Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-26, 13:18
  #1
Medlem
Hej

Misstänker en utav mina kompisar jag bor tillsammans med har tagit sig in i min dator.

För ca ett år sen sökte jag efter virus i datorn med hjälp av ett virusprogram. Minns att jag hittade något som hade samma IP-nummer eller kom från samma område jag bor i.

En annan sak som har fått mig att tänka är att personen känner till mina bokade resor, musik och andra intressen.

Kan ingenting inom detta område. Är det möjligt att han använder vår gemensama router till att ta sig in i datorn?

/SS
Citera
2015-08-26, 13:24
  #2
Medlem
whoozes avatar
Eftersom han har fysisk tillgång till datorn så är det troligaste att han har installerat ett program i din dator som gör att han kan hålla koll på dig. Det finns program som döljer sina spår riktigt bra så du skulle inte märka något.
Citera
2015-08-26, 13:32
  #3
Medlem
M1159s avatar
Du kan hämta hem SuperAntiSpyware finns free att hämta.
Kolla din dator med denna.
Citera
2015-08-26, 14:36
  #4
Medlem
Du kan även scanna den med hjälp av malwarebytes, det brukar hitta det mesta.
//A
Citera
2015-08-26, 14:48
  #5
Medlem
1FFs avatar
Det bästa du kan göra om du absolut vill vara säker på att du inte har någon spionvara på datorn är att ominstallera den. Sätt dit ett starkt lösenord sedan efteråt, kanske även BIOS lösen.
Citera
2015-08-26, 15:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det bästa du kan göra om du absolut vill vara säker på att du inte har någon spionvara på datorn är att ominstallera den. Sätt dit ett starkt lösenord sedan efteråt, kanske även BIOS lösen.

Jupp, för om man inte har ett BIOS-lösenord så bootar dom bara upp datorn med "ntpasswd" (http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/) och nollar lösenordet om dom verkligen vill in.
//A
Citera
2015-08-26, 16:05
  #7
Medlem
Om du vill vara helt säker på att du inte har fått något skit på din dator följ dessa steg.

1. Ladda ner senaste versionen av Malwarebytes Anti-Malware och kör igenom en scanning
2. Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool, kör igång programmet och tryck på Scan
Programmet kommer att skapa 2 logg-filer som heter FRST.txt och Addition.txt i samma map som du har installerat programmet.

3. Registrera dig på https://forums.malwarebytes.org/
4. Starta en tråd i den här forumsdelen med rubriken att du misstänker att du har en keylogger på din dator "https://forums.malwarebytes.org/index.php?/forum/7-malware-removal-help/"
Klistra även in båda Logg-filerna FRST.txt och Addition.txt i ditt inlägg
5. Vänta på svar från en moderator, Ifall du får till svar att din dator ser ren ut så är den det och du har inget att oroa dig för.
Om du har något skit på din dator så får du hjälp av moderatorn hur du går tillväga för att få bort det.
Citera
2015-08-26, 17:28
  #8
Medlem
Tack för svaren boys
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback