Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-10-04, 13:43
  #97
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Javisst, om det inte var för att jag trodde att folk läste och kanske tog till sig av det du och andra skriver här så skulle jag inte finna någon anledning att visa när informationen är felaktig.
Några kompisar har jag dock, mig veterligen, inte här. Mardrömmar har jag inte haft på 20 år vad jag kan minnas.
Det är meningen att folk ska lära sig att analysera logiskt, och det är något jag predikar jämt och ständigt.
Du skriver att du är orolig att folk ska ta efter mig, och det blir ju helt omöjligt att förstå vad du menar då.
Tycker u alltså inte att folk ska lära sig tänka logiskt?


Och denna tråden handlar om "25 st teknologiska civilisationer i Vintergatan".
Det är ju en lika logisk omöjlighet det - eftersom dessa 25 st teknologiska civilisationer måste vara så avancerade att de utforskat sina respektive områden i galaxen, och med det även spridit sin teknologiska nivå till varje nyupptäckt planetär civlisation som varit mottaglig för det.
Slutsatsen blir då nligt alla logikens regler att det måste finnas så många fler än 25 st sådana civilisationer.
Snarare är det mer sannolikt att det finns En huvudsaklig teknologisk utvecklingsnivå i hela galaxen, som alla som uppnår en mottaglig nivå kan bli del av.
Ungefär som på Jorden - vår teknologiska nivå är så avancerad som den är, och den kan alla som är mottaglig för ta del av. Men de som av olika anledningar inte vill, de kan stå bredvid. Men de är ändå medvetna, och kan ändå njuta frukterna av den.
De som står helt utanför, som är allt för primitiva - de flesta av dem blir Ändå betjänade av oss, och endast en extremt liten del står i stort sett helt utanför civilisationen. Tex vissa vildar på Andamanerna-öarna, eller någon enstaka infödingsstam i djungeln.

Men i stil med hur det ser ut på Jorden - ungefär så borde det se ut i galaxen.

Vi på Jorden kan nog jämföras med Andamanernas vildar. Dvs vi har ingen kontakt med den galaktiska civilisationen, inget samarbete. Men vi Ser spåren av dem. På samma sätt som de vildarna ser flygplan som flyger över dem, och ibland hittar båtar som gått i kvav vid ständerna.

Vi är alltså "vildar" i galaktisk bemärkelse.
Precis som Andamanernas folk så är det vi själv som isolerar oss. Precis som de vildarna Hade Kunnat ta steget ut, så hade Vi kunnat ta steget också. Men de som bestämmer på de öarna, coh de som bestämmer över oss, vill tydligen inte det.
Citera
2015-10-04, 14:34
  #98
Medlem
Wittstocksgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suchdoge
Jag orkar inte ens läsa allt men jag vill påpeka en sak som ofta verka glömmas bort när vi talar andra civilisationer.
Jag tror på andra intelligenta varelser, vad jag har svårt att se är att de skulle leva precis just nu i vårat tidsspann.
Ur en kosmisk synvinkel är människan en vääääldigt ung varelse. Och med intelligens verkar självutrotning medkomma.
Så chansen att dessa andra intelligenta varelser finns JUST NU anser jag som låg, där emot kanske dom fanns för, ptja.. Låt säga 100 miljoner år sen. Kanske kommer en ny koloni om 200 milj år till? Men vi är nog long gone då.

I min ungdom (10-12 år) läste jag verk av UFO:iter som von Dänicken och mycket SF.

Men när jag lärde mig att använda källkritik och analysera fakta så blev min slutsats att kontakter mellan olika utomjordiska civilisationer något som homo sapiens inte kommer att få uppleva.

Det faller främst på det du påpekar och är något som jag själv ofta tänkt på när teorier och idéer för möjliga utomjordiska civilisationer debatteras.

Tidsspannet.

Homo Sapiens ca 65 000 år.
Från år 65 000 före nutid till vår medeltid bestod våra observationer av sol, måne, planeter, fjärran stjärnor. Lyckades få till kalendrar och dra nytta av dem för jordbruk.

Men homo sapiens trodde huvudsakligen att jorden var platt och att solen cirklade kring vår platta värld.

Sedan kom teleskop och förståelsen för evidensbaserad forskning.
Ca 150 år har homo sapiens haft en mer sann förståelse för hur universum fungerar och hur enorma avstånden är i universum.

Homo Sapiens lyckades sedan flytta sig från Tellus till sin satellit månen för ca 46 år sedan.
Skickat drönare till Mars och ända ut till microplaneten Pluto.
Finns det liv i vårt egna planetsystem är det på micronivå.
Tämligen ointressant enligt mig.
"tjoho, det finns microber på Mars", det blir inte ens en gäspning.


Så hur länge har liv funnits här på Tellus? = 3,5 miljarder år sedan
Liv på nivå för kontakt med främmande civilisation? = 100 år
Hur länge har vårt universum funnits? = 13,8 miljarder år sedan

En samtida existens för två höga civilisationer är inte stor alls.
Är den snabbaste möjliga kommunikationen ljusets hastighet då är den även tämligen meningslös.

Det finns idag inga bevis för andra civilisationer.
De finns säkert och det har och kommer att finnas andra civilisationer.
Men möjligheten för att homo sapiens ska få kontakt med dem är inte stor.

Vill även lägga till det att förutom problemet med tid och avstånd så är vår planets extraordinära förhållanden för att inhysa liv en lyckträff av sällan skådat slag.
Bara det att Tellus har en måne som stabiliserar banan vilket optimerar förhållanden gör att just Tellus avviker väldigt från majoriteten av exoplaneter med chans till liv.

Men sedan finns ju möjligheter till helt andra livsformer som baserar sig på tex arsenik istället för fosfor. Så det kan finnas helt andra livsformer än de vi främst föreställer oss.

Det finns inte heller några bevis för att evolutionen primerar sk "höga civilisationer"!
Det är inte givet att liv och evolution leder till sk "höga civilisationer"!
På vår planet har högre civilisationer funnits i 3- 4 000 år? 6- 8 000 år? 5- 1 000 år?
Vad som nu ska definieras som en högre civilisation.
Då är det inte lång tid som vår civilisation funnits med tanke på vår "art" funnits i några miljoner år.

Men hur de än ser ut så kommer man inte ifrån avstånden och tidsspannet som vår civilisation existerat.

Det blir som en dagslända ska försöka kontakta sin förfader eller sina avkomlingar.
__________________
Senast redigerad av Wittstocksgatan 2015-10-04 kl. 14:43.
Citera
2015-10-04, 14:47
  #99
Medlem
Wittstocksgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är meningen att folk ska lära sig att analysera logiskt, och det är något jag predikar jämt och ständigt.
Du skriver att du är orolig att folk ska ta efter mig, och det blir ju helt omöjligt att förstå vad du menar då.
Tycker u alltså inte att folk ska lära sig tänka logiskt?


Och denna tråden handlar om "25 st teknologiska civilisationer i Vintergatan".
Det är ju en lika logisk omöjlighet det - eftersom dessa 25 st teknologiska civilisationer måste vara så avancerade att de utforskat sina respektive områden i galaxen, och med det även spridit sin teknologiska nivå till varje nyupptäckt planetär civlisation som varit mottaglig för det.
Slutsatsen blir då nligt alla logikens regler att det måste finnas så många fler än 25 st sådana civilisationer.
Snarare är det mer sannolikt att det finns En huvudsaklig teknologisk utvecklingsnivå i hela galaxen, som alla som uppnår en mottaglig nivå kan bli del av.
Ungefär som på Jorden - vår teknologiska nivå är så avancerad som den är, och den kan alla som är mottaglig för ta del av. Men de som av olika anledningar inte vill, de kan stå bredvid. Men de är ändå medvetna, och kan ändå njuta frukterna av den.
De som står helt utanför, som är allt för primitiva - de flesta av dem blir Ändå betjänade av oss, och endast en extremt liten del står i stort sett helt utanför civilisationen. Tex vissa vildar på Andamanerna-öarna, eller någon enstaka infödingsstam i djungeln.

Men i stil med hur det ser ut på Jorden - ungefär så borde det se ut i galaxen.

Vi på Jorden kan nog jämföras med Andamanernas vildar. Dvs vi har ingen kontakt med den galaktiska civilisationen, inget samarbete. Men vi Ser spåren av dem. På samma sätt som de vildarna ser flygplan som flyger över dem, och ibland hittar båtar som gått i kvav vid ständerna.

Vi är alltså "vildar" i galaktisk bemärkelse.
Precis som Andamanernas folk så är det vi själv som isolerar oss. Precis som de vildarna Hade Kunnat ta steget ut, så hade Vi kunnat ta steget också. Men de som bestämmer på de öarna, coh de som bestämmer över oss, vill tydligen inte det.

Fetade texten ovan: "Men vi ser spåren av dem"

Vilka spår?

Seriös fråga.
Citera
2015-10-04, 15:58
  #100
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är meningen att folk ska lära sig att analysera logiskt, och det är något jag predikar jämt och ständigt.
Du skriver att du är orolig att folk ska ta efter mig, och det blir ju helt omöjligt att förstå vad du menar då.
Tycker u alltså inte att folk ska lära sig tänka logiskt?
Jo självklart - och det är därför dina teorier så ofta framstår som närmast skrämmande. Som detta påstående du kom med nu:

Citat:
Vi är alltså "vildar" i galaktisk bemärkelse.
Precis som Andamanernas folk så är det vi själv som isolerar oss. Precis som de vildarna Hade Kunnat ta steget ut, så hade Vi kunnat ta steget också. Men de som bestämmer på de öarna, coh de som bestämmer över oss, vill tydligen inte det.

Hurdå? Hur skulle vi kunna tagit steget ut i något galaktiskt samarbete? Och hur du kommer fram till att det måste finnas sådana civilisationer är ju mot all logik och förnuft..
Citera
2015-10-04, 19:19
  #101
Moderator
Humbugs avatar
Detta känns inte helt relaterat till Ufologi.

Ufologi --> Astronomi och rymdfart
/Moderator
Citera
2015-10-05, 23:10
  #102
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittstocksgatan
Fetade texten ovan: "Men vi ser spåren av dem"

Vilka spår?

Seriös fråga.
Läste du inte meningen som följde direkt efter den meningen du fetade? Den meningen som började med orden: "På samma sätt som ... "
Citera
2015-10-06, 01:16
  #103
Medlem
Jonblunds avatar
Så länge man inte har en aning om krafterna bakom människans tillkomst, får närvaron av en så överdimensionerad hjärna som vår nog ses som en anomali.
Med det vi idag vet om förekomsten av planeter och nu senast om vatten på Mars kan man på goda grunder anta att universum vimlar av liv. Detta säger dock inget om teknologiska civilisationer. Om människan är en anomali på livets träd är vi nog i praktiken ensamma.
Men med tanke på det ofattbara antalet stjärnor i universum borde det finnas flera teknologiska civilisationer oavsett hur slumpartat och avvikande dessa är.
Problemet är då tiden. Den tid som står till förfogande för skapande av en teknologisk civilisation kring en stjärna är relativt kort och om då dessa civilisationer är tillräckligt sällsynta kommer de aldrig att uppträda samtidigt inom avstånd som kan överbryggas.
Resultatet av detta resonemang blir att vi med största sannolikhet är ensamma.

Det finns en brasklapp till detta: Möjligheten att vi så småningom utvecklar en robotcivilisation som är oss helt överlägsen.
Om dessa robotar tar över, i betydelsen börjar leva sitt egna liv med en egen teknologisk evolution, kan detta överbrygga tidsaspekten och i viss mån också avstånden.
Citera
2015-10-08, 10:32
  #104
Medlem
Titta på Thrive och andra dokumentärer och dokumentation som pekar på att vi har redan kontakt med andra civilisationer, bara det att vi överlåter våran mänskliga talan till galningar som vill utrota oss. Människan är en så pass korkad art, att den är rädd för sig själv och sin egen frihet och därför istället överlåter till sådana med "blått" blod. Tills vi bryter oss fria ifrån det osynliga fängelse som har byggts upp under lång tid runt om oss, så kommer vi aldrig att få veta någonting om vad som sker i universum. För nog är ni gode naiva om ni tror att Nasa och andra makthavare delar med sig av allt de vet.
Vi är multidimensionella varelser och det existerar fler av det slaget än bara oss, det finns redan en massa människor som har rest i universum med hjälp av sitt medvetande. Och alla ni "logiker" som anser att det är fel att tänka ologiskt har ingen koll på hur helheten och balansen i universum ser ut, allting har en motsats. Börja meditera och ta reda på det själva så ska ni få se på magi i slutändan
Citera
2015-10-08, 10:33
  #105
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Med dagens teknologi är det inte ens nära möjligt. I teori skulle det funka med warp-drive/svart hål. Men det är dock inte bevisat och då vet vi inte ens vad mörk materia är. Det måste vi nog ha bra mycket mer koll på innan något sådant blir verklighet.

Ett annat välkänt problem är att energin som krävs för att få upp något i ljusets hastighet, tar mer plats än vad som finns på ett skepp, oavsett hur stort du gör det. Och även om det är möjligt så skulle det ta 15000år i ljusets hastighet. Åker vi snabbare än ljusets hastighet så ser vi troligtvis dessutom inge, då ljus förvrängs.

Varför tror du att alla civilisationer är på samma trappsteg? Bara för att vi är på det trappsteg som representerar vår nutida teknologi så behöver det inte betyda att den dominerande intelligenta arten på planeten 183251 är också där utan kan ha tagit betydligt fler trappsteg än oss i teknologitrappan beroende av olika anledningar.
Citera
2015-10-08, 16:20
  #106
Medlem
Civilisationer har olika starttid, en intelligent civilisation som har ett försprång på 100.000 år eller miljoner år har kommit så långt i den teknologiska utvecklingen att vi människor inte ha kan få in i huvudet eller fantisera hur deras teknologiska nivå är. Dom kanske vet att vi finns, men skiter i oss för att dom har bättre saker för sig. Det är som en människa lutar sig ner och tittar på en liten pissmyra på marken, så är deras civilisation i jämförelse med vår. Vi är för dom helt ointressanta och därför har dom inte kommunicerat eller besökt oss.

Intressant däremot att spekulera om det är 100% maskin-intelligens, cyborger där biologiska varelser has fusionerat med maskiner eller maskiner och biologiska varelser som lever sida med sida.
Citera
2015-10-08, 23:34
  #107
Medlem
Iixils avatar
Den enkla sanningen är att det inte finns någon ekvation som vi kan förlita oss på. Det enda liv vi känner till är det på Jorden, och som dominerande ras är vi begränsade till våran kunnskap för stunden. Vi kan fantisera om olika sätt att kommunicera med civilisationer i fjärran, men vi har inget som helst underlag på att vår kommunikation skulle uppfångas eller gå att tyda/spåra.

Antingen så kommer vi långt, långt i framtiden att möta andra civilisationer och kunna räkna antalet som existerar samtidigt som oss, eller så inträffar det inte.
Citera
2015-10-09, 19:38
  #108
Avstängd
xenix1s avatar
Drakes ekvation är helt felaktig eftersom den inte tar hänsyn till universums utveckling; i synnerhet den kemiska. Tyngre grundämnen bildas som en slags evolutionsprocess allteftersom universum utvecklas och de ackumuleras i nya generationer av stjärnor och planeter. T.ex. så är det i praktiken omöjigt att liv skulle uppstå vid de första generationerna av stjärnor då de innehåller bara väte till 99% och fysionerar detta till helium. Först senare generation av stjärnor kan fusionera fram grundämnen som är relevanta sakfrågan.

Någon känd fysiker, kommer inte ihåg vem. Sa att när är det som sannolikast att avancerat liv i universum finns? Ja, sa han, antagligen i den 'eran' som vi själva befinner oss i eftersom universum har evolverar/utvecklats bevisligen tillräckligt för det.
Kommer just nu inte ihåg vad han heter, men det var han som myntade termen 'svarta hål', Einsteins kompis.

Jag tror det kryllar av liv där ute. Men avståndena är stora...
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback