Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-25, 21:01
  #1
Medlem
Jan Björklund får stanna kvar som Folkpartiets partiledare, men han ansåg att partiet behövde en förnying, så nu är ett eventuellt namnbyte på kartan. De har nu börjat utveckla en krisplan för att få stanna i riksdagen 2018. Är detta bara ett desperat sätt att locka väljare, eller är det en bra idé från Folkpartiet?

http://www.expressen.se/nyheter/namn...a-folkpartiet/
__________________
Senast redigerad av WalruswasPaul 2015-08-25 kl. 21:08.
Citera
2015-08-25, 21:04
  #2
Medlem
Senapstjuvens avatar
Tja, ett namnbyte i sig gör ju ingen skillnad, men om partiets åsikter i stora frågor skulle ändras vore ett namnbyte nog ett effektivt sett att förmedla det.
Citera
2015-08-25, 21:07
  #3
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Jag argumenterade flitigt för att de skulle ta bort "liberalerna" från sina valsedlar, där det står "Folkpartiet liberalerna" när jag lämnade för länge sedan. Jag ansåg att de inte var liberala för 5 öre.

Nu vill de alltså att det bara ska stå "liberalerna"? Jag hoppas att de ändrar politik åt ett mer liberalt håll innan dess. Ett namnbyte ger inte mycket utan en ny inriktning. Men det står ju att de överväger en tydlig riktning, och det välkomnar jag.
Citera
2015-08-25, 21:11
  #4
Medlem
Moll-Es avatar
De kan byta namn till "Sverigepartiet" och återlansera sina språkkrav för medborgarskap än en gång i hopp om att hålla sig ovanför riksdagsspärren.
Citera
2015-08-25, 21:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Jag argumenterade flitigt för att de skulle ta bort "liberalerna" från sina valsedlar, där det står "Folkpartiet liberalerna" när jag lämnade för länge sedan. Jag ansåg att de inte var liberala för 5 öre.

Nu vill de alltså att det bara ska stå "liberalerna"? Jag hoppas att de ändrar politik åt ett mer liberalt håll innan dess. Ett namnbyte ger inte mycket utan en ny inriktning. Men det står ju att de överväger en tydlig riktning, och det välkomnar jag.
Ja, det hade varit bra för partiet om de ändrade riktning, särskilt om de nu byter namn. Annars är det meningslöst.
Citera
2015-08-25, 21:13
  #6
Medlem
Mack-Bolans avatar
Folkpartiet>Partifolket?
Citera
2015-08-25, 21:13
  #7
Medlem
LeifD2s avatar
Jättebra idé! Jag hade inte kunnat komma på något bättre själv.
Folkpartiet säger inte mer om ett parti än "moderaterna" eller "centern", 2 andra vänsterorienterade partier med diffus politik och moral.

Kan vi inte ha en namnförslagstråd här på flashback? Vi är ju mycket smartare var och en av oss än hela folkpartiet tillsammans.

Hur har det sett ut historiskt? Att partier byter namn är ju inget nytt. Mest har det väl varit på den yttersta vänstersidan i små skruttiga sammanslutningar på några 100-pers (folkpartiet är snart i samma storleksordning, om inte annat när Birgitta Ohlsson blir partiledare).
Det senaste stora, viktiga parti som bytte namn var väl Bondeförbundet som blev Centern?

Om folkpartiet byter namn, är då det gamla namnet "folkpartiet" skyddat? Någon annan (t.ex. Leif D) kan ställa upp under det namnet 2018 och få folk att tro att det är det gamla vänsterliberala partiet som är i farten, när det i själva verket är ett nytt, fräscht nazistparti som tagit deras namn bara.
__________________
Senast redigerad av LeifD2 2015-08-25 kl. 21:16.
Citera
2015-08-25, 21:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kan vi inte ha en namnförslagstråd här på flashback? Vi är ju mycket smartare var och en av oss än hela folkpartiet tillsammans.
Väldigt bra idé! Namnförslag på FP specifikt då, eller på partier i allmänhet?
Citera
2015-08-25, 21:20
  #9
Medlem
harrowdownhills avatar
Ja då slipper dom att Granskning Sverige ringer upp och frågar om det finns ett folk eller inte

Edit: här var klippet "Folkpartiet kan tvingas till namnbyte" https://www.youtube.com/watch?v=kjuNmI360rA
__________________
Senast redigerad av harrowdownhill 2015-08-25 kl. 21:27.
Citera
2015-08-25, 21:27
  #10
Medlem
Cameltotems avatar
"Låtsasliberalerna" hade ju varit ett passande namn.
Citera
2015-08-25, 21:29
  #11
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalruswasPaul
Jan Björklund får stanna kvar som Folkpartiets partiledare, men han ansåg att partiet behövde en förnying, så nu är ett eventuellt namnbyte på kartan. De har nu börjat utveckla en krisplan för att få stanna i riksdagen 2018. Är detta bara ett desperat sätt att locka väljare, eller är det en bra idé från Folkpartiet?

http://www.expressen.se/nyheter/namn...a-folkpartiet/

Varför inte Naivisterna? Eller kanske Decemberlistan? Det ska vara både sanning och klang i namnet..
Citera
2015-08-25, 21:42
  #12
Medlem
Folkidioterna,

Eller varför inte

Kommunistslöddret Idioterna
__________________
Senast redigerad av siongojim 2015-08-25 kl. 22:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback