varje jobb man söker.

När jag söker jobb i Norge nu ser jag dom börjat med samma sak senaste åren. Tidigare kunde man skicka cv och personligt brev direkt genom jobbannonsen på finn.no oftast, nu har varenda bemanningsbolag samma skit som i Sverige nästan och registrera sig på deras sida för varje sökt jobb.
Detta är sjukt störande att för 7e gången skriva in sina uppgifter igen när man har ett toppen cv dom kan läsa bara.
Varför gör arbetsgivare såhär och vad är syftet förutom det tar extremt mycket mer tid?

Varför blir allting hela tiden sämre på alla sätt inom det mest basala som bostäder, jobb, löner i dagens värld.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2015-08-27 kl. 21:21.
Citera
2015-08-27, 21:33
  #2
Medlem
Cerises avatar
För att folk är dumma i huvudet.
Citera
2015-08-27, 21:36
  #3
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Registrera dig på Linkedin. På många rekryteringsbolags sidor kan du hänvisa till ditt konto på Linkedin.
Citera
2015-08-27, 21:39
  #4
Medlem
Jag är i samma situation som du är och det är grymt frustrerande, men anledningen vet jag.
De gör så för att slippa gå igenom varje person. Om de får in 500 ansökningar så kan de med hjälp av hemsidan ta bort kanske 100 direkt för att de inte har körkort, 100 till för att de är i fel ålder osv. Till slut så kan de istället för att kolla igenom 500 ansökningar bara kolla igenom 25. Så för att spara tid.

Vad jag önskar att de gjorde istället är att använda en gemensam plattform, ett enda ställe där man ser till att allt är inlagt som man vill ha det. Då kan man göra det en enda gång och arbetsgivaren fortfarande spara tid.
Citera
2015-08-27, 21:42
  #5
Medlem
Danielxbf32s avatar
Det är rekryteringsfirmornas affärsmodell som spökar, de vill bygga upp sökbara databaser och sparar in stora kostnader genom att lura dig att jobba som gratis dataregistrerare.
Citera
2015-08-27, 22:13
  #6
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
+10 på den, oerhört irriterande och tröttsamt. Ja, jag fattar varför de gör det men det är så gruvligt irriterande att jag vill skrika. Det har hänt ett par gånger att jag struntat i att söka ett jobb på grund av detta.

Och sedan kommer nästa pissgrej, när de väl har din email så kommer de spamma dig tokig med en massa skit. LinkedIn är OK men man får pissmycket spam från mongon.
Citera
2015-08-27, 22:29
  #7
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
+10 på den, oerhört irriterande och tröttsamt. Ja, jag fattar varför de gör det men det är så gruvligt irriterande att jag vill skrika. Det har hänt ett par gånger att jag struntat i att söka ett jobb på grund av detta.

Och sedan kommer nästa pissgrej, när de väl har din email så kommer de spamma dig tokig med en massa skit. LinkedIn är OK men man får pissmycket spam från mongon.


Håller med. Även när det står i annonsen att man kan söka via vanliga mejlen o man mejlar in sitt cv och brev så får man mejl tillbaka där det står "ja nu behöver du BARA registrera dig på vår sida.." o så måste man fylla i allt igen.

I framtiden hoppas jag slippa sånt där då min Bransch inte använder sig av rekryteringsfirmor vad jag vet.
Citera
2015-08-27, 23:05
  #8
Avstängd
Adalantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Tidigare kunde man ofta mejla in sitt cv och ett personligt brev genom en epostadress i jobbannonsen. Senaste åren eller 5-7 åren måste man registrera sig på deras hemsidor och skapa en profil och trycka in alla ens uppgifter, arbetshistorisk, utbildningar och fan och han moster för varje jobb man söker.

När jag söker jobb i Norge nu ser jag dom börjat med samma sak senaste åren. Tidigare kunde man skicka cv och personligt brev direkt genom jobbannonsen på finn.no oftast, nu har varenda bemanningsbolag samma skit som i Sverige nästan och registrera sig på deras sida för varje sökt jobb.
Detta är sjukt störande att för 7e gången skriva in sina uppgifter igen när man har ett toppen cv dom kan läsa bara.
Varför gör arbetsgivare såhär och vad är syftet förutom det tar extremt mycket mer tid?

Varför blir allting hela tiden sämre på alla sätt inom det mest basala som bostäder, jobb, löner i dagens värld.
För att de säljer dina personliga uppgifter till telemarketingföretag.
Citera
2015-08-28, 01:38
  #9
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Tidigare kunde man ofta mejla in sitt cv och ett personligt brev genom en epostadress i jobbannonsen. Senaste åren eller 5-7 åren måste man registrera sig på deras hemsidor och skapa en profil och trycka in alla ens uppgifter, arbetshistorisk, utbildningar och fan och han moster för varje jobb man söker.

När jag söker jobb i Norge nu ser jag dom börjat med samma sak senaste åren. Tidigare kunde man skicka cv och personligt brev direkt genom jobbannonsen på finn.no oftast, nu har varenda bemanningsbolag samma skit som i Sverige nästan och registrera sig på deras sida för varje sökt jobb.
Detta är sjukt störande att för 7e gången skriva in sina uppgifter igen när man har ett toppen cv dom kan läsa bara.
Varför gör arbetsgivare såhär och vad är syftet förutom det tar extremt mycket mer tid?

Varför blir allting hela tiden sämre på alla sätt inom det mest basala som bostäder, jobb, löner i dagens värld.

Orsaken är, som tidigare påtalats i tråden, att företaget som sköter registreringen sparar tid/pengar.
Citera
2015-08-28, 08:26
  #10
Avstängd
capodasters avatar
De plockar bar ut tjejer som ser påsättningsbara ut eller någonn man som de inte uppfattar som ett hot. Skit i det öppna eget eller använd kontakter.
Citera
2015-08-28, 09:26
  #11
Medlem
mrtowlies avatar
Numera kan man ju importera sin Linkedin-profil i många fall och / eller importera info från sitt CV (men man måste ändå pula lite och fixa de fel som uppstår).

Dessutom ligger informationen kvar om man vill söka ett annat jobb för samma ställe senare.

Det är faktiskt inte hela världen, tar 5 minuter att klistra in skiten från CV:t. Orkar man inte göra det så kanske man inte ska söka jobb över huvud taget, ty då är man en lat jävel.
Citera
2015-08-28, 11:33
  #12
Medlem
Håller med. Jag tånker gå steget längre o säga att intervjun och CV't i sig är överflödigt. Dom gångerna jag fått jobb o praktik så känner jag att det var slöseri med tid. "hej. Jag är intresserad". Arbetsgivare; "varför då?".

Så jäkla konstig konversation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback