Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-09-16, 19:58
  #73
Medlem
Tråkigt.
Men, jag tror inte ECUn är "bränd", då skulle inget funka alls någonsin. Mera glapp nånstans.
En ECU lever ett ganska hårt liv med vibrationer och stora temperaturvaritioner.

Jag skulle ge en chans på att öppna den och kolla alla lödningar och banor under mikroskop.
Nästa steg är att, med ECUn öppen, starta bilen och så med kylspray försöka avslöja det som glappar.
Se bara upp för kortis mot chassie när ECUns kretskort är spänningssatt, ta en plastlåda eller nåt och lägg den i.
Nästa steg skulle vara att byta alla elektrolytkondensatorer ombord på ECUn, det är den komponenttypen som åldras först.

ECUer är inga magiska saker, det är elektronik som i vilken dator som helst.
Om du inte kan själv, känner du nån elektronikfreak / radioamatör med lödskills?
Skulle gärna hjälpa, men jag bor inte ens i Sverige längre.
Citera
2015-09-16, 21:07
  #74
Medlem
keyzexs avatar
Precis som lurven skriver så är det sällan ECU:n går sönder, nu har jag inte läst hela tråden men får Du ut felkoder ur den så lever den ju.

Jag köpte en Skoda Fabia från en bilverkstad som påstod att ECU:n var körd för det var den felkod dom fick ut med Mekonomens diagnosmaskin, men jag såg rätt snabbt att en kabel-stam hade fått stryk från kylfläkten och skapade kortslutning till map sensorn, jag skalade av och lödde ihop kablarna, startade bilen och ut kom gubbarna och undrade vad fan jag hade gjort.

Sens moral är att det går inte alltid att lita på en felkod.

Men skall Du byta ECU så måste Du även köpa Elcentralen säkringsboxen och tändningslåset med nyckel från en och samma donatorbil om Du skall få det att fungera utan en så kallad nollad ECU.
Citera
2015-09-16, 22:20
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyzex
Nej nej köp en begagnad ECU sedan den här från Ebay.
http://www.ebay.com/itm/RENAULT-IMMO...e85ac1&vxp=mtr
Jag kan tipsa dig via PM om Du försöker ett sådant trix.

Hmm, vad exakt gör den. Lurar immobilisern?

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
"Begagnad" räcker inte. Den måste vara nollad. Annars accepterar den inte en annan bil.

Ah ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så motorstyrenheten har gått sönder och skickat felaktig information till olika komponenter? Svårfunnet fel, det är ju inte det första man letar efter direkt. Dessa kan ju vara hur dyra som helst, 8-10000 låter snarast billigt. Men det är inga roliga pengar att lägga på en äldre bil, och har man väl börjar spendera pengar på bilen måste man fortsätta.

Enligt verkstan så började tydligen bilen baktända(rätt benämning eftertända kanske) när dom fick fram symptomen(dör). Så den ger antagligen bilen för mycket bensin så den blir sur. Men den funkar perfekt annars sa dom.

Börja luta mig åt att sälja aset i delar eller dra iväg den för 5 tusen för att slippa pillet med att plocka ner den. Finns lite nya delar på den och sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Tråkigt.
Men, jag tror inte ECUn är "bränd", då skulle inget funka alls någonsin. Mera glapp nånstans.
En ECU lever ett ganska hårt liv med vibrationer och stora temperaturvaritioner.

Jag skulle ge en chans på att öppna den och kolla alla lödningar och banor under mikroskop.
Nästa steg är att, med ECUn öppen, starta bilen och så med kylspray försöka avslöja det som glappar.
Se bara upp för kortis mot chassie när ECUns kretskort är spänningssatt, ta en plastlåda eller nåt och lägg den i.
Nästa steg skulle vara att byta alla elektrolytkondensatorer ombord på ECUn, det är den komponenttypen som åldras först.

ECUer är inga magiska saker, det är elektronik som i vilken dator som helst.
Om du inte kan själv, känner du nån elektronikfreak / radioamatör med lödskills?
Skulle gärna hjälpa, men jag bor inte ens i Sverige längre.

Ja bränd är den ju inte. Snacka med en bekant som sa att det finns en möjlighet att fukt kommit in. Då började jag direkt fundera på om det blir en fuktbrygga i den när den blir varm av motorns värmestrålning. Lite långsökt kanske men ska öppna den och kolla. Löda och byta kondisar klarar jag nog själv. Ska kolla lite på kretskortet och se om man ser nåt fysiskt fel på den.

Citat:
Ursprungligen postat av keyzex
Precis som lurven skriver så är det sällan ECU:n går sönder, nu har jag inte läst hela tråden men får Du ut felkoder ur den så lever den ju.

Jag köpte en Skoda Fabia från en bilverkstad som påstod att ECU:n var körd för det var den felkod dom fick ut med Mekonomens diagnosmaskin, men jag såg rätt snabbt att en kabel-stam hade fått stryk från kylfläkten och skapade kortslutning till map sensorn, jag skalade av och lödde ihop kablarna, startade bilen och ut kom gubbarna och undrade vad fan jag hade gjort.

Sens moral är att det går inte alltid att lita på en felkod.

Men skall Du byta ECU så måste Du även köpa Elcentralen säkringsboxen och tändningslåset med nyckel från en och samma donatorbil om Du skall få det att fungera utan en så kallad nollad ECU.

Nja grejen är ju den att inga felkoder kommer ut alls ur den. Därför verkstan gissar på att det är ecu'n, den kan ju inte felsöka sig själv direkt. Eller ja, på nya bilar kanske.
__________________
Senast redigerad av Since25 2015-09-16 kl. 22:22.
Citera
2015-09-16, 22:28
  #76
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Since25
Nja grejen är ju den att inga felkoder kommer ut alls ur den. Därför verkstan gissar på att det är ecu'n, den kan ju inte felsöka sig själv direkt. Eller ja, på nya bilar kanske.
Så bara för att det inte finns felkoder så måste den vara trasig?
Citera
2015-09-16, 22:39
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Så bara för att det inte finns felkoder så måste den vara trasig?

Med tanke på hur mycket jag letat och bytt samt ryckt i kabelpiskor så finns det inte så mycket fler alternativ egentligen. Renaults tidiga "moderna" bilar är ju inte kända för att ha ett stabilt elsystem. De flesta bilar jag vart med om som har gått dåligt brukar alltid spotta ur sig felkoder. Lmm paj, lambdasond pajj, svag signal vevaxelgivare osv.

Bilen borde inte dö för att tex en cylinder misständer eller att lambdasonden skickar lite fel värden. Nu går ju bilen som en klocka i 20-30 min sen dör den som om man vred av tändningen. Känns ju lite logiskt att ecu'n ballat ur och skickar cp-värden av någon skum anledning som antagligen gör motorn sjukt jävla sur.

Men det är ju bara en logisk teori.
Citera
2015-09-16, 23:46
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Since25
Ja bränd är den ju inte. Snacka med en bekant som sa att det finns en möjlighet att fukt kommit in. Då började jag direkt fundera på om det blir en fuktbrygga i den när den blir varm av motorns värmestrålning. Lite långsökt kanske men ska öppna den och kolla. Löda och byta kondisar klarar jag nog själv. Ska kolla lite på kretskortet och se om man ser nåt fysiskt fel på den.

Fukt gör spännande saker tillsammans med elektriska saker...
Metaller korroderar och kan även "flytta på sig"; lösas upp och avlagras på ett annat ställe med annan potential. En typisk lödning på kopparbana; koppar i banan, bly+tenn i lodet, tenn på stål i komponentbenet; först försvinner stålet i benet, sedan tennet i lödningen så lödningen spricker.
Denna metall kommer att kvarstå i jonform (salt)och ger kortslutningar när det fuktas, eller avsättas på nåt annat ställe, ungefär som elektroplätering.
Öppna och titta, ser du vita avlagringar så tvätta med tops och T-röd. Kika med lupp eller helst mikroskop. Ser du lödningar som är ovanligt grå, sug bort tennet med lödfläta och löd om.
Inget är ju permanent skadat bevisligen, bilen går ju emellanåt.
Citera
2015-09-17, 12:29
  #79
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Since25
Enligt verkstan så började tydligen bilen baktända(rätt benämning eftertända kanske) när dom fick fram symptomen(dör). Så den ger antagligen bilen för mycket bensin så den blir sur. Men den funkar perfekt annars sa dom.
Hade det bara varit det symptomet kunde men ju nästan misstänka att motorstyrenheten får felaktig information, t ex från tempgivaren. Om denna säger att temperaturen är 10 grader när den egentligen är 90, kommer motorn få för fet blandning och stanna eller gå illa. Men det antar att du redan kolla, och ett sånt fel borde ju också generera en felkod eller två.
Citera
2015-09-17, 14:43
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hade det bara varit det symptomet kunde men ju nästan misstänka att motorstyrenheten får felaktig information, t ex från tempgivaren. Om denna säger att temperaturen är 10 grader när den egentligen är 90, kommer motorn få för fet blandning och stanna eller gå illa. Men det antar att du redan kolla, och ett sånt fel borde ju också generera en felkod eller två.

Precis. Bytt givaren.
Citera
2015-09-21, 10:19
  #81
Avstängd
Tammers avatar
Hur går det? Blev det en ny motorstyrbox eller?
Citera
2015-09-21, 10:50
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur går det? Blev det en ny motorstyrbox eller?

Blir troligtvis skroten. Inte värt att lägga ner mer pengar i min värld. Drog en grov nitlott av att köpa en schysst utrustad baguette, bara svälja och köpa en ny bil.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback