Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-02, 08:32
  #181
Medlem
storm72s avatar
Jag och många andra här undrar nog hur den Danska modellen hyllas så mycket hos vissa även när de fick 14000 kr. Vad jag har trott hela tiden var att där fick man mindre pengar än här. Har ännu inte fått något bevis som pekar på detta.
Är det någon som har en länk till någon sida som förklarar detta mer än den som säger summan 22249:- ?
Citera
2015-09-03, 16:43
  #182
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Amin
Mamma = blond, pappa = syrian. Om du måste veta
Jag ser det som att jag är lika svensk som någon annan men att jag även har nåt annat, en "kultur" o något som jag gärna delar med mig av.
Man kan säga som så att det inte är köttbullar o falukorv som präglat barndomen o de e ja jävligt glad över.

Då har vi kanske släppt "rasfrågan" o kan ägna oss åt diskution
Hur kan de inte va rasistiskt o göra skillnad på människor?

Vilka är i sådana fall "ni" som du pratar om? Som exporterar vapen och får skylla sig själva? Är det svenskarna? Och om du nu är svensk själv, varför säger du "ni" istället för "vi"? Låt gå för att din grammatik är dålig, men riktigt så dålig är den nog inte.

Du får gärna dela med dig av din andra "kultur", men bli inte förvånad över att ingen bryr sig om den. Intresset för mellanösternvarianten av mångkultur är i Sverige noll och nada.

För att besvara ditt sista påstående där: det är inte rasistiskt att inte vilja öppna välfärdssystemen på vid gavel till allsköns människor runt om i världen. Det kalla Norden består av ett par promille av världens befolkning och det blir inte hållbart att inom ramarna för vårt välfärdssystem bjuda in utan prekvalifikation. Detta är inte rasism, jag tror och hoppas att du själv inser detta. Jag hade varit exakt lika missnöjd om det kom 120 000 amerikaner varje år varav en överväldigande del lever på bidrag och transfereringar från den inrikes födda befolkningen. Låt gå för att den amerikanska kulturen är mer kompatibel med vår svenska kultur.

Jag tycker synd om dig som gått miste om två av dom godaste maträtterna som finns. Rasist!
__________________
Senast redigerad av SingMeToSleep 2015-09-03 kl. 16:45.
Citera
2015-09-05, 12:58
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
En nära halvering från 11000 till 6000.

Åsikter?

http://m.gp.se/nyheter/varlden/1.281...flyktingbidrag

Jag tycker att det är bra att bidraget sänks för det är därför de är här. De är nte här för att jobba vitt och bidrag. På vägen hit har de gjort allt de kan gör att söka "asyl" i andra länder och eftersom de har kastat sina pass så ljuger de om vad de heter på riktigt. Ett utmärkt sätt att komma in i ett land få bidrag och id kort i ett namn och åka till nästa land.

Skillnaden mellan Danmark och Sverige är att danskarna ger dem ett minimum. Är du intresserad av att komma i arbete så uppgraderas man och man behandlas som alla andra i landet. Man får vänta på sin tur. Skickar med en artikel på muslimer som hungerstrejkar för att de inte får större lägenhet. Borgmästaren intervjuas och säger att de har gjort vad de kan och att de får hungerstrejka hur bäst de vill och det får bli hur mycket skriverier som helst. Vad som kommer hända när danskarna sänker bidragen och är bestämda är att dessa bidragsproffs kommer till Sverige. Migrationsverket i Malmö kollar inte fingeravtryck eller markörer i EU databasen över vilka som är kriminella och icke önskvärda i EU. Så det är fritt fram. Under senare hälft av augusti såg jag massor av muslimer med utländska plåtar fullpackade med prylar. Så när staten ställer krav på dem som ställs på vanliga medborgare så flyttar de till Sverige. Det är bara i Sverige man ger dem allt de pekar på och så fort de börjar hetsa och vara aggressiva som muslimer är duktiga på så serveras allt de vill ha på silverfat...och även fatet stjäl de.

http://lokalavisen.dk/syriske-flygtn...309049976/1051
Citera
2015-09-05, 17:54
  #184
Medlem
Lobengulas avatar
Topic är danmarks sänkning av bidrag till flyktingar.

Topic är INTE vilka män som tjejer knullar med eller hur spännande vissa kulturer är.


/Mod
Citera
2015-09-10, 19:21
  #185
Medlem
Mimurs avatar
Intressant länk, där en asylsökande i detta fallet är ärlig med anledningen till att de vill komma till Sverige istället för till Danmark
http://www.friatider.se/invandrare-i...idragens-skull
Citera
2015-09-10, 19:27
  #186
Medlem
irishrages avatar
6000 gör att de kommer hit istället. Att få 9000 för att inte lyfta ett finge gånger x antal så har du en fet utgift för staten.
Citera
2015-09-10, 19:27
  #187
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
En nära halvering från 11000 till 6000.

Åsikter?

http://m.gp.se/nyheter/varlden/1.281...flyktingbidrag

Det är en utmärkt idé tycker jag, om Sverige följer efter så minskar incitamentet att resa över Medelhavet, pengar frigörs för dyr flyktingmottagning i Sverige och Danmark och som kan gå oavkortat till hjälp på plats i närområdet, fler människor får hjälp, humant, färre kommer att drunkna i Medelhavet samt ekonomiskt försvarbart och sätter stopp för välfärdsflyktingarna.

Tino Sanandaji förklarar här varför det är en bra idé att försämra förmånerna för asylsökarna.

http://www.tino.us/2015/09/verklighe...inte-humanism/
Citera
2019-11-23, 07:17
  #188
Medlem
Nu är det vetenskapligt bevisat. Danmarks lägre bidrag gav färre flyktingar, enligt 3 forskare.

NBER Working Paper No. 26454
Issued in November 2019
NBER Program(s):Labor Studies Program, Public Economics Program

We study the effects of welfare generosity on international migration using a series of large changes in welfare benefits for immigrants in Denmark. The first change, implemented in 2002, lowered benefits for immigrants from outside the EU by about 50%, with no changes for natives or immigrants from inside the EU. The policy was later repealed and re-introduced. The differential treatment of immigrants from inside and outside the EU, and of different types of non-EU immigrants, allows for a quasi-experimental research design. We find sizeable effects: the benefit reduction reduced the net flow of immigrants by about 5,000 people per year, or 3.7 percent of the stock of treated immigrants, and the subsequent repeal of the policy reversed the effect almost exactly. Our study provides some of the first causal evidence on the widely debated “welfare magnet” hypothesis. While there are many non-welfare factors that matter for migration decisions, our evidence implies that, conditional on moving, the generosity of the welfare system is important for destination choices.


https://www.nber.org/papers/w26454
Citera
2019-11-23, 08:10
  #189
Avstängd
53280s avatar
Bara att gratulera Danmark till bra förd politk. Här i Sverige börja kommuner spara hårt på skola och liknade, pga att bidragen är alldeels för höga för flyktingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu är det vetenskapligt bevisat. Danmarks lägre bidrag gav färre flyktingar, enligt 3 forskare.

NBER Working Paper No. 26454
Issued in November 2019
NBER Program(s):Labor Studies Program, Public Economics Program

We study the effects of welfare generosity on international migration using a series of large changes in welfare benefits for immigrants in Denmark. The first change, implemented in 2002, lowered benefits for immigrants from outside the EU by about 50%, with no changes for natives or immigrants from inside the EU. The policy was later repealed and re-introduced. The differential treatment of immigrants from inside and outside the EU, and of different types of non-EU immigrants, allows for a quasi-experimental research design. We find sizeable effects: the benefit reduction reduced the net flow of immigrants by about 5,000 people per year, or 3.7 percent of the stock of treated immigrants, and the subsequent repeal of the policy reversed the effect almost exactly. Our study provides some of the first causal evidence on the widely debated “welfare magnet” hypothesis. While there are many non-welfare factors that matter for migration decisions, our evidence implies that, conditional on moving, the generosity of the welfare system is important for destination choices.


https://www.nber.org/papers/w26454
Citera
2019-11-29, 06:05
  #190
Medlem
Det virker at skræmme flygtninge væk med lave ydelser – og det kan aflæses i de offentlige kasser

Nyt studie viser, at Danmark har modtaget 50.000 færre flygtninge og indvandrere på ti år, Nu har tænketanken Cepos regnet på, hvad det har betydet for de offentlige kasser.

https://www.berlingske.dk/danmark/de...VzOF3nD7DizYZU

Danmark sänkte bidragen Då försvann bidrags turisterna
__________________
Senast redigerad av ascheberg 2019-11-29 kl. 06:08.
Citera
2019-11-29, 14:55
  #191
Medlem
Till saken hör ju att Danmark också KOMMUNICERAR att man inte är någon guldgruva för invandrare. Man har i flera omgångar haft annonser i media i Mellanöstern där man har förklarat läget.

Sverige har också kommunicerat. Man har gjort reklam på arabiska om hur generösa bidrag man kan bjuda på.

Inte så överraskande resultat när man ser på de här skillnaderna...
__________________
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2019-11-29 kl. 14:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback