Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-26, 02:29
  #1
Medlem
För 8 år sedan så tog jag antidepressiv medicin i ca 3 veckor. Ifrån ingenstans så fick jag plötsligt en uppblåst mage. Varför detta skedde vet jag inte, troligtvis så var det någon slags bieffekt.
Jag var smal som en pinne och helt plötsligt så blev magen som en ballong.

Sedan dess så har min mage växt mycket, på senare år har den blivit så stor att jag måste göra någonting åt detta.
Jag har alltid ätit lite mat, ett huvudmål om dagen och något litet (typ någon macka) så det har inget att göra med kosten.
När jag arbetade som brevbärare för några år sedan så hade jag fortfarande kvar min mage trots att jag rörde på mig väldigt mycket.
Jag har gjort Gastro och endoskopi men de hittade ingenting.
Jag har inte ont någonstans och min avföring är normal, jag går på toa och skiter 2-3 gånger i veckan, oftast så blir det 2 gånger i veckan. Jag tror därför inte att jag har IBS eller crohns.

Jag har provat att undvika gluten och laktos i över 2 månader men det gör ingen skillnad.
Jag bad min husläkare att skicka en remiss till en magläkare men jag fick inte komma dit eftersom de redan har kollat min mage förr. Sedan förra året så har jag gått upp 7 kg enbart för att min mage har blivit större.

Jag behöver verkligen hjälp, vad ska jag göra?
Jag gjorde ultraljud för några dagar sedan och då sa de att jag har generellt "rikligt" med gaser i tarmarna.
Gillar inte att posta bilder på forum men nu har jag fan inget val, får ingen hjälp ifrån sjukvården längre..

https://www.dropbox.com/s/43kz3u6hbb...12.15.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/5ejcvf6af7...11.14.jpg?dl=0
Citera
2015-08-26, 03:28
  #2
Medlem
Duramaters avatar
Det jag tänker på när jag ser dina bilder är vätskeansamling i bukehålan kallad för ascites. Orsaken kan vara många allt från maligniteter, leverinsufficiens, hjärtsvikt och övriga metaboliska sjukdomar.

Har läkarna tagit leverprover?
Citera
2015-08-26, 04:59
  #3
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Det jag tänker på när jag ser dina bilder är vätskeansamling i bukehålan kallad för ascites. Orsaken kan vara många allt från maligniteter, leverinsufficiens, hjärtsvikt och övriga metaboliska sjukdomar.

Har läkarna tagit leverprover?

Jag tror inte att det är ascites eftersom det är ett såpass allvarligt tillstånd att man borde kollat upp det vid detta laget, sedan finns det inget annat i anamnesen som tyder på att han skulle ha en pre/intra/post-hepatisk orsak till vätskeansamlingen.
Citera
2015-08-26, 23:27
  #4
Medlem
Tack för svaren, nej detta är nog inte vätska eftersom jag nyligen tog ultraljud. Mina leverprover är dessutom normala.. De sa endast att jag hade mycket gaser i tarmarna men jag har aldrig känt mig särskilt gasig så jag tror inte att det är orsaken heller..
Citera
2015-08-27, 00:22
  #5
Medlem
Du har inte bara för slappa magmuskler då? Så dom inte orkar hålla in magen? Det + mycket gaser kan göra rätt mycket.
Prova göra magövningar och försök kolla över din kost så du äter mindre av saker som är gasbildande.
Citera
2015-08-27, 09:41
  #6
Medlem
Har du hört talas om Dimetikon?
Citera
2015-08-27, 09:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iniquity.
Har du hört talas om Dimetikon?

Det finns i kapselform som Minifom. Jag tvivlar på att det hjälper särskilt mycket, men det är harmlöst så du kan prova. Det bryter ner stora gasbubblor till mindre.

Eftersom du är grundligt undersökt så verkar IBS vara ditt problem. Det är ett tillstånd som har extremt låg status inom vården. Det är inte dödligt men förstör ens liv, det är en ointressant, osmaklig och mycket svårbotad åkomma. Man får experimentera sig fram så gott man kan. Det handlar i grunden om ngn form av dysbios, dvs den normala, fungerande tarmfloran är störd. Vissa blir hjälpta av antibiotika. Du får själv skaffa dig antibiotika för ingen läkare i Sverige kommer att skriva ut någon till dig.

Man kan prova probiotika.
Citera
2015-08-28, 01:09
  #8
Medlem
Jag tror inte att detta är IBS, jag behöver bara gå på toa 2-3 gånger i veckan, min avföring är normal (utan att ha jämfört med någon annan), jag känner mig sällan gasig, jag har inte ont någonstans.
Däremot så blir min mage "hård" ibland, sker oftast efter att jag har ätit och ibland helt random.
Efter att jag har ätit vattenmelon, då blir min mage som störst.

För några år sedan så tog jag antibiotika mot borrelia i flera månader + probiotika, hände ingenting med magen.

Jag ska prova med magövningar hemma men jag tror knappast att min mage försvinner av det.
Känns för jävligt att bli nekad vård när man har fysiska bevis på att något är fel...
Citera
2015-08-29, 15:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
För 8 år sedan så tog jag antidepressiv medicin i ca 3 veckor. Ifrån ingenstans så fick jag plötsligt en uppblåst mage. Varför detta skedde vet jag inte, troligtvis så var det någon slags bieffekt.
Jag var smal som en pinne och helt plötsligt så blev magen som en ballong.

Sedan dess så har min mage växt mycket, på senare år har den blivit så stor att jag måste göra någonting åt detta.
Jag har alltid ätit lite mat, ett huvudmål om dagen och något litet (typ någon macka) så det har inget att göra med kosten.
När jag arbetade som brevbärare för några år sedan så hade jag fortfarande kvar min mage trots att jag rörde på mig väldigt mycket.
Jag har gjort Gastro och endoskopi men de hittade ingenting.
Jag har inte ont någonstans och min avföring är normal, jag går på toa och skiter 2-3 gånger i veckan, oftast så blir det 2 gånger i veckan. Jag tror därför inte att jag har IBS eller crohns.

Jag har provat att undvika gluten och laktos i över 2 månader men det gör ingen skillnad.
Jag bad min husläkare att skicka en remiss till en magläkare men jag fick inte komma dit eftersom de redan har kollat min mage förr. Sedan förra året så har jag gått upp 7 kg enbart för att min mage har blivit större.

Jag behöver verkligen hjälp, vad ska jag göra?
Jag gjorde ultraljud för några dagar sedan och då sa de att jag har generellt "rikligt" med gaser i tarmarna.
Gillar inte att posta bilder på forum men nu har jag fan inget val, får ingen hjälp ifrån sjukvården längre..

https://www.dropbox.com/s/43kz3u6hbb...12.15.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/5ejcvf6af7...11.14.jpg?dl=0



Vad mer exakt äter du? Varierad kost? Kan du ha näringsbrist? Har blodvärden tagits?

Har du ont i magen? Andra magrelaterade problem som illamående, mm?
Citera
2015-08-31, 02:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maroochy
Vad mer exakt äter du? Varierad kost? Kan du ha näringsbrist? Har blodvärden tagits?

Har du ont i magen? Andra magrelaterade problem som illamående, mm?

Jag äter ett huvudmål om dagen + 1 eller 2 mackor, det är ungefär den mängden mat det ligger på i genomsnitt. Maten jag äter varierar, det är inte dålig mat i alla fall.
Mina blodprov är normala, inget konstigt har hittats.

Har inga andra relaterade symptom alls, har inte ont, min avföring är normal etc. Jag har provat probiotika, undvikit laktos och gluten etc, jag vet själv ärligt talat inte vad jag mer ska göra.
Jag har bestämt mig för att börja gymma för att se om det blir någon skillnad. Jag är dock ganska säker på att något är fel i kroppen, det är ju inte enbart fett som gör att magen ser ut såhär.

Edit: Vet ni om man kan göra ett SIBO (small intestinal bacterial overgrowth) test via sjukhuset eller är det något man får betala själv online?
__________________
Senast redigerad av matrixmorpheus 2015-08-31 kl. 02:35.
Citera
2020-01-15, 22:14
  #11
Medlem
Giddenss avatar
Sibotest får en göra för egna slantar, tror det går på 2000 i regel.

Det där med vattenmelon är något de flesta med ibs är känsliga för.
Jag har IBS och måste inte springa på toa 10 ggr om dagen , framförallt gaser som är problem för mig. det kan yttra sig olika. Dock är det ju en jävla slaskdiagnos så jag vet inte vilken nytta du skulle ha av den.

Tyvärr har jag inte mycket vettigt att tillföra, är i liknande sits. Har läst en del vetenskapliga artiklar om SIBO, samt lyssnat på en del poddar med olika läkare som har kunskap i ämnet. Överväger själv att göra ett svindyrt utandningsprov.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback