Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-25, 20:22
  #1
Medlem
God kväll gott folk!
Lite missvisande topic med tanke på att jag bara arbetat i Sverige och i Norge, men vad gör man inte för att locka folk

Hur som helst, iden med trådstarten är att vi inom bygg ska dela med sig av upplevelser och ge svar på frågor samt dela med sig utav erfarenheter.

Jag själv har som sagt bara jobbat i Sverige och i Norge. I Norge så var jag på Ormen Lange åt NCC (tror jag ). Arbetet i sig var helt ok, jag är armerare så för min del så var det mest pelare och fundament som gällde. Vi fick ut en ritning ett ton järn och en gassvets.
Vi jobbade 12 dagar och var lediga 9, började måndag hela tiden så vi jobbade bara en helg vilket var skönt + att vi var ledig på söndagen också.
Eftersom vi bodde på en "rigg" så var boendet bra ordnat med eget rum med skrivbod, garderob och egen dusch. Maten fick vi äta i restaurangen så under tiden vi var där så hade vi egentligen inga utgifter alls. Den norska maten är dock ganska speciell. De äter exempelvis bara mackor på dagen och varm mat vid 19 tiden vilket var jobbigt i början, men man vande sig. Vissa rätter som serverades var även de ganska speciella som tex fisk kakor och smält smör som fan var riktigt äckligt haha

Lönen låg då på ca 350:- /h vilket gav 15-17 000 varannan vecka, gratis flyg + att man kunde handla taxfree på flyget hem och cigg på vägen dit till norrmännen



Jag jobbar nu på hus, vilket i sig är helt ok men börjar bli lite less eftersom alla hus vi bygger ser precis likadana ut och att hösten närmar sig känns ju sådär när man arbetar utomhus..
Jag har nu funderingar på att ta mig utomlands igen, helst till något relativt varmt land som tex USA, Australien, Nya Zeeland och liknande. Det bästa hade varit om man fick tag på något så man kan ta med sig familjen (har sambo och 2 små barn). Jobba som byggnadsarbetare i Thailand hade varit grymt men jag gissar på att de inte tjänar speciellt bra

I början av 2000 talet när jag började jobba så hörde jag jämt om folk som varit i Belgien, Tyskland, Saudi Arabien och även i Afrika, då jobbade jag iofs på bygg och anläggning på stora jobb med bara trakt folk så jag vet inte hur det är nu..

Så gott folk, dela med er av upplevelser, var har ni varit? Hur var det att jobba där? Är det sant att belgare har majonäs och pommes till allt de äter?

Edit:
Hittade lite lönestatistik, dock från 2000-2001, men man kan säkert få en fingervisning i hur läget ser ut i vissa länder.
Afrika 1,9:-/h ger hela 324:- i månaden
__________________
Senast redigerad av Hagall123 2015-08-25 kl. 20:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback