Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-27, 20:59
  #1
Medlem
Hehu94s avatar
Jag ska ta det här kort. Jag har alltid varit "den lilla killen" och har alltid velat ändra på det. Har nu till slut lyckats komma igång bra med träningen. Är kille, 174cm, 70kg atm. För 1 månad sedan vägde jag 59kg, och det var då som jag började bulka. Jag tänker inte jätte mycket på hur nyttigt det jag äter är, utan äter egentligen det mesta. Jag förstår också att en stor del utav vikten är ren vätska. Jag dricker ganska mycket vatten samt mjölk om dagen. Någon som kan uppskatta på nåt ungefär på hur mkt av vikten som är ren vätska, och hur mycket som skulle kunna vara muskelmassa på 1 månad?

Nu känns det som att jag har fastnat.. Vill upp till typ 80 (kommer vara ganska tjock då antagligen), och sedan kunna deffa ner till stadigt 71kg ca. Har ni några tips på hur man ska bulka?

Kostillstkott: Gainer, kreatin, bcaa.

Mina kompisar säger att jag verkligen har blivit större och att jag ser mer "köttig" ut nu, men jag tycker fortfarande jag är ganska smal. Visst jag känner ju och ser att jag är lite större, men inte så mycket som jag tycker man ska se när man gått från 59, till 70. Men dock har jag ju som sagt bara tränat i ca 1 månad, så jag förstår ju att det behöver mer tid.

Har t.ex. ökat i:

bänk (10-12 reps x 3-4 set): 35kg -> 50kg.

Marklyft (10-12 reps x 4 set): 40kg -> 62.5kg.


Ska till thailand i 4 veckor om ca 5 månader. Hur stora resultat tror ni jag har lyckats få fram tills dess? Har en väldigt massa frågor som ni märker..
__________________
Senast redigerad av Hehu94 2015-08-27 kl. 21:02.
Citera
2015-08-27, 21:04
  #2
Medlem
Jo, mycket frågor!
Bulka inte för att sen deffa. Det är ett stort misstag. Deffa är betydligt svårare än att bulka så jag tycker inte du ska gå upp så snabbt i vikt.
Citera
2015-08-27, 21:09
  #3
Medlem
Hehu94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jo, mycket frågor!
Bulka inte för att sen deffa. Det är ett stort misstag. Deffa är betydligt svårare än att bulka så jag tycker inte du ska gå upp så snabbt i vikt.

Grejen är att jag är en person som kan huuuur lätt som helst gå ner 5 kg på 1 vecka om jag vill. Utan problem. Jag har alltid haft super svårt för att gå upp, och måste verkligen tvinga i mig maten för att bulka. Det känns helt naturligt för mig att deffa kommer vara lättare, trots dess bieffekter vilket jag är medvetna utav.
Citera
2015-08-27, 21:16
  #4
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hehu94
Grejen är att jag är en person som kan huuuur lätt som helst gå ner 5 kg på 1 vecka om jag vill. Utan problem. Jag har alltid haft super svårt för att gå upp, och måste verkligen tvinga i mig maten för att bulka. Det känns helt naturligt för mig att deffa kommer vara lättare, trots dess bieffekter vilket jag är medvetna utav.

Det du går ner är isåfall inte fett och således irrelevant.
Citera
2015-08-27, 21:19
  #5
Medlem
Senapstjuvens avatar
Så du har gått upp 11 kg på en månad? Tja, ett kilo muskelmassa har du kanske lagt på dig. Resten är fett. Inte vätska. Fett.

Du har säkert blivit "köttigare". Om du va väldigt smal innan så hamnar fettet över hela kroppen, inklusive armar, som jag antar är det enda dina kompisar tittar på, men om du fortsätter som du gjort den senaste månaden börjar du nog snart få lite kagge också.
__________________
Senast redigerad av Senapstjuven 2015-08-27 kl. 21:34.
Citera
2015-08-27, 21:22
  #6
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
För mig är det ett mysterium hur du kan säga att du har svårt att gå upp i vikt när du gått upp mer än 10kg på en månad. Tror heller inte detta är någon stor del muskler med tanke på dina vikter du lyfter. Vid dessa vikter brukar det oftast vara tekniken som går framåt och leder till ökningar, även om musklerna även växer. 10kg muskler är dessutom något som oftast tar flera år att lägga på sig.
Citera
2015-08-27, 21:25
  #7
Medlem
Brukar man inte sikta på typ högst ett halvt kilo i veckan för att minimera fettpåläggning? Som sagt så är nog 10kg utav de där 11kg fett.
Citera
2015-08-27, 21:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hehu94
Jag ska ta det här kort. Jag har alltid varit "den lilla killen" och har alltid velat ändra på det. Har nu till slut lyckats komma igång bra med träningen. Är kille, 174cm, 70kg atm. För 1 månad sedan vägde jag 59kg, och det var då som jag började bulka. Jag tänker inte jätte mycket på hur nyttigt det jag äter är, utan äter egentligen det mesta. Jag förstår också att en stor del utav vikten är ren vätska. Jag dricker ganska mycket vatten samt mjölk om dagen. Någon som kan uppskatta på nåt ungefär på hur mkt av vikten som är ren vätska, och hur mycket som skulle kunna vara muskelmassa på 1 månad?

Nu känns det som att jag har fastnat.. Vill upp till typ 80 (kommer vara ganska tjock då antagligen), och sedan kunna deffa ner till stadigt 71kg ca. Har ni några tips på hur man ska bulka?

Kostillstkott: Gainer, kreatin, bcaa.

Mina kompisar säger att jag verkligen har blivit större och att jag ser mer "köttig" ut nu, men jag tycker fortfarande jag är ganska smal. Visst jag känner ju och ser att jag är lite större, men inte så mycket som jag tycker man ska se när man gått från 59, till 70. Men dock har jag ju som sagt bara tränat i ca 1 månad, så jag förstår ju att det behöver mer tid.

Har t.ex. ökat i:

bänk (10-12 reps x 3-4 set): 35kg -> 50kg.

Marklyft (10-12 reps x 4 set): 40kg -> 62.5kg.


Ska till thailand i 4 veckor om ca 5 månader. Hur stora resultat tror ni jag har lyckats få fram tills dess? Har en väldigt massa frågor som ni märker..
Man brukar säga att en nybörjare första året kan lägga på sig runt 10kg muskelmassa. Andra året kanske 5kg... därefter 0,5-1kg.
Detta om man sköter kosten och tränar styrketräning seriöst flera dagar i veckan.
Så du har i bästa fall lagt på dig runt ett kilo muskler. Resten av viktökningen är fett, vatten och glykogen.
Man brukar säga att man utan doping kan kan nå en vikt av längden -100 i tävlingsform.
I ditt fall alltså runt 74kg i rippad tävlingsform efter minst 10 års träning... vilket betyder kanske 80-85kg i schyst strandform.
Styrkeökningarna du gjort är högst normala... kanske tom i underkant vad man förväntar sig och har inget med ökad muskelmassa att göra. Jag väger bara 67kg och gör 10-12 reps på 85kg i bänk. Dvs det är teknik och nervsignaler.
Citera
2015-08-27, 21:50
  #9
Medlem
Hehu94s avatar
Okej det kan mycket väl vara så att det är 1kg muskler och 10kg fett. Men hur ska man göra för att inte öka så mycket i fett då? Jag äter inte direkt överdrivet mycket varje dag. Dock så äter jag mat som t.ex. hemmalagade hamburgare, nudlar med makrill, kycklingvingar, mjölk, kebabrulle osv osv.

Hur ska man göra för att öka så snabbt som möjligt i muskelmassa?
Citera
2015-08-27, 22:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hehu94
Okej det kan mycket väl vara så att det är 1kg muskler och 10kg fett. Men hur ska man göra för att inte öka så mycket i fett då? Jag äter inte direkt överdrivet mycket varje dag. Dock så äter jag mat som t.ex. hemmalagade hamburgare, nudlar med makrill, kycklingvingar, mjölk, kebabrulle osv osv.

Hur ska man göra för att öka så snabbt som möjligt i muskelmassa?

Maten du beskriver är väll ok om det är viktuppgång du är ute efter... men kanske lite för stor mängd. Skippa gainern tex om du går upp för fort (gainer ÄR välling... dvs mat i pulverform... ingenting annat). BCAA är slöseri med pengar under en bulk såvida du inte kör periodisk fasta då det kanske kan göra nytta under den fastande tiden på dygnet. (Jag förordar EAA om man har svårt att få i sig tillräckligt med protein under deff (viktnedgång) istället för BCAA)
Det finns bara ett sätt (dopingfritt) att lägga på sig muskler... energiöverskott i kombination med seriös kontinuerlig styrketräning där du varje pass lyfter mer än det förra.
Det går inte att snabba på på något magiskt sätt. Det endalagliga tillskottet som kan hjälpa en liten liten minismula är kreatin.
Skippa gainern eftersom du uppenbarligen inte har några problem att lägga på dig vikt, styrketräna tungt. Se till att få i dig ca 2g protein/kkv, 1g fett/kkv och resten kolhydrater upp till din kalorigräns.
Kör så i några år så kommer du att få en fin fysik.
Citera
2015-08-27, 22:44
  #11
Medlem
Hehu94s avatar
Tacksam för svar!

Sen undrar jag, vad anser ni om alkohol när man tränar? Jag är nämligen en festprisse som helt enkelt valt att vilja bygga upp sig så man ser bättre ut på sådana tillställningar. Vill ju inte supa varje helg nu, men vill ju ändå kunna dricka nån gång då och då.
Citera
2015-08-27, 23:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hehu94
Okej det kan mycket väl vara så att det är 1kg muskler och 10kg fett. Men hur ska man göra för att inte öka så mycket i fett då? Jag äter inte direkt överdrivet mycket varje dag. Dock så äter jag mat som t.ex. hemmalagade hamburgare, nudlar med makrill, kycklingvingar, mjölk, kebabrulle osv osv.

Hur ska man göra för att öka så snabbt som möjligt i muskelmassa?

Det snabbaste sättet är att börja kura men det är poänglöst i ditt fall, finns inget quickfix du får göra som alla andra dödliga.
Börja med ett bra träningsprogram, ge allt i gymmet, ge fan i kröka varje helg, sov 8 timmar per natt, + ett 500 kaloriöverskott/dag = respektabel fysik inom 3-5 år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback